Grupa Orlen zbuduje na należącym do rafinerii w Gdańsku nabrzeżu
na Martwej Wiśle terminal do obsługi statków morskich, na którym
przeładowywane będą m.in. paliwa i oleje.
Orlen ogłosił planowane inwestycje w rafinerii gdańskiej po przejęciu jej wraz z Lotosem. Na jej nabrzeżu na Martwej Wiśle ma powstać terminal morski, który będzie realizować przeładunki m.in. olejów bazowych, paliw żeglugowych i biododatków do paliw. Terminal ma być uruchomiony w 2025 roku i ma być w stanie przeładowywać ponad pół miliona ton produktów rocznie. Docelowo jednak jego przepustowość ma przekraczać 2 miliony ton rocznie.
Znany jest już wykonawca inwestycji. Budową zajmie się konsorcjum
firm, któremu przewodzi doświadczone w dziedzinie hydrobudowy NDI, a w
którym znalazły się takżę Biproraf, BPBM Projmors oraz Dipl. Ing.
Scherzer. Inwestycja ma być wykonana w standardzie „pod klucz”, a zatem
ma być przekazana inwestorowi w stanie umożliwiającym jej używanie.
–
Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od
partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w
obszarze logistyki. Co ważne, wykorzystujemy przy tym potencjał
lokalnych firm, które na nasze zlecenie będą pracowały przy tym
projekcie – mówił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen, cytowany w
oficjalnym komunikacie.
W tej chwili transport produktów
między rafinerią gdańską a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi odbywa
się za pośrednictwem kolei. Planowany terminal przeładunkowy na Martwej
Wiśle ma nie tylko odciążyć bocznicę kolejową funkcjonującą przy
zakładzie, ale także poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw
biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela), takich jak
bioestry stosowane jako składnik oleju napędowego, czy UCOME, czyli
biopaliwa powstające na bazie odpadów, m.in. oleju posmażalniczego.
Terminal ma jednak służyć także do wywozu z rafinerii jej produktów:
paliw żeglugowych i olejów bazowych.
Nabrzeże ma pozwalać na
przyjmowanie statków do 130 metrów długości, 17,6 metra szerokości i o
zanurzeniu do 5,8 metra.Jak podaje Orlen, jeden tankowiec o długości
około 100 metrów jest w stanie przetransportować tyle samo towaru, co
około 90 cystern kolejowych. Na nabrzeżu mają mieścić się dwa stanowiska
przeładunkowego do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażone w
cztery nalewaki. Wraz z samym nabrzeżem powstanie infrastruktura
towarzysząca, w tym budynki z zapleczem, rurociągi i inna infrastruktura
podziemna, stalowe estakady. Terminal ma obsłużyć około 130 statków
rocznie.
– Przed nami kolejne wyzwanie
inżynierskie – projekt o wysokim stopniu skomplikowania, bardzo
zaawansowany technologicznie. Prace realizujemy w newralgicznym punkcie,
jakim jest teren gdańskiej rafinerii. Wymaga to od nas bardzo
precyzyjnego planowania pracy i realizacji robót z zachowaniem
najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nasze konsorcjum składa się z
podmiotów doświadczonych i komplementarnych dla realizacji projektu, a
my jako lider będziemy dbali o to aby współpraca pomiędzy wszystkimi
uczestnikami procesu przebiegała sprawnie i z pożytkiem dla projektu –
mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu Grupy NDI.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Ponad 500 bloków z fotowoltaiką
Fotowoltaika: dlaczego panele wyłączają się w słoneczne dni?
Japoński superizolator ułatwia kriogeniczne magazynowanie wodoru i uszczelni okna
Wielka Brytania rozpoczęła rozmowy z branżą na temat technologii CCUS
Projekt morskiej farmy wiatrowej Hornsea 3 jest zagrożony? Winne rosnące koszty
W Wielkiej Brytanii ma powstać księżycowy reaktor jądrowy od Rolls-Royce
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 22775,00 $ | tona | 1,74% | 20 mar |
Cynk | 2924,00 $ | tona | -0,27% | 20 mar |
Aluminium | 2237,00 $ | tona | 0,27% | 20 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |