Światowe Forum Ekonomiczne chce zeroemisyjnych ciężarówek

Strona główna Transport, Elektromobilność Światowe Forum Ekonomiczne chce zeroemisyjnych ciężarówek

Partnerzy portalu

 Światowe Forum Ekonomiczne chce zeroemisyjnych ciężarówek  - ZielonaGospodarka.pl

Dekarbonizacja zatacza coraz szersze kręgi. Tym razem padło na sektor transportowy – Światowe Forum Ekonomiczne z aprobatą wypowiada się o zeroemisyjnych ciężarówkach.

Wedle danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej, średnie i ciężkie pojazdy ciężarowe są odpowiedzialne za około 1,8 GT emisji CO2 rocznie, zaś wedle przewidywań popyt na transport ciężarowy wzrośnie ponad dwukrotnie do 2050 roku. Mając na uwadze perspektywiczność sektora, Światowe Forum Ekonomiczne (World Economy Forum – WEF) opublikowało 30 listopada analizę „How to scale up and accelerate the supply of zero-emissions trucks” poświęconą zeroemisyjnym pojazdom ciężarowym.

Autorzy analizy mając na uwadze dynamikę rozwoju sektora transportowego z jednej z strony, a z drugiej dekarbonizację, która polityka zbiera srogie żniwo w kolejnych branżach, zasadnie pytając: jakie są zatem sposoby na dekarbonizację transportu ciężarowego i zapewnienie, że działalność w tym sektorze nie przeszkodzi nam w utrzymaniu trajektorii 1,5°C określonej w porozumieniu paryskim?

Jak stwierdza WEF, w chwili obecnej na rynku dostępnych jest ponad 300 modeli samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym na baterie i ogniwa paliwowe, zaś w nadchodzących latach na rynek wejdzie ich znacznie więcej. Ekspansja zeroemisyjnych samochodów ciężarowych ma – zdaniem analityków – potencjał zastąpienia pojazdów, które opierają się na spalaniu paliw kopalnych.

Czy optymistyczne prognozy względem zeroemisyjnego transportu ciężarowego nie są na wyrost?

Analitycy muszą przyznać, że obecna trajektoria wdrażania takich pojazdów nie jest uważana za wystarczającą do ograniczenia globalnego ocieplenia.

Jakby tego było mało, „(…) w UE tylko 0,6 proc. sprzedawanych obecnie samochodów ciężarowych to pojazdy elektryczne, w porównaniu do zdumiewających 96,6 proc. nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych napędzanych silnikami wysokoprężnymi” – czytamy w analizie, w której ta łyżka dziegciu nie psuje beczki zeroemisyjnego (ciężarowego) miodu.

Aby wysiłki na rzecz zeroemisyjnego transportu ciężarowego szły naprzód, powołano First Movers Coalition (FMC) – zrzeszenie przedstawiciele sektorów branżowych (w tym transportu ciężarowego) w celu zwiększenia udziału paliw oraz technologii zeroemisyjnych.

„Koalicja osiągnęła skalę wśród wiodących światowych firm i wsparcie ze strony zaangażowanych rządów na całym świecie, aby stawić czoła najtrudniejszemu wyzwaniu kryzysu klimatycznego: ograniczeniu emisji z sektorów, w których nie mamy jeszcze zestawu narzędzi do zastąpienia paliw kopalnych i szybkiego osiągnięcia zerowej emisji netto” – opisuje FMC specjalny pełnomocnik prezydenta Stanów Zjednoczonych ds. klimatu, John Kerry.

Członkowie koalicji reprezentujący transport ciężarowy zobowiązali się, że do 2030 roku 100 proc. nowych samochodów ciężarowych o średniej ładowności i 30 proc. nowych samochodów ciężarowych o dużej ładowności będzie zeroemisyjnych.

Czy to koniec ery diesla i początek kolejek mobilek do ładowarek, wespół z użytkownikami samochodów osobowych, a zarazem koniec petrodolarów? Sułtan na to raczej nie pozwoli.

„W żaden sposób nie podpisuję się pod żadną dyskusją, która jest alarmistyczna. Nie ma żadnej nauki ani scenariusza, który mówi, że stopniowe wycofywanie paliw kopalnych jest tym, co pozwoli osiągnąć 1,5 st. C” – mówił Sułtan Ahmed al-Dżaber, prezydent tegorocznego szczytu klimatycznego ONZ, którego 28.edycja ma miejsce w Dubaju.

fot. Depositphotos



Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.