Pierwsza w Europie fabryka baterii LFP do elektryków powstanie w Serbii

14.11.2021 09:31 Źródło: Własne
Strona główna Energetyka, OZE Pierwsza w Europie fabryka baterii LFP do elektryków powstanie w Serbii

Partnerzy portalu

Pierwsza w Europie fabryka baterii LFP do elektryków powstanie w Serbii - ZielonaGospodarka.pl
Fot. elevenes.com

Spółka ElevenEs opracowała własną technologię produkcji baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) do samochodów elektrycznych, autobusów, ciężarówek, wózków widłowych, innych pojazdów przemysłowych oraz systemów magazynowania energii. Przy wsparciu funduszy unijnych wybuduje w Suboticy w Serbii pierwszą w Europie fabrykę tego typu, której moc produkcyjna ma wynieść 16 GWh/rok.

Do 2030 roku Europa będzie potrzebowała 14 razy więcej baterii, niż produkuje obecnie. Popyt jest napędzany przez wzrost elektromobilności oraz rynek magazynowania energii, który wymaga akumulatorów do stabilizacji systemów energetycznych, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnący udział energii odnawialnej.

Akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które łączą w sobie zalety długiej żywotności, przystępnej ceny i bezpieczeństwa, zdobywają coraz silniejszą pozycję na szybko rozwijającym się rynku akumulatorów. Nie zawierają one kobaltu, niklu i innych trudno dostępnych surowców.

ElevenEs to przemysłowy spin-off międzynarodowej grupy Al Pack, która specjalizuje się w obróbce aluminium i działa na rynku opakowań od 25 lat, opracowała własną technologię produkcji baterii LFP, które są bardziej zrównoważone i wydajne. Firma, która od października 2019 roku prowadzi badania i prace rozwojowe nad akumulatorami litowo-jonowymi LFP, otworzyła niedawno centrum B+R w Suboticy w Serbii, gdzie zatrudnia międzynarodowy zespół składający się z inżynierów oraz naukowców.

– Ogniwa LFP wytrzymują ponad dwukrotnie dłużej niż konkurencyjne produkty. Można je ładować do 6000 razy, sam proces ładowania jest zdecydowanie krótszy i może być wielokrotnie powtarzany do maksimum pojemności. Praktycznie nie powodują pożarów w pojazdach EV, do tego kosztują znacznie mniej. Jest to obecnie najpopularniejszy wybór w Chinach, które wciąż są światowym liderem w technologii akumulatorów – mówi Nemanja Mikać, założyciel i CEO ElevenEs.

Strategiczne partnerstwo – gigafactory

Spółka ElevenEs podpisała umowę z EIT InnoEnergy, którą Pitchbook klasyfikuje jako najbardziej aktywnego inwestora w zrównoważoną energię na świecie, znanego z bycia pierwszym inwestorem w innych udanych przedsięwzięciach związanych z gigafabrykami baterii, takich jak szwedzki Northvolt (niedawno zamknął rundę finansowania o wartości 2,75 mld USD) i francuski Verkor, który w lipcu zamknął strategiczne partnerstwo z Renault o wartości 100 mln USD. Oba podmioty ogłosiły strategiczne partnerstwo w celu budowy pierwszej gigafabryki baterii litowo-jonowych LFP w Europie.

EIT InnoEnergy jest liderem przemysłowego nurtu European Battery Alliance, inicjatywy Komisji Europejskiej mającej na celu zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu akumulatorowego.

Złoża litu pod ręką

Do 2023 roku zakład ElevenEs będzie w stanie produkować ogniwa LFP o łącznej szacunkowej rocznej wydajności 300 MWh. W 2024 roku rozpocznie się budowa zasilanego w 100 proc. energią odnawialną zakładu o mocy 8 GWh w Suboticy (Serbia).

Później zostanie on rozbudowany do mocy 16 GWh – wystarczającej do wyposażenia w baterie ponad 300 000 pojazdów elektrycznych (BEV) rocznie. Firma ujawniła, że zamierza zatrudnić do 2 tys. osób. Dodatkowym atutem jest bliskość doliny Jadaru, największego złoża litu w Europie.

ElevenEs wykorzystało technologię Al Pack

– Akumulatory LFP to następny krok milowy na tym rynku. Chociaż akumulatory niklowe przewyższają LFP pod względem gęstości energii i prawdopodobnie pozostaną najlepszym rozwiązaniem dla samochodów o wysokich osiągach, LFP są znacznie lepsze pod względem kosztów, bezpieczeństwa i żywotności, co czyni je doskonałym wyborem dla zastosowań przemysłowych, ESS i miejskich EV o krótszym zasięgu – mówi Jakub Miler, dyrektor generalny EIT InnoEnergy Central Europe.

– Współpracujemy z ElevenEs od półtora roku i największym zaskoczeniem jest dla nas fakt, że aż 70 proc. procesu pakowania aluminium i know-how pochodzącego z ich firmy-matki, Al Pack Group, można łatwo przenieść do produkcji ogniw. Po opracowaniu własnej technologii LPF to doświadczenie przemysłowe grupy Al Pack, powinno umożliwić im postęp znacznie szybszy niż jakimkolwiek innym firmom z branży – podsumowuje Miler.

Kluczowe jest wykorzystanie procesów podobnych, jak te stosowane w przypadku produkcji elektrod, a jest to kluczowe w procesie produkcji baterii kwituje w swoim komunikacie Al Pack Group.

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.