Damen Engineering Gdańsk czynnie uczestniczy w dekarbonizacji
przemysłu morskiego, jest to widoczne w obecnych projektach i
zaplanowanych działaniach firmy. W rozmowie z Krzysztofem Komorowskim,
section leaderem działu mechanicznego i działu interior, poruszamy
tematykę zrównoważonego rozwoju w branży morskiej ze szczególnym
uwzględnieniem perspektywy i możliwości biura projektowego.
W.Ś: Jaka część Pana działalności skupia się na zrównoważonym rozwoju?
K.K: Głównie
dotyczy to prac projektowych działu mechanicznego, którym się opiekuję.
W tym obszarze regularnie wplatamy w projekty systemy zrównoważonego
rozwoju, tak aby nasze statki były jak najbardziej zeroemisyjne, zielone
i przyjazne środowisku.
I w tym właśnie celu opracowaliście wewnętrzny program strategicznego doskonalenia?
Program
wewnętrznego doskonalenia wywodzi się z długofalowego, pięcioletniego
biznesplanu całego Damena. Systemy zrównoważonego rozwoju są elementem
nad którym chcemy pracować jeszcze intensywniej niż dotychczas. To są
tak naprawdę nie tylko same systemy, które projektujemy, ale również
zrównoważona organizacja i zrównoważone działania wewnątrz naszej firmy.
Na co składa się ten program?
Nasze działania głównie skupione są na pozyskaniu wiedzy oraz wdrażaniu rozwiązań i technologii, czasami bardzo nowatorskich, które minimalizują negatywne wpływy na środowisko. Jednym z kluczowych aspektów w branży okrętowej jest szeroko pojęta dekarbonizacja, którą realizujemy na kilka różnych sposobów. Główną rzeczą, którą wymieniamy w pierwszej kolejności, są paliwa alternatywne.
Z tego co wiemy jest kilka kierunków w których można rozwijać ten segment, czy mógłby je Pan przybliżyć?
Tak,
faktycznie jest kilka kierunków, co powoduje, że jesteśmy częściowo
uzależnieni w pracach rozwojowych od tego, co rynek będzie chciał
stosować. W praktyce armator decyduje, czy chciałby pływać na metanolu,
gazie LNG
czy na przykład na amoniaku. My jako biuro projektowe musimy sprostać
tym oczekiwaniom niezależnie od decyzji jakie paliwo docelowo będzie
zastosowane.
Widać, że rynek jeszcze nie wybrał jednego,
dominującego kierunku. Najbliżej jest metanol, który z punktu widzenia
własności fizycznych jest chyba najłatwiejszy do zarządzania na statku w
porównaniu do innych paliw alternatywnych. Ma on swoje dodatkowe
wymagania, ale spośród wszystkich innych opcji wydaje się najbardziej
odpowiedni z punktu widzenia eksploatacji statków.
Czym jeszcze charakteryzuje się metanol?
Ten
rodzaj paliwa jest przechowywany w stanie płynnym w temperaturze
atmosferycznej. Stosunkowo łatwo daje możliwości zapanowania nad
procesem bunkrownia, transportu i rozchodu do odbiorników. Nadal wymaga
zarezerwowania większej ilości miejsca na statku niż paliwo
konwencjonalne i dodatkowo ma niski punkt zapłonu co powoduje kolejne
wyzwania projektowe. Jednak w przypadku niekontrolowanego wycieku,
metanol z łatwością rozpuszcza się w wodzie, co jest istotnym argumentem
w kontekście bezpieczeństwa.
Jakie inne drogi dostrzega Damen jeśli chodzi o paliwa alternatywne?
Cały
czas nie zapominamy o gazie LNG. Doświadczenia, które zebraliśmy w
trakcie realizacji tego typu projektów obecnie wykorzystujemy podczas
prac nad statkami, które w przyszłości mają wykorzystywać metanol jako
główne paliwo napędowe. Porównanie wymagań dotyczących przepisów dla
systemów LNG oraz metanolu daje możliwość wykorzystania części rozwiązań
konstrukcyjnych i systemowych już nam znanych i sprawdzonych na
istniejących statkach, które zaprojektowaliśmy kilka lat temu.
Dodatkowym
alternatywnym źródłem energii, które obecnie rozpoznajemy jest atom
oraz małe reaktory. To jest wciąż niszowe zagadnienie w branży okrętowej
i nie cieszy się obecnie dużym zainteresowaniem floty handlowej pomimo
wielu zalet, które się wiążą z tego typu energią.
Dlaczego w takim razie nie cieszy się zbytnią popularnością?
Przede
wszystkim wynika to z oporu społecznego i niechęci do reaktorów
jądrowych, przez to ciężko będzie zaimplementować go do floty handlowej.
Kolejnym wyzwaniem tego rozwiązania jest fakt, że zarządzanie tą
energią jest stosunkowo trudne i skomplikowane. Wymagany jest bardzo
duży nakład finansowy włożony w zbudowanie statku o takim napędzie, co
też wpływa na rentowność jednostki w jego całościowym cyklu życia.
Podczas szukania zielonej alternatywy dla paliwa konwencjonalnego, nie
przekreślamy energii atomowej, która w pewnym stopniu mogłaby zastąpić
energię pozyskaną z paliw kopalnych. Natomiast zdajemy sobie sprawę, że
jest to kierunek nieoczywisty.
Generalnie patrzymy bardzo
szeroko na różne rozwiązania i traktujemy je jako różnego rodzaju opcje,
które mogą za kilka, kilkanaście lat pojawić się na rynku. Chcemy być
na to gotowi. Program wewnętrznego doskonalenia, który realizujemy ma
nas przygotować na różne scenariusze, w których możemy się znaleźć w
przyszłości.
Co jeśli chodzi o optymalizację systemów energetycznych?
Bazując
na doświadczenia zdobytych podczas realizacji naszych projektów,
przeprowadzamy szeroką analizę związaną z wykorzystaniem pomp ciepła
jako element składowy całego systemu „heat recovery”. Oczywiście takie
rozwiązanie ma swoje wymagania, ale po ich spełnieniu i uzyskaniu
optymalnej wydajności, układ poprawia bilans energetyczny, co docelowo
obniża zużycie paliwa i emisję szkodliwych związków. Idealnie wpisuje
się to w ideę systemów zrównoważonego rozwoju.
Z czego jeszcze korzystacie w swoich zielonych praktykach?
Jest
jeszcze oczywiście redukcja emisji poprzez systemy oczyszczania spalin.
To zagadnienie jest już dobrze rozpoznane i stosowane na naszych
projektach. Naszym celem obecnie jest jak najszersze wykorzystanie
układów z portfolio Damen Green Solutions i ich optymalne wkomponowanie w
nowe projekty.
Pomimo, iż naszym głównym zadaniem w procesie projektowym jest część koncepcyjna i techniczna realizujemy również projekty, polegające na modernizacji istniejącej floty pod kątem redukcji emisji. Włącznie z przygotowaniem modelu 3d.
Czy armatorzy są chętni na przejście na zieloną energię?
Już
dzisiaj są zobowiązani do spełniania wymogów narzuconych przez różnego
rodzaju przepisy i konwencje. Pewne rejony żeglugowe są już po prostu
niedostępne dla jednostek, które nie spełniają odpowiednich norm
emisyjnych. Chcąc nie chcąc, armatorzy są zmuszeni albo do
przebudowywania istniejącej floty, albo do zamawiania nowych statków już
z systemami zrównoważonego rozwoju.
Możemy powiedzieć, iż dzięki tym regulacjom wszystko idzie w dobrą stronę. Zmusza całą branżę do rozwoju. Technologie i nowatorskie rozwiązania dbające o środowisko są stale rozwijane.
***
Damen Engineering Gdańsk jest spółką niderlandzkiej grupy stoczniowej Damen. W Polsce od ponad 10 lat. Jako specjalistyczne centrum kompetencyjne zatrudnia obecnie około 150 pracowników. W centrum pracują przede wszystkim inżynierowie, projektanci oraz project managerowie. Gdański oddział specjalizuje się w projektowaniu prototypowych, specjalistycznych jednostek i innych rozwiązań pływających (floating solutions). Realizowane są tu projekty do obsługi offshore wind (kablowce, serwisowce), promy dwustronne (double-ended ferries), inne promy pasażersko transportowe oraz jednostki używane do specjalnych celów, np. pomocy humanitarnej czy obrony infrastruktury. Zdecydowana większość projektów realizowana jest następnie w stoczniach Damena zlokalizowanych na całym świecie. Damen Engineering Gdańsk nieustannie się rozwija i opracowuje niecodzienne rozwiązania. Skutkuje to ciągłym ulepszaniem produktów, efektywną wymianą wiedzy i owocną współpracą w międzynarodowym środowisku.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Porty obsługujące wycieczkowce łączą siły. MedCruise stawia na zrównoważony rozwój
Antonia Maersk ochrzczony. To kolejny statek giganta napędzany metanolem
W Japonii zwodowano pierwszy przybrzeżny tankowiec napędzany metanolem
Brytyjskie porty wzbogacą się o stacje ładowania statków elektrycznych
Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej
Stocznia Arcadia Yachts na zielonym kursie
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |