Pierwszą publicznie dostępną stację tankowania wodoru w Ontario otwarto w czwartek przy największym kanadyjskim lotnisku, Toronto Pearson International.
Pierwsza w największej prowincji Kanady stacja tankowania wodoru może obsługiwać zarówno samochody osobowe jak ciężarówki – poinformowały w komunikacie spółka zarządzająca lotniskiem Greater Toronto Airports Authority (GTAA) i Carlsun Energy, kanadyjska spółka specjalizująca się w sektorze energetyki odnawialnej. W finansowanie jej budowy włączył się rząd federalny przekazując na inwestycję 1 mln CAD.
„Wobec tego, że znacząca część emisji (dwutlenku węgla - PAP) w Kanadzie jest wytwarzana przez sektor transportu, konieczne jest stworzenie infrastruktury wodorowej dla korytarzy transportowych” - powiedział cytowany w komunikacie prezes Carlsun Energy Jason Van Geel. Transport drogowy jest obecnie odpowiedzialny za 23 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych w Kanadzie.
Stacja tankowania wodoru w Toronto jest jednym z wielu kanadyjskich przedsięwzięć, w których testowany jest napęd wodorowy dla transportu. W czerwcu br. w Kanadzie zaczął jeździć pierwszy w Ameryce Północnej pociąg pasażerski o napędzie wodorowym. Pociąg kursuje między Quebec City a Baie-Saint-Paul, zabierając każdorazowo 120 osób. Operator kolejowy Canadian Pacific planuje do końca br. używać lokomotyw napędzanych wodorem w Vancouver, Edmonton i Calgary.
W grudniu 2020 r. rząd Kanady przyjął strategię wykorzystania wodoru jako paliwa i zajęcia pozycji lidera w tej dziedzinie. W sierpniu ub.r. podczas wizyty kanclerza Niemiec Olafa Scholza Kanada i Niemcy podpisały wspólną deklarację o produkcji i eksporcie wodoru do Niemiec. Oba kraje chcą rozpocząć eksport produkowanego w Kanadzie wodoru w 2025 r.
Prawie 10 proc. nowosprzedawanych samochodów w Kanadzie to samochody elektryczne, a Kanada tworzy korytarze transportowe dla pojazdów korzystających z alternatywnych źródeł zasilania. W połowie maja br. powstał pierwszy kanadyjsko - amerykański wspólny korytarz, licząca prawie 1370 km. Trasa przebiega autostradami między Kalamazoo w stanie Michigan, przez Detroit, Toronto, do Montrealu i Quebec City.
W Kanadzie jest to jedna z najważniejszych tras, łącząca duże miasta, porty, lotniska, linie kolejowe, ośrodki przemysłowe. Co ok. 80 km. są dostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych, jest ich łącznie 215 w odległości nie większej niż 6 km. od autostrady. Jest to pierwszy z planowanych między Kanadą a USA korytarzy transportowych dla pojazdów używających „zielonych” paliw.
Z Toronto Anna Lach
lach/
fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Metropolia śląska przyjęła plan zrównoważonej mobilności
Rada Warszawy przyjęła uchwałę wprowadzającą w stolicy Strefę Czystego Transportu
Grupa organizacji społecznych chce realnej walki ze smogiem transportowym w Warszawie
Przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestują przed salą obrad Rady Warszawy
Crowley współpracuje z Terraline, aby poprowadzić projekt pilotażowy dotyczący elektrycznych ciężarówek
KAS: po zwycięstwie nad "kopciuchami" czas na ograniczenie w mieście ruchu tych aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |