Zielona Elektra będzie obsługiwać port w Berlinie. Napędzi ją wodór

Strona główna Transport, Elektromobilność Zielona Elektra będzie obsługiwać port w Berlinie. Napędzi ją wodór

Partnerzy portalu

Zielona Elektra będzie obsługiwać port w Berlinie. Napędzi ją wodór - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Behala

Po prawie dwóch latach budowy holownika Elektra w stoczni Hermann Barthel w Derben i przeniesieniu go do berlińskiego portu Westhafen, Niemcy rozpoczęli długotrwałe testy bezemisyjnego pchacza. Halownik został wyposażony w napęd akumulatorowo-elektryczny z ogniwami paliwowymi. 

Petra Cardinal, dyrektor zarządzający firmy Behala powitała około 250 gości, którzy zebrali się na terenie portu rzecznego w Berlinie. Burmistrz Franziska Giffey dokonała oficjalnego ochrzczenia Elektry. Minister federalny dr Volker Wissing mówił podczas wydarzenia o znaczeniu mobilności wodorowej dla osiągnięcia celów neutralności klimatycznej Niemiec. Istotną rolę odegra dekarbonizacja żeglugi śródlądowej.

W budowę Elektry było zaangażowanych kilka firm. Były to BEHALA (logistyka), BALLARD Power Systems (ogniwa paliwowe), ARGO - ANLEG (system wodorowy), Schiffselektronik Rostock (system energii elektrycznej), EST-Floattech (system baterii) i HGK Shipping (obsługa żeglugi). Firmy działały pod kierownictwem Wydziału Projektowania i Eksploatacji Systemów Morskich Politechniki Berlińskiej. 

Elektra poza zeroemisyjnym silnikiem, wykorzystuje ciepło odpadowe z ogniw paliwowych. Pomieszczenia są ogrzewane za pomocą pompy ciepła woda-woda. Zaletą tego rozwiązania jest to, że pod stępką statku zawsze dostępna jest woda o temperaturze powyżej 0°C. Zastosowanie specjalnie opracowanego systemu zarządzania energią oraz asystenta jazdy wspomaga kapitana i logistyka w planowaniu operacji i realizacji zadań. 

Grafika: Behala


Jak informuje Behala w komunikacie, mając na pokładzie 750 kg wodoru pod ciśnieniem 500 barów i baterię o pojemności 2500 kWh, statek posiada zasięg około 400 kilometrów w konwoju z załadowanym ciężkim transportowcem URSUS, czyli na szlakach handlowych z Berlina w kierunku Renu/Ruhry, Hamburga i Szczecina. Elektra wymaga dwóch stacji tankowania. Pierwsze stacje nabrzeżne dla zbiorników wodoru i prądu ładowania o wymaganej klasie mocy 500 kW zostaną uruchomione w 2023 roku, zarówno w berlińskim porcie Westhafen, jak i w porcie w Lüneburgu.

Grafika: Behala


Źródło: Behala

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 24752,00 $ tona 0,72% 5 sie
 Cynk 3549,00 $ tona 3,47% 5 sie
 Aluminium 2447,00 $ tona 3,12% 5 sie
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.