Pakiet Fit for 55 doprowadzi do wzrostu cen CO2 do 90 euro do 2030 roku, przy czym wzrost cen spodziewany jest zwłaszcza w drugiej połowie dekady - wynika z analizy Independent Commodity Intelligence Services (ICIS).
Komisja Europejska przyjęła pakiet Fit for 55, który zawiera 12 projektów ustaw mających na celu uczynienie Europy neutralną klimatycznie do 2050 roku. Między innymi, pakiet opodatkowuje paliwo lotnicze, wprowadza podatek graniczny od emisji dwutlenku węgla na import żelaza i stali, cementu, nawozów, aluminium i energii elektrycznej wyprodukowanej poza UE, ustanawia system handlu emisjami dla sektora transportu drogowego i budownictwa, zaostrza istniejący system handlu emisjami (EU ETS) i rozszerza go na żeglugę.
Fit for 55 przekształca europejski krajobraz handlu emisjami
Zgodnie z analizą wpływu Fit for 55 na europejski przemysł, przeprowadzoną przez Sebastiana Rillinga, analityka EU Power & Carbon Markets w ICIS, pakiet przekształca europejski krajobraz handlu emisjami. Propozycja obejmuje wszystkie aspekty istniejącego systemu, w tym ogólną ilość uprawnień dostarczanych na rynek, alokację darmowych certyfikatów oraz funkcjonowanie Rezerwy Stabilności Rynku.
Jednocześnie wprowadza on gruntowne reformy poprzez rozszerzenie handlu uprawnieniami do emisji na sektor morski, wprowadzenie mechanizmu dostosowania emisji dwutlenku węgla na granicach (CBAM) oraz zaproponowanie nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektora transportu drogowego i budynków.
W przypadku braku jakichkolwiek zmian w proponowanym pakiecie ICIS oczekuje, że ceny EU ETS osiągną około 90 EUR/tCO2 do 2030 roku, przy czym wzrost cen spodziewany jest w szczególności w drugiej połowie dekady, kiedy proponowane reformy w zakresie bezpłatnego przydziału uprawnień wejdą w życie.
Obecna cena to około 50 euro
Według szacunków zespołu ICIS ten wzrost cen może spowodować, że sektory objęte CBAM staną w latach 2026-2030 w obliczu rachunku za emisję dwutlenku węgla o 32,9 mld euro wyższego niż w przypadku braku stopniowego wycofywania bezpłatnych przydziałów.
– Dlatego też podmioty przestrzegające przepisów będą w coraz większym stopniu starały się zabezpieczyć swoją ekspozycję na zmienne ceny CO2 poprzez zwrócenie się w kierunku strategii aktywnego handlu uprawnieniami do emisji – dodaje Rilling.
Proponowane zmiany zasadniczo zmienią rynek, prawdopodobnie od 2024 roku, wraz z zastosowaniem wyższej rocznej redukcji limitu, jak również wprowadzeniem emisji morskich do nowego systemu, w zależności od harmonogramu legislacyjnego.
– Dyskusja wokół nowego systemu ETS prawdopodobnie spotka się ze sprzeciwem zarówno w Parlamencie Europejskim, jak i w Radzie, ponieważ koszty redukcji emisji w tych sektorach mogłyby wpłynąć na ceny dla konsumentów, a prawodawcy spodziewają się politycznego sprzeciwu. Podczas gdy przyjęcie do końca 2022 roku jest możliwe, dyskusja polityczna może zatem sięgnąć 2023 roku, co czyni aplikację od 2024 roku całkiem prawdopodobną – podsumował Rilling.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wyspy, które niekoniecznie otacza woda
Simply Blue Group częścią konsorcjum budującego pierwszą na świecie farmę wodorostów na morskiej farmie wiatrowej
MKiŚ: trwają badania hałd górniczych i hutniczych w celu odzysku surowców krytycznych
URE: na koniec 2023 roku 1,4 mln mikroinstalacji OZE o mocy 11,3 GW
Od kwietnia zmiany w "Czystym Powietrzu" m.in. dotyczące pomp ciepła
Efektywność energetyczna. Już nie moda, jeszcze nie codzienność
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |