Pierwszych 20 autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Białegostoku

Pierwszych 20 autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Białegostoku - ZielonaGospodarka.pl
03.09.2023 21:26
Strona główna Transport, Elektromobilność Pierwszych 20 autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Białegostoku

Partnerzy portalu

Pierwszych 20 autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Białegostoku - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Adam Ludwiczak / Urząd Miejski w Białymstoku

Dwadzieścia pierwszych w mieście autobusów elektrycznych wyjedzie od poniedziałku na ulice Białegostoku. Zajmą miejsce najbardziej wysłużonych i nieekologicznych pojazdów, które jeszcze mają w swoim taborze spółki komunikacyjne. Nowe pojazdy kosztowały 57 mln zł.

Jednoczłonowe i niskopodłogowe autobusy wyprodukowała firma Yutong Bus Co. Umowa na ich zakup, zawarta z firmą Busnex Poland, obejmowała także montaż dwudziestu stacji ładowania tych pojazdów w zajezdniach spółek komunikacyjnych oraz trzech stacji ładowania warsztatowego.

Zakup tych autobusów to element realizowanego przez Białystok projektu dotyczącego intermodalnego węzła komunikacyjnego w mieście. Łączna wartość projektu to ponad 194,7 mln zł z czego z UE pochodzi 135 mln zł.

W niedzielę miasto zorganizowało piknik, podczas którego mieszkańcy mogli obejrzeć nowe autobusy i się nimi przejechać. Od poniedziałku pojazdy trafią do codziennej eksploatacji na białostockich ulicach, dostanie je każda z trzech komunalnych spółek komunikacyjnych.

Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski podkreślał, że miasto chce dbać o ekologię, ale ma też taki obowiązek, wynikający z ustawy o elektromobilności, co oznacza konieczność inwestowania w transport publiczny tzw. zeroemisyjny. Przypominał, że projekt w 70 proc. finansowany jest z Unii Europejskiej.

Baterie w tych autobusach mają wystarczyć na 350-400 km jazdy bez konieczności ładowania. Dyrektor Białostockiej Komunikacji Miejskiej Bogusław Prokop powiedział PAP, że to wystarczy do całodziennej eksploatacji pojazdu w mieście.

Autobusy elektryczne zastąpią pojazdy wyprodukowane w latach 2006-2007; będą mogły jeździć na wszystkich trasach w Białymstoku i będą ładowane wyłącznie w zajezdniach, bez zjazdu w ciągu dnia. Dyrektor Prokop przyznał, że na razie nie wiadomo dokładnie, ile będzie kosztowała eksploatacja tych pojazdów; przy samym zakupie autobus elektryczny jest obecnie dwa razy droższy od spalinowego.

"Ceny energii (elektrycznej) mniej więcej są znane, można byłoby je kalkulować, ale tak naprawdę będziemy to wiedzieć po pierwszych trzech miesiącach, jak to się kształtuje. Co będzie po nowym roku z ceną energii, to też jest trochę zagadką. Ale trzeba sobie zdawać sprawę z faktu, że dziś nie mamy tak naprawdę żadnego alternatywnego rozwiązania, bo ustawa o elektromobilności stawia przed miastami twardy wymóg posiadania floty zeroemisyjnej" - powiedział dyr. Prokop.

Spółki komunikacyjne mają obecnie na swoim stanie łącznie ok. 250 autobusów. Przepisy dotyczące elektromobilności stawiają przed Białymstokiem wymóg, by do 2028 roku w mieście było 80-90 autobusów zeroemisyjnych.


Robert Fiłończuk
rof/ aszw/

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.