Grupa Orlen zbuduje na należącym do rafinerii w Gdańsku nabrzeżu
na Martwej Wiśle terminal do obsługi statków morskich, na którym
przeładowywane będą m.in. paliwa i oleje.
Orlen ogłosił planowane inwestycje w rafinerii gdańskiej po przejęciu jej wraz z Lotosem. Na jej nabrzeżu na Martwej Wiśle ma powstać terminal morski, który będzie realizować przeładunki m.in. olejów bazowych, paliw żeglugowych i biododatków do paliw. Terminal ma być uruchomiony w 2025 roku i ma być w stanie przeładowywać ponad pół miliona ton produktów rocznie. Docelowo jednak jego przepustowość ma przekraczać 2 miliony ton rocznie.
Znany jest już wykonawca inwestycji. Budową zajmie się konsorcjum
firm, któremu przewodzi doświadczone w dziedzinie hydrobudowy NDI, a w
którym znalazły się takżę Biproraf, BPBM Projmors oraz Dipl. Ing.
Scherzer. Inwestycja ma być wykonana w standardzie „pod klucz”, a zatem
ma być przekazana inwestorowi w stanie umożliwiającym jej używanie.
–
Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od
partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w
obszarze logistyki. Co ważne, wykorzystujemy przy tym potencjał
lokalnych firm, które na nasze zlecenie będą pracowały przy tym
projekcie – mówił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen, cytowany w
oficjalnym komunikacie.
W tej chwili transport produktów
między rafinerią gdańską a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi odbywa
się za pośrednictwem kolei. Planowany terminal przeładunkowy na Martwej
Wiśle ma nie tylko odciążyć bocznicę kolejową funkcjonującą przy
zakładzie, ale także poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw
biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela), takich jak
bioestry stosowane jako składnik oleju napędowego, czy UCOME, czyli
biopaliwa powstające na bazie odpadów, m.in. oleju posmażalniczego.
Terminal ma jednak służyć także do wywozu z rafinerii jej produktów:
paliw żeglugowych i olejów bazowych.
Nabrzeże ma pozwalać na
przyjmowanie statków do 130 metrów długości, 17,6 metra szerokości i o
zanurzeniu do 5,8 metra.Jak podaje Orlen, jeden tankowiec o długości
około 100 metrów jest w stanie przetransportować tyle samo towaru, co
około 90 cystern kolejowych. Na nabrzeżu mają mieścić się dwa stanowiska
przeładunkowego do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażone w
cztery nalewaki. Wraz z samym nabrzeżem powstanie infrastruktura
towarzysząca, w tym budynki z zapleczem, rurociągi i inna infrastruktura
podziemna, stalowe estakady. Terminal ma obsłużyć około 130 statków
rocznie.
– Przed nami kolejne wyzwanie
inżynierskie – projekt o wysokim stopniu skomplikowania, bardzo
zaawansowany technologicznie. Prace realizujemy w newralgicznym punkcie,
jakim jest teren gdańskiej rafinerii. Wymaga to od nas bardzo
precyzyjnego planowania pracy i realizacji robót z zachowaniem
najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nasze konsorcjum składa się z
podmiotów doświadczonych i komplementarnych dla realizacji projektu, a
my jako lider będziemy dbali o to aby współpraca pomiędzy wszystkimi
uczestnikami procesu przebiegała sprawnie i z pożytkiem dla projektu –
mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu Grupy NDI.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |