Lotos Petrobaltic pracuje nad przebudową swojej floty w kierunku
obsługi morskich farm wiatrowych. Armator rozmawia łącznie o kilkunastu
jednostkach.
Lotos Petrobaltic posiada flotę statków
obsługujących należące do spółki platformy wydobywcze. Jak powiedział
nam Grzegorz Strzelczyk, prezes spółki, Lotos Petrobaltic pracuje nad
przekształceniem swoich zasobów.
– Przekształcamy się z
typowej offshorowej floty dla oil & gas w kierunku morskiej energii
wiatrowej. Podjęto już decyzję, że będziemy budowali jednostki
serwisusujące morskie farmy wiatrowe. W najbliższych miesiącach będziemy
dyskutowali szczegółowo ze stoczniami, z biurami projektowymi, z
którymi jesteśmy już w kontakcie, budowę tych jednostek, które też muszą
być budowane w formule dual fuel, czyli ze zmniejszoną emisją dwutlenku
węgla – powiedział prezes Strzelczyk.
Strzelczyk dodał, że
spółka toczy rozmowy z polskimi stoczniami, ze względu na planowany
możliwie jak największy udział polskiego przemysłu w projekcie. Prezes
dodał, że jest to zgodne z umową sektorową dotyczącą morskiej energetyki
wiatrowej, podpisaną w zeszłym roku w Ministerstwie Klimatu.
–
Jeżeli chodzi o statki serwisowe, na pewno będzie to kilkanaście
jednostek dwóch typów: klasyczne CTV i SOV. Rozmawiamy w tej chwili o
trzech statkach SOV i kilkunastu jednostkach CTV – doprecyzował
Strzelczyk.
Prezes Lotos Petrobaltic powiedział także, że
firma realizuje jeszcze jeden projekt w dziedzinie energetyki – chodzi o
program geosekwestracji dwutlenku węgla, czyli wychwytu i magazynowania
dwutlenku węgla w złożach geologicznych. Według autorów projektu, może
to wydłużyć funkcjonowanie konwencjonalnej energetyki, przy jednoczesnej
znacznej redukcji emisji.
– Mamy potwierdzenie z Polskiego Instytutu Geologicznego, że struktury geologiczne po węglowodorach, czyli ropie i gazie, są bezpieczne dla składowania dwutlenku węgla. Są szczelne. Na naszych koncesjach na Morzu Bałtyckim możemy w tej chwili zmagazynowac 130 mln ton dwutlenku węgla, a w całej polskiej strefie ekonomicznej zasoby do magazynowania są na poziomie blisko miliarda ton – wyjaśnił Strzelczyk.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zielona energia z Bałtyku wzmocni polską gospodarkę
Ørsted i TotalEnergies powalczą wspólnie o projekty offshore wind w Niderlandach
'Najgłupsza rzecz': Elon Musk odrzuca wodór jako narzędzie do magazynowania energii
Władysławowo – port na szlaku E60 i offshore. Niezbędna budowa falochronu i rozbudowa portu
Koreański KHNP jest gotowy objąć 49 proc. udziałów w polskim projekcie jądrowym
Atom w cieniu polityki
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34700,00 $ | tona | 2,44% | 20 maj |
Cynk | 3754,00 $ | tona | 2,93% | 20 maj |
Aluminium | 2930,00 $ | tona | 3,72% | 20 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |