220 mln zł na innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w II konkursie ogłoszonym w ramach Rządowego Programu Strategicznego HYDROSTRATEG. Wnioski konsorcjów z udziałem jednostek naukowych, przedsiębiorstw lub innych podmiotów będą przyjmowane w dniach 31 lipca - 31 października 2023 roku.
„Wdrożenie nowych rozwiązań poprawiających efektywność
użytkowania i zarządzania zasobami wody w naszym kraju to jedno z
największych wyzwań rozwojowych Polski. Dlatego, po zidentyfikowaniu
kluczowych potrzeb, inwestujemy w opracowanie niezbędnych narzędzi i
systemów. Jestem przekonany, że innowatorzy z entuzjazmem włączą się w
te prace, podobnie jak to miało miejsce w przypadku I konkursu
HYDROSTRATEG” - mówi Jacek Orzeł, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań
i Rozwoju.
Problemy polskiej gospodarki wodnej są rozległe i
naglące. Główne bolączki to niedostateczna lub zbyt duża ilość wody, a
także jej bardzo zła jakość. Stąd II konkurs adresuje trzy kluczowe
obszary badawcze wskazane w Programie HYDROSTRATEG. Są to: woda w
środowisku (obejmujący bioróżnorodność i bioproduktywność), woda w
mieście oraz żegluga śródlądowa.
W pierwszym z nich zadanie
będzie polegało na opracowaniu i wdrożeniu systemów ograniczających
ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem
monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem
retencji.
W obszarze „Woda w mieście” do rozwiązania wskazano
problemy dotyczące retencji w systemach kanalizacji ogólnospławnej bądź
retencji w sieciach kanalizacji deszczowej.
Dofinansowanie w
obszarze „Żegluga śródlądowa” można zaś uzyskać na projekt demonstratora
zagospodarowania obszarów wodnych i przywodnych lub projekt w postaci
demonstratora polegający na zaplanowaniu węzła wodnego w konkretnym
mieście leżącym nad drogą wodną o szczególnym znaczeniu transportowym.
Jak
tłumaczy profesor uczelni dr hab. inż. Piotr Sulikowski z
Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie,
przewodniczący Komitetu Sterującego Rządowego Programu Strategicznego
HYDROSTRATEG „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej”,
opracowanie i wdrożenie nowatorskich rozwiązań w ramach Programu będzie
odpowiedzią na istotne problemy praktyki w obszarach związanych z wodą.
Powinno to prowadzić do zapewnienia odpowiedniej ilości wody wysokiej
jakości, ograniczenia skutków susz i powodzi, a także być siłą napędową
dla rozwoju żeglugi śródlądowej jako bezpiecznego i relatywnie
niskoemisyjnego elementu systemu transportu. W przekonaniu eksperta,
szczególną rolę odegrają tu systemy automatycznego monitoringu,
modelowania i sterowania w czasie rzeczywistym, szczególnie z
wykorzystaniem dużych, różnorodnych zbiorów danych i sztucznej
inteligencji.
Kto skorzysta z wyników projektów, które zostaną wybrane w II konkursie HYDROSTRATEG?
„Woda
to jeden z najważniejszych zasobów, niestety mocno narażony na
obserwowane od lat zmiany klimatyczne. Oczekuję, że wyniki projektów w
konkursie przyczynią się m.in. do wzrostu bezpieczeństwa wodnego,
powodziowego oraz zrównoważonego rozwoju obszarów wodnych i przywodnych.
Powinno to wpłynąć na wzrost znaczenia planowania przestrzennego tych
obszarów, jak i na bieżącą poprawę komfortu życia dzięki adaptacji do
zmian klimatu pod kątem kształtowania tzw. inteligentnych
błękitno-zielonych miast (ang. smart blue-green city). Skorzystają na
tym wszyscy - ludzie i środowisko naturalne” - wskazuje prof. Piotr
Sulikowski.
Nabór
wniosków w II konkursie HYDROSTRATEG będzie prowadzony za pośrednictwem
systemu elektronicznego LSI od 31 lipca do 31 października br., w
ostatnim dniu naboru do godz. 16:00.
Pula środków przewidziana na konkurs to 220 mln zł. Dofinansowanie można uzyskać na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe (obligatoryjne w projekcie) oraz prace przedwdrożeniowe. O granty wnioskują konsorcja, w skład których wchodzą jednostki naukowe, przedsiębiorcy lub inne podmioty. W konsorcjum, złożonym z nie więcej niż 5 podmiotów, powinno się znaleźć co najmniej jedno przedsiębiorstwo i co najmniej jedna jednostka naukowa.
Zapytany, dlaczego tak dużą wagę przywiązuje się w Programie HYDROSTRATEG do tego, żeby projekty realizowały nie pojedyncze ośrodki, ale konsorcja, prof. Sulikowski wyjaśnia:
„Problemy rozwiązywane w HYDROSTRATEGU zwykle są
transdyscyplinarne, dlatego niezbędne jest sprawne poruszanie się w
różnych obszarach wiedzy i komplementarne doświadczenie, co wymaga
zbudowania właściwego konsorcjum. Takiego, które podejdzie do problemów
wody holistycznie i zapewni realną koncepcję wdrożenia wyników do
praktyki gospodarczej. W konsorcjach projektowych mile widziane są nie
tylko jednostki naukowe i przedsiębiorstwa, ale także inne podmioty, w
tym jednostki samorządowe. Dzięki temu dodatkowym efektem programu ma
być integracja najlepszych zespołów z różnych środowisk wokół zagadnień
kluczowych dla rozwoju gospodarki wodnej Polski” - mówi przewodniczący
Komitetu Sterującego.
Wysokość dofinansowania, sięgającą nawet
do 100% kosztów kwalifikowalnych, a także pozostałe zasady aplikowania w
II konkursie HYDROSTRATEG szczegółowo określa Regulamin konkursu.
Szczegółowe informacje na temat II konkursu HYDROSTRATEG znajdują się pod linkiem: https://www.gov.pl/web/ncbr/ii-konkurs-rzadowego-programu-strategicznego-hydrostrateg-innowacje-dla-gospodarki-wodnej-i-zeglugi-srodladowej
Narodowe
Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jest agencją rządową łączącą świat nauki
i biznesu. Tworzy odpowiednie warunki do prowadzenia prac
badawczo-rozwojowych. Poprzez współfinansowanie procesów B+R wspiera
rodzimych przedsiębiorców, istotnie zmniejszając ich ryzyko biznesowe
towarzyszące wdrażaniu przełomowych projektów badawczych. Misją NCBR
jest realizacja zadań służących społecznemu i gospodarczemu rozwojowi
Polski oraz rozwiązywanie konkretnych cywilizacyjnych problemów jej
mieszkańców. NCBR realizuje szereg programów krajowych i
międzynarodowych, a także projekty związane z bezpieczeństwem i
obronnością państwa.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
GIOŚ: nie ma istotnego podwyższenia zanieczyszczeń powietrza po pożarach w Warszawie
Zanieczyszczenie rzeki Brynica skutkiem pożaru składowiska w Siemianowicach
Instytucje z Trójmiasta i Pomorza jednoczą siły na rzecz ochrony środowiska naturalnego
Spaliny ze statków zanieczyszczają Bałtyk
Ekolodzy chronią ocean z pomocą niezwykłego partnera
Park Śląski za 160 mln zł odnowi swoją bioróżnorodność
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |