Zarząd Województwa Pomorskiego zatwierdził we wtorek wyniki przetargu na dostawę czterech tzw. hybryd, czyli dwunapędowych, elektryczno-spalinowych zespołów trakcyjnych, które będą wozić pasażerów na Pomorzu. Pojazdy za prawie 127 mln zł brutto wyprodukuje firma Newag.
We wtorek biuro prasowe pomorskiego urzędu marszałkowskiego poinformowało o wynikach przetargu na dostawę czterech dwunapędowych (elektryczno-spalinowych) zespołów trakcyjnych, które w najbliższych miesiącach wyruszą na trasy w województwie.
Do przetargu, który Zarząd Województwa Pomorskiego ogłosił w marcu, wpłynęły oferty dwóch producentów: Newag wykonanie zamówienia wycenił na kwotę prawie 128 mln zł brutto, natomiast Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski zaoferowała, że wykona pojazdy za prawie 121 mln zł brutto.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk przekazał, że o ostatecznym wyborze producenta zdecydowało przede wszystkim kryterium czasowe. "Newag zadeklarował dostarczenie pierwszego pojazdu w terminie 16 miesięcy, a drugiego – 17 miesięcy. Kolejnym kryterium, jakie zadeklarował zwycięzca, było wyposażenie pojazdów w zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty" - wyjaśnił Struk cytowany w komunikacie.
Jak podano, urzędnicy przy wyborze wykonawcy kierowali się ceną, która stanowiła 61 proc. łącznej oceny oferty, długość okresu gwarancji (10 proc.), terminem dostawy pojazdów (24 proc.) oraz montażem zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach (5 proc.).
Zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego pojazdy powinny mieć do 65 metrów długości, posiadać co najmniej 135 miejsc siedzących oraz mieć jedną parę drzwi na każdy człon pojazdu.
Jak poinformowało biuro prasowe urzędu marszałkowskiego, nowoczesne zespoły trakcyjne będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich, a także będą posiadać miejsca przeznaczone do przewozu rowerów. Pojazdy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED.
"Hybrydy" będą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego ma umożliwiać mieszkańcom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej) - zaznaczono.
Zakup nowych pojazdów dofinansowany zostanie z Polskiego Ładu, w ramach którego Województwo Pomorskie otrzymało 65 mln zł na realizację inwestycji.
autor: Piotr Mirowicz
pm/ mk/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Enefit wprowadza na polski rynek ładowarki do samochodów elektrycznych i będzie rozwijał publiczną sieć ładowania
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |