Drugi dzień pierwszego Kongresu Polskie Porty 2030 rozpoczął się od dyskusji na temat zielonej transformacji w portach i implementacji nowoczesnych rozwiązań.
Gośćmi Żanety Kłostowskiej, redaktorki portalu ZielonaGospodarka.pl i przedstawicielki Klastra Technologii Wodorowych i RIGP, która pełniła funkcję moderatora dyskusji zatytułowanej „Porty morskie XXI wieku – smart port i zielona transformacja” byli Andrzej Sumionka z AS Consulting, Industria Projekt, Arkadiusz Marat, prezes Zarządu Elmech, Jan Jarmakowski, dyrektor zarządzający GCT Gdynia, Andrzej Piotrowski, vice president Ultra Safe Nuclear Corporation, Maciej Brzozowski, dyrektor Hafen Hamburg Marketing, Katarzyna Hlebowicz-Wojciechowska, zastępca dyrektora Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Jacek Nowakowski, wiceprezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG oraz Tomasz Lisiecki, prezes Zarządu Centrum Nowych Kompetencji.
Katarzyna Hlebowicz-Wojciechowska opowiedziała o działaniach podejmowanych w kwestii transformacji energetycznej w Porcie Gdynia.
Zaznaczyła, że zasilanie statków w pełni zieloną energią nie jest
możliwe bez zmiany miksu energetycznego kraju. Port jednak stara się o
wykorzystanie wszelkich dostępnych możliwości, m.in. instalując panele
fotowoltaiczne na dachach.
– Nie tylko transformacja
energetyczna w Polsce jest ważna. Ważna jest też dbałość o wodę. Polska
nie posiada takich zasobów wód pitnych jak inne kraje UE. Port Gdynia w tym zakresie stosuje szereg rozwiązań, które mają na celu ograniczenie zużycia wody pitnej i wykorzystanie wody deszczowej.
Jacek Nowakowski z Polskiej Platformy LNG i bioLNG wypowiedział się na temat Fit for 55 oraz wpływu żeglugi na światowe emisje.
–
Do roku 2050 mamy ograniczyć emisje ze statków o 80%. Statki o tonażu
powyżej 5 tys. ton to większość statków w Europie, ale odpowiadają za
90% emisji w Europie – zaznaczył. – Widziałem plany Portu w Gdańsku,
gdzie są wyznaczone miejsca na nabrzeżu Westerplatte, gdzie można będzie
bunkrować statki skroplonym gazem ziemnym, bioLNG. Szacuje się, że
Polska ma około 100 mln substratów, które można wykorzystać do produkcji
biometanu.
Andrzej Piotrowski został zapytany z kolei o energetykę jądrową. Opowiedział m.in. o tzw. małych reaktorach jądrowych.
–
Wszyscy spodziewają się, że prototyp stanie w 2027-28 roku w Kanadzie, a
w Polsce... w 2030 roku jeszcze raczej nie. Mamy za to znacznie
mniejszy reaktor. Gdybyśmy go chcieli zainstalować w Porcie Gdynia
potrzebujemy działkę 100 na 200 metrów. To się chyba uda znaleźć.
Jesteśmy w stanie zaoferować 5 MW. Mniejsze statki będą mogły w impulsie
pobrać bardzo dużą moc – opisywał. Stwierdził także, że wody portowe są
zanieczyszczone ze względu na przeładunki, do czego odniosła się
Katarzyna Hlebowicz-Wojciechowska zwracając uwagę, że tuż obok Portu
Gdynia znajduje się plaża miejska, wody w basenach portowych są
nieustannie badane, a zanieczyszczenia generowane przez port są niczym w
stosunku do zanieczyszczeń generowanych przez pola uprawne.
Arkadiusz
Marat z Elmech wskazywał, że niezbędne są odpowiednie sposoby
magazynowania energii. Stwierdził, że ta dziedzina w Polsce dobrze się
rozwija.
– Myślę, że te magazyny, które mamy w Polsce, można
już w mniejszej skali wykorzystać. W instalacjach rozproszonych w wielu
przypadkach takie magazyny będą mogły być zainstalowane – Marat wskazał,
że tego typu magazyny, jakie produkuje m.in. Elmech, mogą bez problemu
pracować m.in. w portach morskich.
Andrzej Sumionka mówił o możliwościach produkcji energii oraz kogeneracji.
–
Jeżeli port przeładowuje tysiące kontenerów, to na pewno znajdzie się
miejsce na kilka takich, w których będą agregaty prądotwórcze. W ten
sposób można produkować energię na wszystkie potrzeby, którymi zarządza
port.
Tomasz Lisiecki z Centrum Nowych Kompetencji został
zapytany o kadry, które mają tworzyć porty przyszłości. Podał, że w
latach 50-tych rodziło się w Polsce ok 800 tys. dzieci rocznie, podczas
gdy w zeszłym roku było to 360 tys.
– Ta tendencja się
pogłębia. Oznacza to, że będziemy musieli zmierzyć się z wieloma
problemami związanymi z pozyskaniem odpowiedniej ilości i jakości kadr.
Jako porty dodatkowo konkurujemy z innymi dziedzinami – mówił. –
Chciałbym podjąć wątek szkolenia i uatrakcyjnienia perspektywy pracy,
rozwoju i kariery w ramach silnie rozwijających się portów. Jeśli one
przyrastają w dwucyfrowym tempie, to pomimo wszystkich technologicznych
nowinek, mamy cały kompleks problemów do rozwiązania.
Jan
Jarmakowski mówił o możliwościach i dążeniu do osiągnięcia celów
klimatycznych w terminalu kontenerowym. GCT stopniowo odchodzi od
stosowania paliw kopalnych.
– Przystąpiliśmy do realizacji
projektu konwersji pozostałych suwnic placowych z zasilania silnikami
diesla na zasilanie energetyczne. Projekt jest w tej chwili w trakcie
przygotowywania – opisywał Jarmakowski. – To jest jeden kierunek:
modernizacja starych urządzeń i kupowanie nowych, które nie są zasilane
paliwami kopalnymi. Kolejnym działaniem, w jakie zaangażowane są porty,
jest przyglądanie się możliwości produkcji energii we własnym zakresie.
Jesteśmy mocno zaawansowani w analizie wykorzystania fotowoltaiki, takie
instalacje są już realizowane choćby w naszym terminalu w Barcelonie. W
kolejnym kroku prawdopodobnie będziemy inwestować w magazynowanie
energii, ale nie poprzez urządzenia bateryjne, które są bardzo drogie
biorąc pod uwagę ilości energii do zmagazynowania. Myślimy o
wykorzystaniu elektrolizerów, patrzymy na wodór i inne ekologiczne
paliwa jako na system magazynowania energii do późniejszego
wykorzystania.
Jak zaznaczył Jarmakowski, GCT zgłosił chęć
uczestnictwa w testach urządzeń wodorowych. Dyrektor Hutchison Ports
Gdynia mówił także o wprowadzaniu urządzeń zdalnie sterowanych i
autonomicznych.
Na koniec dyskusji wypowiedział się Maciej
Brzozowski, dyrektor Hafen Hamburg Marketing. Zwrócił uwagę na to, że
sama implementacja zielonej infrastruktury w porcie
nie rozwiązuje problemów, jeśli podnosi ceny na tyle, że klienci nie
będą chcieli z niej korzystać. Mówił także o rozwiązaniach „smart”,
które usprawniają funkcjonowanie m.in. sterowania transportem kolejowym w
porcie.
– Ważną kwestią jest koordynowanie zawinięć statków do portu.
Mamy takie specyficzne rozwiązanie Hamburg Vessel Coordination Center,
które powoduje, że statki nie czekają na wejście do statków, są w
odpowiednim punkcie czasowym, port też jest przygotowany. Ale od
niedawna mamy też inną platformę IT, która wypełnia podobną rolę, a
można ją zastosować w innych portach.
Brzozowski mówił także,
że w Hamburgu jest pierwszy na certyfikowany zielony terminal
kontenerowy. Nadzieje pokładane są także w technologiach wodorowych.
Może on służyć jako paliwo, ale także do produkcji innych substancji,
jak amoniak czy metanol, które mogą być sprzedawane innym klientom.
Zauważył także, że port może służyć jako brama do importu wodoru, który
może zastąpić w przeładunkach węgiel.
– To będzie szansa dla portu na wejście na rynek, który jeszcze dziś nie istnieje – mówił Brzozowski.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Anna Moskwa wzięła udział w spotkaniu ministrów popierających rozwój energetyki atomowej
Kongres Nowej Mobilności: Elektromobilność to wielka szansa dla Polski
Sasin: Inwestycje dot. budowy elektrowni jądrowej z partnerami z USA i Korei uzupełniają się
Kampania informacyjna „Energia naprawdę” edukuje w zakresie energetyki i walczy z dezinformacją
I.Zyska: W ciągu niemal 4 lat do systemu elektroenergetycznego przyłączono 16,5 GW nowych mocy OZE
Łukaszewska-Trzeciakowska: w środę nastąpi podpisanie umowy na zaprojektowanie pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25612,00 $ | tona | -1,78% | 26 wrz |
Cynk | 2507,00 $ | tona | 0,16% | 26 wrz |
Aluminium | 2194,00 $ | tona | 0,55% | 26 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |