Trójmiasto. Mobilna stacja tankowania LNG częścią ciekawego projektu. Kto z niej skorzysta?

Anna Konopka

08.10.2021 11:27 Źródło: GospodarkaMorska.pl
Strona główna Energetyka Odnawialna, Eko Energia, OZE Trójmiasto. Mobilna stacja tankowania LNG częścią ciekawego projektu. Kto z niej skorzysta?
Trójmiasto. Mobilna stacja tankowania LNG częścią ciekawego projektu. Kto z niej skorzysta? - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Pixabay

Mobilna stacja tankowania LNG za ponad 700 tys. zł powstanie na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni już w połowie przyszłego roku w Trójmieście. Skorzystają z niej m.in. mniejsze jednostki morskie jak na przykład tramwaje wodne. Urządzenie ma wyróżniać szczególna innowacyjność. Ale to tylko część projektu, który realizuje Instytut.

Stacja posłuży do tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG). Obecnie rozpoczynają się pierwsze prace nad inwestycją, która będzie warta 760 000 zł.

– Nasza stacja będzie innowacyjna i prototypowa. Takich stacji jeszcze nie ma – zaznacza dr hab. prof. UMG Grażyna Pazikowska-Sapota z Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni koordynująca projekt. – Ideą, która nam przyświecała była zmiana systemu dystrybucji LNG. Chodzi o to, aby mogły z niego skorzystać zdecydowanie mniejsze jednostki niż jest obecnie.

Mobilna stacja ułatwi dostarczanie paliwa LNG na szerszą skalę detalicznym odbiorcom, jak np. transport publiczny, małe jednostki pływające, firmy i zakłady produkcyjne.

Jak podkreśla, idea działania mobilnej stacja tankowania LNG wpisuje się w tzw. cele Europejskiego Zielonego Ładu i dążenie do pełnej dekarbonizacji będącej podstawą osiągnięcia neutralności klimatycznej. 

– Wszystkim zależy na tym by docelowo tradycyjne paliwo zastąpić paliwem mniej emisyjnym, bardziej bezpiecznym dla klimatu. Jeżeli będzie to sam gaz ziemny LNG, wiemy, że to również paliwo kopalne, jednak cały czas bezpieczniejsze niż węgiel. Równie dobrze może to być bio-gaz, czyli paliwo zdecydowanie alternatywne traktowane jako odnawialne źródło energii (OZE) – tłumaczy. 

Nie tylko mobilna stacja pływająca

Dodajmy, że cały projekt realizowany przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni nosi nazwę „Skroplony bio-gaz, jako siła napędowa rozwoju i wykorzystania technologii zielonej energii (akronim Liquid Energy). Celem projektu m.in. jest przeprowadzenie czterech inwestycji pilotażowych, które łączą się ze sobą. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.

Jedna z trzech kolejnych poza mobilną stacją tankowania jest w zaawansowanym stadium. Mowa o przebudowie silnika małej jednostki pływającej na skroplony metan powstały z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG). 

– To jednostka, która jest własnością jednego z partnerów projektu Towarzystwa Krzewienia  Wiedzy o Morzu z siedzibą w Szczecinie. W przyszłości jednostka będzie również wykorzystywana przez kolejnego partnera projektu – Akademię Morską w Szczecinie i posłuży do prowadzenia szkoleń oraz promocji ekologicznego zasilania jednostek śródlądowych - zdradza profesor. 

– I to właśnie nasza mobilna stacja tankowania LNG będzie dedykowana do tego typu jednostek. Chcemy pokazać, że dostosowanie jednostek do wykorzystania alternatywnego paliw jest możliwe. Jeśli pojawi się więcej jednostek, które mają silniki na LNG, stacja znajdzie wykorzystanie bowiem będzie mogła dostarczyć paliwo w promieniu do 100 km. 

Kolejną inwestycją pilotażową jest zaprojektowanie i budowa przez partnera niemieckiego systemu opartego na ogniwie paliwowym wykorzystującym bio-LNG do dostarczania energii elektrycznej i/lub ciepła w budynkach biurowych czy mniejszych zakładach produkcyjnych.

– W tym przypadku mobilna stacja również może służyć do zasilania takich instalacji – zauważa. 

Ostatnią inwestycją w ramach projektu jest budowa innowacyjnej stacji paliw dla lokomotywy zasilanej bio-LNG, co ma na celu pokazanie zmiany skali ilościowej dostarczanego surowca (downscaling) do aplikacji tzw. hot-spots typu stacje czy porty przeładunkowe realizowana przez Park Naukowo-Technologiczny w Kłajpedzie, który również jest partnerem projektu Liquid Energy. 

Kto skorzysta z nowej stacji, która powstanie w Trójmieście?

– Chcemy wskazać możliwości i potencjał dla tej części rynku, która do tej pory nie miała szans na korzystanie z tego źródła energii jakim jest LNG - podkreśla dr hab. prof. UMG Grażyna Pazikowska-Sapota.

W projekcie udział bierze ośmiu partnerów z Polski, Niemiec i Litwy w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Dodatkowo uczestniczy w nim 22 partnerów stowarzyszonych. - Już dziś wiemy, że część z nich jest bardzo zainteresowana by skorzystać z alternatywnego paliwa do transportu publicznego. Chodzi o miejskie tramwaje, autobusy czy tramwaje wodne - wylicza. 

Dodajmy, że przetarg na stworzenie stacji do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm: Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH.

Mobilna stacja do tankowania LNG ma powstać w 2022 roku. 

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.