Pierwszą publicznie dostępną stację tankowania wodoru w Ontario otwarto w czwartek przy największym kanadyjskim lotnisku, Toronto Pearson International.
Pierwsza w największej prowincji Kanady stacja tankowania wodoru może obsługiwać zarówno samochody osobowe jak ciężarówki – poinformowały w komunikacie spółka zarządzająca lotniskiem Greater Toronto Airports Authority (GTAA) i Carlsun Energy, kanadyjska spółka specjalizująca się w sektorze energetyki odnawialnej. W finansowanie jej budowy włączył się rząd federalny przekazując na inwestycję 1 mln CAD.
„Wobec tego, że znacząca część emisji (dwutlenku węgla - PAP) w Kanadzie jest wytwarzana przez sektor transportu, konieczne jest stworzenie infrastruktury wodorowej dla korytarzy transportowych” - powiedział cytowany w komunikacie prezes Carlsun Energy Jason Van Geel. Transport drogowy jest obecnie odpowiedzialny za 23 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych w Kanadzie.
Stacja tankowania wodoru w Toronto jest jednym z wielu kanadyjskich przedsięwzięć, w których testowany jest napęd wodorowy dla transportu. W czerwcu br. w Kanadzie zaczął jeździć pierwszy w Ameryce Północnej pociąg pasażerski o napędzie wodorowym. Pociąg kursuje między Quebec City a Baie-Saint-Paul, zabierając każdorazowo 120 osób. Operator kolejowy Canadian Pacific planuje do końca br. używać lokomotyw napędzanych wodorem w Vancouver, Edmonton i Calgary.
W grudniu 2020 r. rząd Kanady przyjął strategię wykorzystania wodoru jako paliwa i zajęcia pozycji lidera w tej dziedzinie. W sierpniu ub.r. podczas wizyty kanclerza Niemiec Olafa Scholza Kanada i Niemcy podpisały wspólną deklarację o produkcji i eksporcie wodoru do Niemiec. Oba kraje chcą rozpocząć eksport produkowanego w Kanadzie wodoru w 2025 r.
Prawie 10 proc. nowosprzedawanych samochodów w Kanadzie to samochody elektryczne, a Kanada tworzy korytarze transportowe dla pojazdów korzystających z alternatywnych źródeł zasilania. W połowie maja br. powstał pierwszy kanadyjsko - amerykański wspólny korytarz, licząca prawie 1370 km. Trasa przebiega autostradami między Kalamazoo w stanie Michigan, przez Detroit, Toronto, do Montrealu i Quebec City.
W Kanadzie jest to jedna z najważniejszych tras, łącząca duże miasta, porty, lotniska, linie kolejowe, ośrodki przemysłowe. Co ok. 80 km. są dostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych, jest ich łącznie 215 w odległości nie większej niż 6 km. od autostrady. Jest to pierwszy z planowanych między Kanadą a USA korytarzy transportowych dla pojazdów używających „zielonych” paliw.
Z Toronto Anna Lach
lach/
fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |