Mimo
pandemii i wojny w Ukrainie na polskim rynku powierzchni magazynowych
odnotowywany jest systematyczny wzrost popytu, a Polska oceniana jest
jako bezpieczny kraj do inwestowania w logistykę. Coraz większą rolę w
inwestycjach odgrywają globalne trendy, takie jak troska o środowisko i
dobre warunki pracy oraz robotyzacja – wskazywali uczestnicy debaty,
która odbyła się Centrum Prasowym PAP 12 kwietnia 2022 r.
„Przy
budowie centrów logistycznych w Polsce wprowadzane są rozwiązania na
rzecz zielonej gospodarki, o jakich jeszcze kilkanaście lat temu nikt w
ogóle nie myślał” – mówił Michał Samborski, dyrektor działu rozwoju w
Panattoni. Wymienił w tym kontekście systemy retencji zasobów wodnych,
zastępowanie trawników łąkami kwietnymi czy przemyślane nasadzenia
roślinne sprzyjające zwierzętom, np. owadom czy ptakom migrującym.
Według
Michała Samborskiego, do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko
przyczyniają się też oczekiwane przez najemców inwestycje w robotyzację,
automatyzację i optymalizację energetyczną. „Maszyna nie potrzebuje
energii na zapewnienie klimatyzacji, światła czy stałej temperatury.
Nakłady na zainstalowanie tych urządzeń są wyższe, ale zwracają się w
relatywnie krótkim czasie” – mówił dyrektor rozwoju Panattoni.
Wskazał,
że ważnym trendem jest też odpowiednie wtapianie się obiektów
magazynowych w otoczenie – poprzez tworzenie stref buforowych
oddzielających budynki przemysłowe od terenów zamieszkanych – czy
budowanie, z myślą o lokalnej społeczności, inwestycji stowarzyszonych.
Ewa
Kowalska–Ocneanu, szef działu zrównoważonego rozwoju WSP Polska,
podkreślała, że dla lokalnej społeczności funkcjonowanie dużego centrum
logistycznego może być uciążliwe, trzeba więc już na etapie wstępnego
projektowania myśleć o okolicznych mieszkańcach: „zadbać o społeczność i
zaangażować się w bycie dobrym sąsiadem”.
Według niej, istotnym
trendem jest też obecnie myślenie o centrach logistycznych jako o
miejscu pracy, a także o potrzebach przyszłych pracowników. „Ta
tendencja weszła mocno w rynek. W naszych rozmowach z inwestorami tę
koncentrację na ludziach widzimy już na etapie projektowania inwestycji”
– zapewniała Ewa Kowalska–Ocneanu.
Wspomniała, że coraz
powszechniejsze staje się ubieganie się przez inwestorów obiektów
magazynowych nie tylko o certyfikaty ekologiczne, ale także certyfikaty
związane z dobrostanem pracujących tam ludzi.
Ewa Zawadzka,
dyrektor w dziale rozwoju nieruchomości MDC2, potwierdziła, że prace nad
tym, aby budowane obiekty magazynowe były przyjazne dla środowiska,
prowadzone są „już od etapu projektowania, wizji i konceptu”.
„Zwracamy
też uwagę, aby było miejsce na zieleń, strefę wypoczynku i relaksu, a
nawet małe siłownie dla pracowników. Koncentrujemy się na
bioróżnorodności otoczenia obiektów. Wprowadzamy ponadto szereg
udogodnień komunikacyjnych dla najemców, jak np. wiaty dla rowerów” –
wyliczała Ewa Zawadzka.
Jak dodała, fotowoltaika jest obecnie
standardem w większości magazynów, a cały proces budowy i użytkowania
oparty jest na pełnej kontroli wykorzystania surowców i energii.
Tomasz
Arent, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i logistycznych BNP
Paribas Real Estate Poland, podkreślał, że jednym z czynników
wymuszających na budownictwie ograniczanie negatywnego wpływu na
środowisko jest postawa instytucji globalnego systemu finansowego. I tak
na przykład niektóre fundusze inwestycyjne nie kupują nieruchomości,
które nie spełniają norm środowiskowych.
„Jednak zbudowanie
magazynu neutralnego dla środowiska i jednocześnie spełniającego
wymagania biznesowe – tak aby rachunek ekonomiczny dla inwestora był
pozytywny – jest niezwykle trudne” – przyznawał Tomasz Arent.
Według
niego, aby zwiększyć opłacalność inwestycji w ochronę środowiska w
obszarze logistyki, muszą być spełnione trzy warunki: rozwój
technologiczny, gotowość najemców do ponoszenia większych kosztów oraz
adekwatne zmiany prawne. Potrzebne są m.in. przepisy pozwalające na
instalowanie większych farm fotowoltaicznych na dachach magazynów oraz
gwarantujące magazynowanie lub odbiór wytworzonej nadwyżki energii
elektrycznej przez krajową sieć energetyczną.
Paneliści
wskazywali też na coraz większą wagę przykładaną do tzw. ostatniej mili,
czyli dostawy towaru z magazynów do finalnego miejsca przeznaczenia.
Jako trend wskazywali na elektryfikowanie operacji logistycznych na tym
etapie oraz optymalizowanie łańcucha dostaw, z uwzględnieniem takich
czynników jak ruch miejski czy lokalizacje centrów logistycznych w
pobliżu aglomeracji. „Takie inicjatywy podejmujemy w uzgodnieniach z
władzami miejskimi” – zapewniał dyrektor działu rozwoju w Panattoni,
Michał Samborski.
Chociaż debata obywała się w ramach konferencji
poświęconej „zielonej logistyce”, to nie zabrakło odniesień do bieżącej
sytuacji na rynku logistycznym w Polsce. Uczestnicy dyskusji zwracali
uwagę, że najpierw rynek został „wytrącony z równowagi” przez pandemię, a
następnie przez wojnę w Ukrainie.
„Po wybuchu wojny mieliśmy dwa
miesiące ciszy inwestorskiej, ale już teraz widzimy, że inwestycje się
odblokowują i że sytuacja wojenna nie stanowi realnego zagrożenia w
Polsce, która nadal jest bezpiecznym krajem do inwestowania – najtańszym
i najsprawniejszym w Europie” – mówił Tomasz Arent. Wskazywał m.in. na
znaczenie rynku niemieckiego, gdzie planowane są wielkie inwestycje, np.
Tesli, które będą skłaniać podwykonawców i dostawców do szukania
lokalizacji fabryk i magazynów w Polsce.
Jak dodał, obecnie w
skali całej Europy tworzy się nowa równowaga pomiędzy podmiotami na
rynku logistyki, w której istotne są takie czynniki, jak koszt budowy,
wartość obiektów dla inwestorów oraz skłonność najemcy do płacenia za
korzystanie z magazynów.
Ewa Zawadzka podkreśliła, że obecnie
realia rynku magazynowego w Polsce są „budowane na nowo”. Wskazywała, że
potrzeby rosną, o czym świadczy fakt, iż w ub.r. Polska była jednym
wielkim placem budowy. Powstało aż 4,4 mln m.kw. powierzchni
magazynowych, co sytuuje rynek polski na drugim miejscu w Europie za
niemieckim. Po wybuchu wojny pojawiły się z kolei szybkie zapytania od
klientów chcących przenieść logistykę i produkcję z Ukrainy.
Zmiany
na rynku wynikają też ze wzrostu zapotrzebowania w sektorze e-commerce i
sprzedaży online oraz zmian charakteru łańcucha dostaw. „Pandemia
pokazała, że dostęp do surowców jest utrudniony, jeżeli fabryka jest
daleko, podejmowano więc decyzje o skróceniu łańcucha dostaw i
korzystania z oferty lokalnych producentów. Stąd też przykładowo decyzje
o lokalizacjach magazynowych bliżej miast” – mówiła dyrektor w dziale
rozwoju nieruchomości MDC2.
Jerzy Wójcik, członek Polskiego
Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego oraz CEO w JW+A, ocenił, że ze
względu na wydarzenia na Ukrainie następuje przyspieszenie w niektórych
aspektach transformacji energetycznej. „Większość powierzchni
magazynowych jest ogrzewana gazem, w którymś momencie trzeba będzie
wymyślić, jak to ograniczyć lub jak od tego paliwa odejść” – powiedział
Jerzy Wójcik.
Zwrócił uwagę, że po odczuwalnym „wstrzymaniu
oddechu” przez inwestorów na rynek oddziaływać będą głębiej w średniej i
dłuższej perspektywie takie czynniki, jak kwestie łańcuchów dostaw i
dostępności materiałów. W tym kontekście firmy będą musiały też poddawać
realnej ocenie swoje cele klimatyczne.
Ewa Kowalska–Ocneanu
przekonywała, że niezależne od pandemii czy wydarzeń politycznych trendy
na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu, dekarbonizacji i gospodarki
cyrkularnej będą zyskiwały na znaczeniu. „Rynek sam się napędza w
podejmowaniu zielonych inicjatyw, ale chcielibyśmy, żeby o sięganiu po
zieloną energię przesądzały w coraz większym stopniu przesłanki
ekonomiczne” – mówiła szefowa działu zrównoważonego rozwoju WSP Polska.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |