Koło parlamentarne Polska 2050 poinformowało o konferencji, jaka
odbyła się w Gdańsku w sprawie pyłu węglowego rozwiewanego z Portu
Gdańska na sąsiadujące dzielnice. Podczas niej swoje postulaty zgłosili
mieszkańcy Nowego Portu oraz poseł Michał Gramatyka.
Michał Gramatyka z Polski 2050 wezwał Zarząd Morskiego Portu Gdańsk do udzielenia w trybie kontroli poselskiej wyjaśnień dotyczacych działań podjętych w sprawie zanieczyszczenia sąsiednich dzielnic pyłem węglowym. Gramatyka domaga się informacji o tym, jak spółka zorganizowała system zabezpieczenia składowanych na jej nabrzeżach hałd węgla, czy dochodziło w nich do pożarów, jakie środki zostały przeznaczone na czyszczenie i zraszanie przestrzeni miasta z pyłu węglowego, kiedy zamierza zlikwidować składowisko węgla i w jakiej formie chce zadośćuczynić mieszkańcom za uciążliwości i narażenie zdrowia. Pytania te zostały skierowane do samego Portu Gdańsk, nie zaś do terminali przeładunkowych. Poniżej publikujemy pytania skierowane do ZMPG:
1. Czy na
terenie Portu zostały zainstalowane urządzenia do mycia samochodów
opuszczających Port z ładunkiem węgla? Ile jest takich urządzeń?
2. Czy firmy transportowe wywożące węgiel z terenu Portu zostały zobligowane do korzystania z myjni?
3.
Czy firmy transportowe wywożące węgiel z terenu Portu zostały
zobligowane do zabezpieczania ładunków na samochodach plandekami? Proszę
o przedstawienie treści informacji skierowanych do firm.
4. Czy Port
nadzoruje wywiązywanie się przez firmy transportowe z nałożonych na nie
obowiązków dot. zabezpieczania ładunków? Proszę opisać działanie
systemu nadzoru.
5. Czy Port wprowadził zakaz załadunku węgla w warunkach silnego wiatru?
6.
Czy Port ograniczył kruszenie i przeładowywanie kruszyw i wyeliminował
przeładunek materiałów sypkich i pylących na terenie Nabrzeża
Oliwskiego?
7. Czy Port rozmieścił na terenach portowych, szczególnie
na Nabrzeżu Oliwskim stałe urządzenia monitorujące poziom hałasu i
zapylenia? W jakiej liczbie i gdzie? Proszę o udostępnienie wyników
pomiarów od początku kwietnia br.
8. Czy Port korzysta z dodatkowych
mobilnych urządzeń do pomiaru jakości powietrza? W szczególności przy
Basenie Górniczym, Nabrzeżu Dworzec Drzewny, Nabrzeżu Węglowym, Twierdzy
Wisłoujście i przy ul. Ku Ujściu – proszę o udostępnienie wyników
pomiarów z okresu od początku ich wykorzystania.
9. Czy Port wykorzystuje zraszacze rozpylające na hałdy węgla polimer z wodą? Ile takich urządzeń zainstalowano?
10. Czy Port korzysta z kurtyn wodnych przy hałdach? Ile takich urządzeń zainstalowano?
11. Czy drogi dojazdowe do terminala portowego są oczyszczane? Według jakiego harmonogramu?
12.
Czy Port finansuje oczyszczanie ulic w dzielnicach sąsiadujących z
Portem, w których stwierdzono zanieczyszczenie pyłem węglowym? Jaką
metodą prowadzone jest czyszczenie ulic?
13. Czy Port sfinansuje
usuwanie skutków zapylenia w dzielnicach sąsiadujących (np. czyszczenie
lub malowanie elewacji budynków)?
Według informacji
prasowej, Michał Gramatyka złożył także zapytanie poselskie w
Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska o udostępnienie wyników
kontroli, która zaczęła się w porcie
25 kwietnia. Z kolei do Ministra Aktywów Państwowych złożył
interpelację ws. działań podjętych w ramach nadzoru właścicielskiego nad
portem.
– Jestem ze Śląska i od dziecka wychowywałem się w
otoczeniu węgla, ale to co dzieje się z powodu węgla w Gdańsku
przechodzi ludzkie pojęcie – mówił podczas konferencji prasowej
zorganizowanej w Nowym Porcie. – Port Gdański gromadzi od wielu miesięcy
niskiej jakości węgiel sprowadzony do Polski i od wielu tygodni zatruwa
mieszkańców Gdańska. Zdjęcia wszechobecnego pyłu węglowego publikowane
przez mieszkańców w mediach społecznościowych są porażające.
W konferencji wziął udział także Michał Imiołek, przedstawiciel mieszkańców dzielnicy Nowy Port, który przedstawił ich postulaty. Zamieszczamy je poniżej (pisownia oryginalna):
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej
Stocznia Arcadia Yachts na zielonym kursie
Komisja Europejska przyjmuje nowe ambicje klimatyczne IMO na kolejne lata i wzywa do uruchomienia transformacji
Ostsee. Ruszyła budowa piątego pływającego terminala LNG w Niemczech
Wrota sztormowe na rzece Tudze na ukończeniu
Vallianz z partnerami zbuduje wodorowy statek HTV dla offshore wind
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |