Chiński elektryk w pułapce sukcesu. Produkcja samochodów elektrycznych mniejsza niż oczekiwano

Strona główna Transport, Elektromobilność Chiński elektryk w pułapce sukcesu. Produkcja samochodów elektrycznych mniejsza niż oczekiwano

Partnerzy portalu

Chiński elektryk w pułapce sukcesu. Produkcja samochodów elektrycznych mniejsza niż oczekiwano - ZielonaGospodarka.pl

Chiny będące największym na świecie producentem samochodów elektrycznych po latach dynamicznego wzrostu odnotowały tąpnięcie. Spadek produkcji elektryków wywołany jest niestabilnością łańcucha dostaw surowców potrzebnych do produkcji baterii oraz problemami kadrowymi.

  • W ubiegłym roku z Państwa Środka wyeksportowano ponad 1,2 miliona pojazdów energetycznych, co stanowi wzrost o 77 proc. r/r
  • Według Fastmarkets, tegoroczna sprzedaż pojazdów elektrycznych pozostanie na trajektorii wzrostowej, aczkolwiek z niższą prognozowaną stopą wzrostu rok do roku
  • W chińskim łańcuchu dostaw baterii do samochodów elektrycznych nastąpiła likwidacja zasobów, wywołując problemy produkcyjne
  • Za sprawą chaotycznego rozwoju sektora motoryzacyjnego w Państwie Środka, brakuje robotników, za to rynek wypełniony jest rzeczami absolwentów chińskich uczelni, którzy nie chcą garnąć się do pracy fizycznej, na którą jest pilne zapotrzebowanie

Według raportu „Global EV Outlook 2023” Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), ponad połowa samochodów elektrycznych jeżdżących po drogach na całym świecie znajduje się w Chinach.

Co więcej, jak informuje Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM), tylko w ubiegłym roku z Państwa Środka wyeksportowano ponad 1,2 mln pojazdów energetycznych, co stanowi wzrost o 77 proc. r/r. Chiny odpowiadały za 35 proc. globalnego eksportu pojazdów elektrycznych w 2022 roku.  

Jak stwierdza raport „Electric Shock: Interpreting China’s Electric Vehicle Export Boom” wydany przez Centre for Strategic&International Studies (CSIS), chińskie koncerny motoryzacyjne produkujące samochody elektryczne stały się konkurencyjne zarówno dzięki wieloletniemu wsparciu rządowemu, jak również skali produkcji w Państwie Środka.

Wydawać się może, że mając za sobą takie argumenty, dobra passa może trwać wiecznie. Jednak i tym razem to co dobre, szybko się kończy.

Sektor samochodów elektrycznych odnotowuje znaczące spowolnienie sprzedaży wywołane cięciami w dofinansowaniu zakupu aut. Co więcej, optymizmem nie napawa sytuacja w Państwie Środka, gdzie koncerny motoryzacyjne zmagają się ze swoimi problemami, jakimi głównie są niestabilność łańcucha dostaw surowców potrzebnych do produkcji baterii oraz problemy kadrowe.

Spowolnienie produkcji samochodów elektrycznych jest nieuniknione

Ten rok „zadecyduje o tym, kto jest zwycięzcą, a kto przegranym, kto przetrwa, a kto umrze, powiedział Liu Luochuan, dyrektor Centrum Badań nad Rozwojem Strategicznym w Dongfeng Motor, cytowany przez Caixin Global.

Minorowe nastroje panują w całym chińskim sektorze samochodów elektrycznych, zaś dane nie pozostawiają złudzeń – produkcja chińskich elektryków ulegnie zmniejszeniu.

Jak stwierdza Fastmarkets w analizie „Battery materials market facing oversupply and macroeconomic headwinds in 2024 | 2024 preview”, w tym roku nastąpi spowolnienie sprzedaży pojazdów elektrycznych.

W analizie oszacowano, że tegoroczna sprzedaż pojazdów elektrycznych pozostanie na trajektorii wzrostowej, aczkolwiek z niższą prognozowaną stopą wzrostu rok do roku (23 proc.)  niż w 2023 roku (36 proc.). Zdaniem Fastmarkets, przyczyn takiego stanu rzeczy należy doszukiwać w niepewnym klimacie gospodarczym, w szczególności wysokim stopom procentowym oddziałujących na decyzje zakupowe konsumentów.

Wpływ na produkcję w Państwie Środka ma również sytuacja na Zachodzie, gdzie właśnie kończy się elektryczne Eldorado, jakim było finansowanie pojazdów odgrywających kluczową rolę w zakupach konsumenckich.  Stosunkowo niedawno zetknęliśmy się z konsekwencjami zakręcenia kurka z pieniędzmi, co wpłynęło na wolumen sprzedaży.

Wracając do omawianej analizy Fastmarkets, na jej łamach stwierdza się, że z racji spadku sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie i Stanach Zjednoczonych, można oczekiwać spowolnienia rozwoju fabryk produkujących pojazdy, co dostrzega również BloombergQuicktake.

Chińczyk walczy sam z sobą

Wewnętrznych przyczyn stojących za trudnościami chińskiego sektora samochodów elektrycznych należy upatrywać się w kilku źródłach.

Jako jedną z głównych można wskazać problemy z surowcami potrzebnymi do produkcji baterii, stanowiących źródło energii samochodów elektrycznych, co szerzej omówił „Financial Times”(FT).

Zdaniem FT, w łańcuchu dostaw baterii do samochodów elektrycznych nastąpiła likwidacja zasobów, polegająca w tym wypadku na wykorzystaniu zapasów materiałów do produkcji baterii zamiast zamawianiu, co przyczyniło się do spadku popytu na surowce.

Taka sytuacja – w połączeniu z wyższymi kosztami finansowania wywołanymi podniesionymi stopami procentowymi – sprawiła, że trzymanie zapasów surowców stało się droższe. Spadek cen pomoże obniżyć koszty pojazdów elektrycznych, jednak należy mieć na uwadze, że spadki cen surowców mogą potrwać nawet kilka miesięcy.

Kolejną z głównych przyczyn problemów sektora stanowią braki kadrowe.

„Jesteśmy już bardzo zaniepokojeni brakiem rąk do pracy” – powiedział Ji Huaqiang, wiceprezes Nio ds. produkcji przywoływany przez „The New York Times”.

Chińskie koncerny motoryzacyjne obficie dotowane przez Pekin budują fabryki w większej skali, aniżeli oczekuje tego rynek.

Za sprawą chaotycznego rozwoju sektora motoryzacyjnego w Państwie Środka, brakuje robotników, za to rynek wypełniony jest rzeczami absolwentów chińskich uczelni, którzy nie chcą garnąć się do pracy fizycznej, na którą jest zapotrzebowanie. Taki stan rzeczy wygenerował problemy, z którymi teraz muszą na własne życzenie zmagać się Chińczycy.

Świetlana przyszłość elektryków pod (chwilowym) znakiem zapytania

Spowolnienie wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych wywołane ukróceniem dofinansowania na niektórych rynkach eksportowych oraz słabsze prognozy gospodarcze z Państwa Środka zapowiadają mniejszy od dotychczasowego rozwój sektora.

Mimo spektakularnych osiągnięć na przestrzeni ostatnich kilku lat, obecna sytuacja dla wielu jawi się jako niespodzianka.

Potencjalne obniżki stóp procentowych wpływające na lepszą dostępność elektryków nie stanowią światełka w tunelu w obliczu słabszych prognoz dla Chińczyków – zarówno ze strony sektora samochodów elektrycznych, jak również tradycyjnego automotive.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.