Wynik wyszukiwania - " metanol" - Wiadomości

Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu

Wraz z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, firmy żeglugowe skupione na transporcie samochodowym i ciężarowym wprowadzają bardziej przyjazne dla środowiska metody, aby sprostać wymaganiom klientów, jednocześnie chroniąc oceany i życie morskie. Aby sprostać wyzwaniom w związku z dekarbonizacją żeglugi firmy decydują się m.in. na zwiększanie wykorzystania biopaliw i inwestycje w nisko- i zeroemisyjne statki, przyjazne środowisku.
29.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
22.03.2024

eSOV na prąd i amoniak za 20 mln funtów z Innovate UK. Rynek potrzebuje 300 SOV

Brytyjska agencja innowacji Innovate UK przyznała 20 milionów funtów na budowę dużych statków serwisowych (SOV), które będą mogły działać przy zerowej emisji. Agencja i beneficjent twierdzą, że to pierwsza tego typu jednostka. W Polsce wciąż zastanawiamy się czy w ogóle budować SOV. Brytyjczycy zapowiadają serię zeroemisyjnych eSOV.
17.03.2024

Gdynia może być miejscem produkcji e-metanolu, zielonego paliwa dla statków

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
11.03.2024

Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej

Dekarbonizacja sektora transportu dotyka także sektora morskiego. W swoim raporcie z 13 marca 2023 roku Komisja Europejska zwraca uwagę, że „Na poziomie UE transport morski odpowiada za 3–4% całkowitej emisji CO2 w UE, co oznacza ponad 124 mln ton CO2 w 2021 r.” Co za tym idzie transformacji będzie podlegał cały sektor żeglugi wraz z portami. Już teraz limity emisji reguluje międzynarodowa agencja IMO, niedługo statki zaczną również podlegać pod system emisji ETS. Jednym z kluczowych elementów będzie opracowanie i wdrożenie nowyc
05.03.2024

Zamknięto wstępny etap projektowania pierwszej polskiej jednostki CTV do obsługi farm wiatrowych na Bałtyku

Biuro Seatech Engineering ogłosiło zamknięcie wstępnego etapu projektowania pierwszej polskiej jednostki CTV do obsługi elektrowni wiatrowych na Bałtyku.
28.02.2024

Bo do tanga trzeba dwojga. Zielony wodór i handel razem dla transformacji energetycznej

Zielony wodór uznawany jest za możliwą alternatywę dla paliw kopalnych. Potencjał zielonego wodoru rośnie, o czym mówi najnowszy, wspólny raport od Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej oraz Światowej Organizacji Handlu, który jest poświęcony roli zielonego wodoru i handlu dla realizacji celów światowej transformacji energetycznej.
11.02.2024

Chrzest dużego kontenerowca napędzanego metanolem dla Maersk. To początek nowej "zielonej floty"

Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego.
28.01.2024

Zapotrzebowanie na wodór niskoemisyjny wzrośnie do 2050 r. aż 400-krotnie

Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Wyścig po wodór. Państwa i ich strategie wodorowe” analizuje bieżącą sytuację gospodarki wodorowej zarówno w Polsce, jak i na świecie.
07.01.2024

Chiny zdominują „zielony” rynek stoczniowy?

Chińskie organy regulacyjne ds. przemysłu i gospodarki przedstawiły nowy siedmioletni plan mający na celu przewodzenie na „zielonym” rynku przemysłu stoczniowego, opierając się na chińskiej dominacji w konwencjonalnym przemyśle stoczniowym. Chińskie stocznie obecnie generują połowę światowego tonażu handlowego, co stanowi około 38 milionów ton rocznie.
29.12.2023

European Energy ma swój udział w dekarbonizacji sektora morskiego transportu

Przemysł i branża transportowa to po energetyce dwa obszary, które odpowiadają za największą część emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego European Energy angażuje się w produkcję zielonych paliw do napędzanych e-metanolem kontenerowców Maersk. To przełom w myśleniu o realizacji modelu zeroemisyjnej gospodarki.
20.12.2023

Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. Na jakim etapie jesteśmy?

Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
05.12.2023

Wyjątkowe zamówienie dla Hanwha Ocean. Stocznia zbuduje największe na świecie statki do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia ogłosiła, że 14 listopada uzyskała zamówienie o wartości około 500 milionów dolarów na budowę czterech bardzo dużych zbiornikowców amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) dla greckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Naftomar Shipping and Trading Co. Ltd. Inc (Naftomar). Każdy statek będzie w stanie przetransportować 93 000 m3 amoniaku, będącego nadzieją dla dekarbonizacji żeglugi jako zielone paliwo.
26.11.2023

Wodorowe kontenerowce na diagnostyce z Krakowa

ABB dostarczy rozwiązania zasilające, napędy oraz automatykę dla wodorowych kontenerowców Grupy Samskip. Na statkach zostanie zainstalowany zdalny system diagnostyki, który jest rozwijany w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie. Jednostki morskie to światowa awangarda jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru w zrównoważonym transporcie.
14.11.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

PSPA: elektromobilność to pewna, dobra przyszłość

„Elektromobilność to nie tylko elektryczne samochody, ale cały ekosystem biznesowy, który się wokół niej tworzy - stacje ładowania baterii, tankowania wodoru, logistyka, budowa zeroemisyjnych flot firmowych, a nawet flot morskich czy powietrznych. Elektromobilność to część większego obszaru inwestycyjnego oznaczającego zrównoważony transport” - przekonywał podczas łódzkiego Kongresu Nowej Mobilności Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
05.10.2023

Stowarzyszone spółki należące do Grupy Hanwha dążą do ustanowienia łańcucha wartości czystego wodoru

Południowokoreański koncern ogłosił potencjalne utworzenie kompleksowego łańcucha wartości czystego wodoru poprzez współpracę z siedmioma swoimi spółkami stowarzyszonymi, Hanwha Corporation, Hanwha Energy, Hanwha Solutions, Hanwha Aerospace, Hanwha Ocean, Hanwha Impact i Hanwha Power Systems. Oczekuje się, że łańcuch wartości wodoru będzie wykorzystywał energię odnawialną i amoniak oraz obejmował produkcję, magazynowanie, transport i utylizację czystego wodoru.
26.09.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
25.09.2023

COSCO Shipping podpisuje porozumienie o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu

20 września COSCO Shipping, State Power Investment Corporation Limited (SPIC), Shanghai International Port Group (SIPG) oraz China Certification & Inspection Group (CCIC) wspólnie podpisały online "Memorandum o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu". Ten kamień milowy oznacza rozpoczęcie faktycznej fazy budowy kompleksowego projektu w ramach łańcucha przemysłowego, który obejmuje produkcję, transport, tankowanie i certyfikację zielonego metanolu dla statków.
21.09.2023

Historyczny moment. Chrzest pierwszego kontenerowca napędzanego metanolem od Maersk

W Kopenhadze odbyła się wyjątkowa uroczystość. Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał imię Laura Maersk, co ogłosiła jego matka chrzestna, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Wydarzenie ma rozpocząć nowy etap na drodze ku dekarbonizacji żeglugi.
15.09.2023

Kurs na biopaliwa. Roczny popyt wyniesie 250 Mtoe w 2050 roku

W tym roku dobrze znana na Bałtyku firma Viking Line oferuje pasażerom możliwość zakupu biopaliwa w celu zrekompensowania surowca zużywanego podczas podróży. Wkrótce operator szwedzki będzie oferować podobne rozwiązanie klientom cargo. Biopaliwa mają więc perspektywy, a kombinacja handlowa zaproponowana przez przedsiębiorstwo może zwielokrotnić popyt na ten rodzaj paliw.
11.09.2023

Zielona rewolucja w shippingu nabiera tempa. 6,5 tys. statków na paliwa alternatywne w 2025 r.

Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień.
06.09.2023

Port Gdynia. Elektryczne auta i rowery dla pracowników

Port Gdynia wykonał krok w stronę elektromobilności. Zarząd portu zakupił dwa pierwsze auta elektryczne na potrzeby działów operacyjnych. Na portowych terenach pojawiło się także kilka pierwszych punktów ładowania elektryków.
25.08.2023

Alfa Laval przyspiesza transformację paliwową dzięki systemowi FCM Methanol na statkach napędzanych metanolem

Alfa Laval stoi na czele transformacji paliwowej w przemyśle morskim dzięki swoim rozwiązaniom, wiedzy i doświadczeniu w zakresie wykorzystania metanolu. Ostatni projekt oparty na metanolu dla chińskiego armatora obejmuje instalację Alfa Laval FCM Methanol – systemu zasilania paliwem o niskiej temperaturze zapłonu (LFSS) na pokładzie czterech statków z silnikami WinGD. Projekt ten jest przełomowym osiągnięciem nie tylko dla Alfa Laval, ale także dla armatora, stoczni i projektanta silników. Pierwsze systemy zasilania silników met
21.08.2023

Chińczycy uruchamiają zintegrowany projekt produkcji zielonego metanolu z energii wiatrowej, wodoru i biomasy

Firma Shanghai Electric New Energy Development Co., Ltd. podpisała umowę o współpracy strategicznej z Rządem Ludowym miasta Taonan w północno-wschodnich Chinach w zakresie zintegrowanego projektu produkcji zielonego metanolu z energii wiatrowej w połączeniu z biomasą. Mając na celu przekształcenie energii wiatrowej w energię elektryczną, projekt poddaje wodę elektrolizie w celu wytworzenia wodoru i łączy ją ze zgazowaną biomasą w celu wytworzenia zielonego metanolu.
05.08.2023

Kolejna spółka wodorowa rozpoczyna działalność w Polsce i wchodzi na giełdę

hiPower Europe, spółka zajmująca się rozwijaniem technologii wodorowych i ogniw paliwowych, podpisała umowę inwestycyjną z Arena.pl S.A. Dzięki niej, poprzez odwrotne przejęcie, stanie się podmiotem notowanym na warszawskiej giełdzie. Firma, jako pierwsza w Europie, rozpoczyna wdrażanie innowacyjnej technologii odzysku wodoru z gazów resztkowych, niedostępnej dotychczas na rynku europejskim.
04.08.2023

Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem

Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.
20.07.2023

Stena Line i Wärtsilä współpracują nad przystosowaniem statków do zasilania metanolem

Stena Line, szwedzki operator promowy, ogłosił zawarcie współpracy z firmą technologiczną Wärtsilä w celu konwersji niektórych swoich statków na zasilanie metanolem. Ta innowacyjna inicjatywa ma na celu zwiększenie zrównoważoności operacji żeglugowych i przyczynienie się do dekarbonizacji sektora morskiego.
30.06.2023

Dekarbonizacja w klastrze (nie tylko) norweskim. Polski BSSC ZEV HUB jest na kursie

Globalny transportowy jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
26.06.2023

Ulstein zaprojektuje dwa kolejne hybrydowe CSOV dla Acta Marine

Ulstein Design & Solutions podpisał kontrakt z turecką stocznią Tersan na zaprojektowanie dwóch napędzanych metanolem jednostek ULSTEIN SX216.
09.06.2023

Przyszłość to wodór. Akademia H2 na Politechnice Gdańskiej

Dwa dni różnorodnych wykładów, zajęć laboratoryjnych i naukowych dyskusji to efekt spotkania 30 studentów z całej Polski i naukowców z Politechniki Gdańskiej w ramach I edycji Akademii Wodorowej.
09.06.2023

Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk

Przewodnicząca Komisji Europejskiej oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku.
08.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: w drodze do bycia smart i ekologii

Drugi dzień pierwszego Kongresu Polskie Porty 2030 rozpoczął się od dyskusji na temat zielonej transformacji w portach i implementacji nowoczesnych rozwiązań.
02.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: w którym kierunku pójdą porty?

W pierwszej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie, organizowanym przez wydawcę portalu GospodarkaMorska.pl, bierze udział ponad pół tysiąca osób związanych z branżą. Impreza rozpoczęła się dzisiaj i potrwa do jutra.
02.06.2023

Odmowy przyłączenia do sieci zabiją rozwój zielonych paliw w Polsce?

W ubiegłym roku projekty OZE, które złożyły wnioski o przyłączenie do sieci, o łącznej mocy ponad 50 GW, dostały w tej sprawie odmowy. Stawia to pod znakiem zapytania rozwój w najbliższym czasie inwestycji w "zieloną energię" w Polsce.
24.05.2023

MOL i Mitsubishi Gas Chemical z umową na długoterminowy czarter nowego metanolowca

Mitsui O.S.K. Lines ogłosiły 19 maja podpisanie umowy z Mitsubishi Gas Chemical Company, które nastąpiło w dniu 28 kwietnia 2023 roku na długoterminowy czarter metanolowca, który może być zasilany metanolem lub konwencjonalnym olejem opałowym. Statek, który ma zostać dostarczony w 2025 roku, zostanie zbudowany w stoczni Hyundai Mipo Dockyard.
21.05.2023

Westcon Design Poland. Projekt na metanol

Westcon Design Poland, jedno z wiodących biur projektowych w branży morskiej, nieprzerwanie inwestuje swoje wysiłki w prowadzenie dyskusji z klientami na temat modernizacji systemów paliwowych w istniejących jednostkach. To integralny element kompleksowego planu przemysłowego, skoncentrowanego na rozwijaniu innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłości żeglugi.
19.05.2023

ABB dołącza do Lhyfe i Skyborn projektu przetwarzania morskiej energii wiatrowej na wodór

Międzynarodowy koncern ABB poinformował, że będzie współpracować z Lhyfe i Skyborn w celu wspólnej realizacji i optymalizacji projektu produkcji zielonego wodoru SoutH2Port zlokalizowanego w Szwecji.
08.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
04.05.2023

Knud E. Hansen ujawnia koncepcję projektu zbiornikowca do transportu CO2 [GALERIA]

Duńskie biuro projektowe Knud E. Hansen opracowało nowy zbiornikowiec - dedykowany do transportu dwutlenku węgla (CO2).
03.05.2023

SOV dla RWE gotowe na e-metanol

Niemiecki koncern energetyczny RWE i holenderska Acta Marine, zajmująca się rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, rozszerzają swoją współpracę, planując wykorzystanie dwóch "zielonych" statków serwisowych (SOV) do obsługi farm wiatrowych RWE zlokalizowanych na brytyjskich wodach. Będą to jedne z pierwszych na świecie statków, które będą mogły być zasilane metanolem i energią z systemów bateryjnych.
02.05.2023

Dania otwiera drzwi dla wodoru i offshore pierwszym na świecie przetargiem PtX

Duńska Agencja Energetyczna (DEA) otworzyła przetarg na budowę i obsługę projektów Power-to-X z datą końcową wyznaczoną na 1 września.
24.04.2023

Duńczycy dotują produkcję zielonego wodoru... gdzie jest haczyk?

Dania ogłosiła przetarg na produkcję zielonego wodoru o wartości 1,25 mld DKK (183 mln USD), w ramach którego projekty otrzymają stałą dotację za każdą wyprodukowaną jednostkę H2 - do równowartości 2,11 USD/kg.
22.04.2023

Maersk z pierwszym zwodowanym statkiem napędzanym metanolem

Zdaniem duńskiego giganta zajmującego się żeglugą kontenerową "osiągnięto kamień milowy w wysiłkach zmierzających do redukcji emisji CO2". To wszystko dzięki udanemu zwodowaniu swojego pierwszego statku zasilanego metanolem w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej.
16.04.2023

Jaka będzie przyszłość ekologicznych podróży pasażerskich? Grupa Meyer prezentuje innowacyjny projekt

Podczas targów rejsowych w Fort Lauderdale na Florydzie brytyjski koncern Meyer zaprezentował koncepcję futurystycznego wycieczkowca, jaki mógłby przemierzać oceny za kilka dekad. Firma wykorzystała tu doświadczenie z budowy dwóch najnowocześniejszych technologicznie jednostek pasażerskich, jakie wyszły z jej stoczni.
09.04.2023

J. Lauritzen zamawia dwupaliwowe masowce w ramach dekarbonizacji branży morskiej

Duńska firma żeglugowa J. Lauritzen poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie budowy minimum dwóch masowców Kamsarmax o ładowności 81 200 dwt, które zostaną zbudowane przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding. Mają być wzorem działan na rzecz ograniczenia emisji CO2, stosując zasilanie zielonym metanolem i biodieslem.
08.04.2023

Raport "Focus on Maritime Sector" - globalne trendy przekładają się na lokalną gospodarkę

Zielone napędy, statki autonomiczne, digitalizacja, technologie VRowe – to tylko niektóre z tematów, które porusza najnowszy raport zespołu Invest in Pomerania, w którym aktualne trendy technologiczne zostały zestawione z kondycją lokalnego sektora morskiego.
06.04.2023

Konferencja Marine Green Propulsion Solutions [WIDEO]

Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
29.03.2023

Zielony wodór w nowej odsłonie norm emisji CO2

Dekarbonizacja sektora transportu może przynieść znaczące obniżenie emisji na terenie UE, co z kolei będzie stanowić jeden z kamieni milowych w walce z galopującymi zmianami klimatycznymi. Tylko czy wodór odegra również tutaj główną rolę?
15.03.2023

Edda Wind zamawia cztery nowe CSOV

Edda Wind zamówiła cztery nowe statki typu CSOV (commissioning service operation vessels).
05.03.2023

European Energy i HMM łączą siły w dekarbonizacji żeglugi e-metanolem

Ekologiczna żegluga staje się coraz bardziej powszechna, a European Energy podpisała właśnie MoU z HMM w celu zabezpieczenia dostaw metanolu dla swojej nowo zamówionej floty ekologicznych jednostek.
17.02.2023

Damen prezentuje nową jednostkę morską przeznaczoną do wsparcia offshore

Przewidując zbliżające się inwestycje związane z morskimi farmami wiatrowymi, Damen opracował koncepcję statku FLOW-SV, która może przyspieszyć rozwój tego nowego segmentu morskiego. Projekt powstał z myślą o instalacji uchwytów naziemnych dla pływających turbin morskich.
07.02.2023

Skandynawski kurs na ekologiczny transport morski na Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał

W styczniu DNV i szwedzka inicjatywa Responsible Shipping Initiative (RSI) rozpoczęły badanie dotyczące odnowienia flot pływających po Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał projektowy i stoczniowy by włączyć się w tą inicjatywę wymiany statków tradycyjnych na jednostki zeroemisyjne.
26.01.2023

H2Tech LAB – na PG powstaje międzywydziałowe laboratorium technologii wodorowych

Dzięki współpracy naukowców z Wydziału Chemicznego, Wydziału Elektrotechniki i Automatyki oraz Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, a także Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej na Politechnice Gdańskiej powstanie międzywydziałowe laboratorium H2Tech LAB „Laboratory of Hydrogen Technologies”.
24.01.2023

Cargill zamawia masowce na metanol

Szwajcarski koncern Cargill, zajmujący się produktami i usługami dla przemysłu rolno-spożywczego, zamówił w Japonii dwa statki na metanol.
16.01.2023

Zielony amoniak będzie źródłem wodoru. Japoński holownik wytyczy kurs

Zielony NH3 staje się preferowanym źródłem wodoru, ale nie jest pozbawiony wyzwań, pisze Noel Tomnay, dyrektor ds. konsultingu w zakresie wodoru w firmie analityk energetyczny Wood Mackenzie. Jego zdaniem „Ponad 85% zorientowanych na eksport niskoemisyjnych projektów wodorowych planuje transport amoniaku, a nie wodoru”.
29.12.2022

Maersk: Dekarbonizacja wymaga inwestycji w zielone paliwa o wartości 2 bilionów dolarów

Jeden z liderów transportu morskiego A.P. Moller Maersk podkreśla, że dekarbonizacja branży morskiej wymaga przede wszystkim dostępu do zielonych paliw. Kluczowe są zakłady produkcyjne, na które będzie trzeba przeznaczyć 2 biliony dolarów w perspektywie 2050 roku.
13.12.2022

Metanol ograniczy emisje podczas układania kabli morskich

Norweska spółka Cecon Contracting zawarła umowę na budowę najnowocześniejszego statku do układania kabli. Statek zostanie dostarczony ze stoczni Sefine w Turcji w pierwszym kwartale 2025 roku. Jednostka będzie napędzana metanolem, co staje się nowym trendem wśród projektantów. 
12.12.2022

Polska i Islandia wspólnie o współpracy wodorowej

Kwestie dotyczące współpracy w obszarze wodoru, geotermii i redukcji emisji CO2 były głównym tematem rozmów wiceministra klimatu i środowiska Ireneusza Zyski z delegacją Islandii, pod przewodnictwem Hannesa Heimissona - nowo powołanego Ambasadora Islandii w Polsce. Spotkanie odbyło się 1 grudnia 2022 r. w Warszawie.
05.12.2022

Gospodarka wodorowa w polityce energetyczno-klimatycznej Chin

Chińska strategia wodorowa.
04.12.2022

Zielone światło dla największego na świecie projektu PtX

Na środowym posiedzeniu rada miejska gminy Aabenraa przyjęła plan, który został sporządzony w celu umożliwienia powstania obiektu Power-to-X w Kassø. Firma European Energy otrzymała 53 mln euro finansowania z Duńskiego Funduszu Zielonych Inwestycji i wystąpiła już o pozwolenia na budowę największej na świecie fabryki e-metanolu w tym rejonie.
30.11.2022

Żegluga wzywa unijnych ustawodawców do poszerzenia zakresu systemu handlu emisjami (ETS)

W liście otwartym do decydentów UE przedstawiciele interesów sektora morskiego domagają się, by w ETS dla transportu morskiego uwzględnić cały cykl życia paliw - od pozyskania surowców, przez etap produkcji, na spalaniu skończywszy.
26.11.2022

Energy Group i Hynfra podpisały porozumienie dotyczące produkcji odnawialnego wodoru, amoniaku i metanolu

Energy Group, spółka działająca na rynku odnawialnych źródeł energii, jak farmy fotowoltaiczne i wiatrowe, oraz Hynfra, firma koncentrująca swoją działalność na rozwijaniu projektów z zakresu czystej energii, odnawialnego wodoru i jego pochodnych, rozpoczynają współpracę w obszarze projektów opartych o produkcję wodoru, amoniaku i metanolu na bazie wielkoskalowych OZE na terenie Polski. Planowany koszt inwestycji firmy szacują na ponad 22 miliardy euro.
24.11.2022

Equinor opracowuje koncepcję nowego statku do przewozu CO2

Norweski koncern naftowy połączył siły z rodzimą firmą projektową Breeze Ship Design, aby opracować koncepcję statku do przewozu CO2 i jego bezpośredniego wtłaczania na morzu.
22.11.2022

Wyspy energetyczne i PtX rozwiązaniem kryzysu energetycznego?

Europejskie morskie farmy wiatrowe o mocy 30 GW są prawie w całości podłączone do systemu energetycznego za pomocą podmorskich kabli, które biegną od każdej farmy do kraju macierzystego.
20.11.2022

Enzymy głodne plastiku! [WIDEO]

Co by było, gdyby plastik pozostawiony na wysypisku mógł zostać "zjedzony" przez enzymy i poddany recyklingowi?
15.11.2022

Maersk: Żegluga z użyciem paliw kopalnych musi mieć swoją datę końcową.

Zdaniem duńskiego konglomeratu działającego również w sektorze energetycznym i morskim jedynym pewnym sposobem na obniżenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze i zachętą do polityki zeroemisyjności jest wyznaczenie końca użycia paliw kopalnych za pomocą globalnych przepisów.
13.11.2022

Maersk planuje zakład wyrobu odnawialnego metanolu za 10 mld euro

Budowę w Hiszpanii dużego zakładu metanolu odnawialnego służącego do zasilania statków towarowych przewiduje porozumienie z duńskim koncernem transportowym Maersk, które zawarł w czwartek rząd w Madrycie. Realizacja inwestycji ma kosztować 10 mld euro.
04.11.2022

Czy wodór ma realną szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej? - podsumowanie konferencji wodorowej PCHET

4 i 5 października 2022 roku pod hasłem: “Energia odnawialna podstawą gospodarki wodorowej” odbyła się V edycja konferencji PCHET - Polish Conference on Hydrogen Energy & Technologies.
25.10.2022

Euronav zamawia z Chin tankowce zasilane amoniakiem i metanolem

Euronav pracuje w sprawie wprowadzenia na rynek tankowców zasilanych amoniakiem. Belgijska firma shippnigowa zamówiła ostatnio dwa ekologiczne Suezmaxy, które w przyszłości będą zasilanie amoniakiem i metanolem. Tankowce wyprodukuje chińska stocznia Daehan Shipbuilding Co.
25.10.2022

Bio-LNG nową ścieżką do dekarbonizacji żeglugi. LNG drożeje. Tradycyjne paliwa trzymają się mocno

Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
20.10.2022

Maersk zamawia sześć kontenerowców na zielony metanol

Południowokoreański gigant stoczniowy Hyundai Heavy Industries otrzymał kolejne zamówienie na kontenerowce zasilane zielonym metanolem od linii Maersk.
06.10.2022

Dania pracuje nad pierwszym na świecie przetargiem Power-to-X

Duńska Agencja Energetyczna (DEA) pracuje nad pierwszym przetargiem Power-to-X (PtX) w Danii i wkrótce zorganizuje spotkanie z interesariuszami w celu omówienia harmonogramu i ram postępowania przetargowego. Ponadto, po utworzeniu grupy zadaniowej PtX, DEA utworzyła również sekretariat do spraw Power-to-X.
24.09.2022

Dekarbonizacja branży morskiej? Odpowiedzią zielony metanol

Methanol Module. Tak nazywa się nowa technologia służąca przetwarzaniu odpadów organicznych w tzw. zielony metanol. Za rozwiązaniem stoi kalifornijska firma WasteFuel. Zaprezentowała je 19 września, podczas Generalnego Zgromadzenia ONZ i Tygodnia Klimatycznego w Nowym Jorku.
21.09.2022

Polacy pomogą przy tworzeniu zbiorników na tzw. gaz przyszłości

Wysokociśnieniowe, niezwykle pojemne zbiorniki kompozytowe do transportu wodoru tzw. rurowozami opracowuje międzynarodowe konsorcjum, w którego skład wchodzą naukowcy z Wydziału Mechanicznego PWr.
16.09.2022

Rolls-Royce i Sanlorenzo współpracują przy budowie "zielonego" superjachtu na metanol

Rolls-Royce i włoski konstruktor jachtów Sanlorenzo planują opracować i zbudować duży jacht motorowy z układem napędowym z silnikiem na metanol, zdolnym do neutralnego węglowo zasilania "zielonym" metanolem. W przeddzień otwarcia Festiwalu Jachtingu w Cannes w 2022 roku obie firmy ogłosiły podpisanie MoU, dotyczące jachtów o długości od 40 do 70 metrów. Napędzany przez dwa metanolowe silniki oparte na Serii 4000, jacht ma odbyć swój dziewiczy rejs w 2026 roku.
13.09.2022

Port w Göteborgu będzie pierwszym w Europie hubem ekologicznych paliw

Władze portu w Göteborgu rozpoczęły współpracę z firmami Stena Line, DFDS, Ørsted i Liquid Wind w celu utworzenia pierwszego w Europie hubu paliw zielonych (e-fuels). Plany w zakresie produkcji e-metanolu zostaną zrealizowane już 2025 roku.
12.09.2022

GE Power Conversion współpracuje ze stocznią Tersan w zakresie dostawy jednostek nowej generacji dla Acta Marine

GE Power Conversion dostarczy systemy zasilania, dynamicznego pozycjonowania oraz sterowania dla dwóch nowych jednostek do obsługi farm wiatrowych. Statki nowej generacji są pierwszymi, które mogą pracować na dwóch paliwach: metanolu i oleju napędowym, co w połączeniu z energooszczędną technologią GE może znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
07.09.2022

Wodór w silnikach spalinowych - projekt Politechniki Wrocławskiej i firmy Hynfra

Usprawnienie procesu spalania wodoru w silnikach spalinowych – to główny cel porozumienia zawartego przez Politechniką Wrocławską a firmą Hynfra, która działa na rynku odnawialnego wodoru. Właśnie podpisano list intencyjny w tej sprawie.
18.08.2022

Transport wodny staje się coraz bardziej ekologiczny. To nie tylko kwestia napędów i zielonych paliw

Gdyńska Stocznia CRIST, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyła w 2018 roku nagrodę Ship of the Year, niedawno zwodowała drugi tego typu statek. Spodziewa się więcej zamówień na niskoemisyjne jednostki, ponieważ regulacje związane z ograniczeniem emisyjności transportu morskiego zmuszają operatorów żeglugi do inwestowania w takie rozwiązania. Na rynku od lat sprawdza się gaz LNG, ale inną niskoemisyjną alternatywą jest też metanol. Rośnie także zainteresowanie wodorem. Ekologiczne rozwiązania na
18.08.2022

Czy będzie kompromis dekarbonizacyjny żeglugi? Wodór, metanol czy amoniak - co wybierze branża?

Amoniak, metanol i wodór są wykorzystywane jako „czystsze paliwa”, które mają przyczynić się do dekarbonizacji żeglugi. Na drodze do ich upowszechnienia stoją jednak poważne bariery.
02.08.2022

Iberdrola i bp współpracują w celu rozwoju infrastruktury ładowania EV i produkcji zielonego wodoru

Iberdrola i bp ogłosiły w czwartek 28 lipca zamiar nawiązania strategicznej współpracy mającej na celu przyspieszenie transformacji energetycznej. Firmy zamierzają działać w obszarze rozbudowy infrastruktury szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych, aby wspierać odejście od diesla. Drugim punktem jest rozwój wielkoskalowych węzłów produkcji zielonego wodoru w Hiszpanii, Portugalii i Wielkiej Brytanii.
31.07.2022

Statek do obsługi morskiej farmy wiatrowej z krajowej stoczni. Tylko w USA i Chinach?

Stocznia St Johns Shipbuilding z Florydy rozpoczęła budowę statku do transportu załogi. To efekt gwarantowania interesów amerykańskiego przemysłu stoczniowego wynikającego z ustawy Jones Act. Statek będzie bowiem obsługiwał morską farmę wiatrową Vineyard Wind 1 na Atlantyku.
27.07.2022

Wodór spadł z podium. Nie będzie szybkiej transformacji energetycznej na bazie wodoru

Wprowadzanie wodoru do miksu energetycznego będzie wolniejsze niż dotąd prognozowano. Dzieje się tak z powodu słabego zaangażowania wielu rządów w realizację polityki przestawienia energetyki na wodór oraz małego przekonania banków do finansowania projektów wodorowych. Inicjatywy i projekty mają charakter demonstratorów i nie przekształcają się w skalę przemysłową.
26.07.2022

Europejscy i japońscy naukowcy polują na tańszy e-metanol

Dziesięć europejskich i japońskich organizacji pracowało nad projektem Laurelin przez rok w celu zmniejszenia wymagań dotyczących energii i kosztów uwodornienia dwutlenku węgla (CO2) w celu produkcji metanolu.
22.07.2022

Hynfra i Ameropa będą pracować w zakresie odnawialnego zielonego amoniaku oraz metanolu

Ameropa, szwajcarska spółka o globalnym zasięgu, zajmująca się handlem i produkcją nawozów oraz Hynfra, polska firma koncentrująca swoją działalność na czystej energii, odnawialnym wodorze i amoniaku, otwierają drzwi do współpracy poprzez podpisanie Porozumienia dotyczącego rozwoju projektów odnawialnego amoniaku i metanolu.
14.07.2022

UE inwestuje 1,8 mld euro w projekty w dziedzinie czystych technologii, m.in. w Polsce

UE zainwestuje ponad 1,8 mld euro w 17 innowacyjnych projektów w dziedzinie czystych technologii w ramach trzeciej rundy przydzielania dotacji z funduszu innowacyjnego. Wybrane projekty zlokalizowane są w Bułgarii, Finlandii, Francji, Holandii, Islandii, Niemczech, Norwegii, Polsce i Szwecji.
12.07.2022

Magazynowanie energii: największym wyzwaniem jest budowa niezbędnej infrastruktury [WYWIAD]

Jednym z kluczowych tematów poruszanych podczas V Forum Wizja Rozwoju było magazynowanie energii. Mieliśmy okazję zapytać moderatora panelu dotyczącego tego zagadnienia - Pawła Trojanowskiego - eksperta branżowego Klastra Technologii Wodorowych w organizacji Hydrogen Europe, działał w ramach inicjatywy European Clean Hydrogen Alliance, Sales Manager New Technologies Sescom S.A. i współautora podcastu Uwaga wodór! m.in. o kierunki rozwoju tego dynamicznego sektora czy aspekty związane z infrastrukturą.
27.06.2022

Czy zielony wodór zastąpi węgiel w Turowie?

W 2020 roku Zgorzelecki Klaster Rozwoju Odnawialnych Źródeł Energii (ZKlaster), we współpracy z Zakładem Elektrowni i Gospodarki Elektroenergetycznej Politechniki Warszawskiej oraz Krajową Izbą Klastrów Energii, przygotował koncepcję zastąpienia generacji elektrowni Turów energią ze źródeł odnawialnych. Wnioski z przeprowadzonej analizy bezwzględnie potwierdzają możliwość zastąpienia jednego z największych kombinatów opartych na węglu brunatnym, energią z OZE. Uzupełnieniem farm fotowoltaicznych i elektrowni wiatrowych, o łączne
24.06.2022

Hynfra: Polskie ambicje w zakresie OZE to za mało!

– Krajowa strategia dotycząca rozwoju sektora energetycznego i paliwowego powinna obecnie zmierzać w kierunku rozwoju źródeł zeroemisyjnych – mówi Piotr Czembor, prezes Hynfra Energy Storage.
03.06.2022

Porty w Gdyni i Tallinie będą wspólnie rozwijać gospodarkę wodorową

Wodór będzie elementem, który połączy Gdynię z Tallinem. Przedstawiciele portów zlokalizowanych w tych miastach podpisali list intencyjny w sprawie współpracy w dziedzinie rozwoju gospodarki wodorowej.
30.05.2022

PGE Baltica. Boja pomiarowa rozpoczęła badania na obszarze farmy Baltica 1 [WIDEO, GALERIA]

Grupa PGE rozpoczyna badania właściwości akwenu na obszarze, na którym powstanie farma wiatrowa Baltica 1. Specjalna boja wypłynęła na miejsce z portu we Władysławowie.
27.05.2022

Lloyd's Register dał zielone światło dla generatora wodoru z użyciem metanolu

Firma e1 Marine, działająca w sektorze OZE, poinformowała, że jej generator wodoru serii M napędzany metanolem otrzymał od wiodącego towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register, zatwierdzenie (Approval in Principle - AiP) do zastosowań morskich.
08.05.2022

Port w Göteborgu jest gotowy do bunkrowania metanolu w technologii ship-to-ship

Zarząd Portu w Göteborgu przedstawił i opublikował ogólne przepisy operacyjne dotyczące bunkrowania metanolu na statkach. Port przygotowuje się także do stworzenia łańcucha wartości. Ma ambicję, aby się głównym centrum bunkrowania zielonego metanolu w Europie Północnej.
30.04.2022

Flota statków Boskalis zostanie wyposażona w napędy hybrydowe

Firma Boskalis przekształci część floty swoich statków do obsługi morskich farm wiatrowych w jednostki z napędem hybrydowym, wyposażając je m.in. w systemy magazynowania energii.
25.04.2022

Ørsted i Esvagt : Hornsea 2 będzie obsługiwana przez pierwszy na świecie statek na zielone paliwo

Duńskie firmy Ørsted i Esvagt postanowiły zainwestować w pierwszy na świecie statek serwisowy (SOV), który może być zasilany ekologicznymi paliwami.
11.04.2022

Bornholm będzie bunkrował ekologiczne statki

W Porcie Roenne na duńskiej wyspie Bornholm na Bałtyku najpóźniej w 2025 roku pojawi się możliwość bunkrowania statków ekologicznymi paliwami.
08.04.2022

E-PowerPack Alfa Laval – przełomowe osiągnięcie na drodze zrównoważonego rozwoju w branży morskiej

Od kilkunastu lat branża morska podejmuje starania w celu osiągnięcia zerowych emisji zanieczyszczeń węglowych. Jedno z wielu rozwiązań firmy Alfa Laval, generator E-PowerPack, jest kolejną konkretną odpowiedzą na potrzeby przemysłu morskiego. Przetwarzając ciepło odpadowe wprost na energię elektryczną, generator E-PowerPack Alfa Laval bezpośrednio przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2.
31.03.2022

Metanol kluczem do dekarbonizacji żeglugi?

Nowy raport dotyczący redukcji emisji z globalnego sektora morskiego zweryfikował korzyści płynące z zastosowania metanolu jako paliwa, podkreślając go jako kluczowe rozwiązanie dla dekarbonizacji sektora.
18.03.2022

Maersk stawia na statki napędzane metanolem

Gigant żeglugi światowej – Maersk - stawia na bardziej ekologiczne paliwo stosowanej w transporcie towarowym. Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się być metanol.
12.03.2022

Wielobranżowe studium wykonalności dla projektów instalacji do produkcji, sprężania, magazynowania i dystrybucji wodoru – część I

Jeżeli nie idziesz do przodu – cofasz się. Wypada przypomnieć to banalne stwierdzenie w obecnym czasie dynamicznych zmian w przemyśle związanych z transformacją energetyczną: odejściem od paliw kopalnych i obniżeniem emisji CO2. Agendę tych zmian potwierdziła ostatnio konferencja COP26, w której uczestniczyli światowi przywódcy, w tym z USA i Unii Europejskiej. Zmiana jest więc dla polskiego przemysłu czymś nieuchronnym.
10.02.2022

Drogi ekologiczny wodór. Jak sprawić, aby stał się opłacalny bez dotacji?

Biorąc pod uwagę wszystkie ostatnie doniesienia medialne i szum wokół wykorzystania wodoru jako jednego z głównych narzędzi dekarbonizacyjnych, przypadkowy czytelnik mógłby pomyśleć, że ekologiczny H2 jest już powszechnie dostępny i do tego w przystępnej cenie. Prawda jest jednak taka, że dziś prawie nie istnieje.
31.01.2022

Haldor Topsøe podpisuje umowę o wartości 45 mln euro na innowacyjne badania nad ekologicznym wodorem [WIDEO]

Duńska firma Haldor Topsøe podpisała z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) umowę na finansowanie badań nad innowacyjnymi technologiami ekologicznego wodoru o wartości 45 mln euro.
24.01.2022

Wodorowe technologie na morzu i lądzie warte inwestycji. Szansa dla Gdyni i Bałtyckich HUBów [GALERIA]

Ponad 100 tys. statków z siłowniami zasilanymi wodorem będzie pływało w 2050 r. Do ich bunkrowania potrzeba będzie ponad 20 portowych stacji bunkrowania - prognozują eksperci Hyon. Port Gdynia ma Hub wodorowy, a Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny ma huby, których firmy posiadają wiedzę jak zaprojektować i zbudować statki i instalacje pozwalające na wykorzystanie wodoru na morzu i na lądzie.
23.01.2022

Eastman zainwestuje 1 mld USD w celu przyspieszenia gospodarki okrężnej poprzez budowę największego na świecie zakładu recyklingu molekularnego tworzyw sztucznych we Francji

Dziś rano prezydent Francji Emmanuel Macron wraz z prezesem zarządu i dyrektorem generalnym Eastman (NYSE:EMN) Markiem Costą, wspólnie poinformowali o planie firmy Eastman, który zakłada inwestycję w wysokości do 1 mld USD w zakład przetwórstwa molekularnego materiał-materiał we Francji. Obiekt ten będzie wykorzystywał technologię odnawiania poliestru spółki, w celu przetworzenia aż do 160000 ton metrycznych rocznie trudnych do utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych, które obecnie są spalane.
18.01.2022

Maersk wyznacza cel neutralności klimatycznej. Celem rozwój zielonych paliw

Jeden z liderów żeglugi kontenerowej A.P. Moller-Maersk, główny konsument produktów naftowych, zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w całej swojej działalności do 2040 roku, czyli dekadę wcześniej niż zakładał pierwotnie.
15.01.2022

Pyzik: inwestycje w czyste technologie węglowe będą realizowane w latach 2023-29

Inwestycje w czyste technologie węglowe, zapisane w umowie społecznej dotyczącej transformacji górnictwa, będą realizowane w latach 2023-29 – potwierdził w środę wiceminister aktywów państwowych Piotr Pyzik. Plany w tym zakresie uznał za "bardzo ambitne".
22.12.2021

Umowa na 54 kilometry gazociągu podpisana!

Grupa NDI powiększa portfel zamówień w sektorze gazowym, wybuduje gazociąg DN1000 relacji Gustorzyn – Leśniewice oraz wykona prace budowlane przy zagospodarowaniu odwiertów gazu ziemnego w kopalni Kościan-Brońsko.
14.12.2021

Rolls-Royce dostawcą zielonych silników do hybrydowych holowników

Silniki, z których każdy ma moc 2000 kW, będą napędzać cztery nowe holowniki, które Rio Maguari buduje dla firmy Svitzer.
06.12.2021

AP Moller - Maersk przeprowadził emisję obligacji ekologicznych o wartości 500 mln euro. Sfinansują one nowe metanolowce

10-letnia zielona obligacja o wartości 500 mln euro otrzymała zlecenia o wartości około 3,7 mld euro. Zielona obligacja to pierwsze pozyskiwanie funduszy w ramach nowo uruchomionego przez firmę Maersk programu Green Finance Framework, w ramach którego armator planuje wyemitować szereg zrównoważonych instrumentów finansowych, takich jak obligacje, pożyczki i finansowanie projektów.
26.11.2021

"Czysta plaża". Eksperci z Trójmiasta podsumowali projekt: "Świadomość ekologiczna rośnie, ale wiele przed nami"

Debatę online z udziałem przedstawicieli m.in. DCT Gdańsk, Portu Gdańsk, Lotosu i WFOŚiGW w Gdańsku zorganizował "Dziennik Bałtycki" w ramach podsumowania swojego projektu "Czysta plaża". Akcja sprzątania plaż na Stogach i Orłowie miała się przyczynić do poprawy czystości polskiego nabrzeża. 16 listopada eksperci rozmawiali o wpływie prowadzonych przez nich firm na środowisko naturalne, w tym morskie. Padło wiele pytań i odpowiedzi dotyczących świadomości ekologicznej i wyborów konsumenckich Polaków. Rozmawiano również o koniecz
17.11.2021

Porty w sercu rewolucji wodorowej

Wodór ma być jednym z filarów transformacji gospodarczej. Na rynku międzynarodowym trwa wyścig technologiczny o jak najbardziej ekologiczną i efektywną metodę produkcji tego paliwa. Zastosowanie wodoru pozwoli na dekarbonizację obszarów, gdzie elektryfikacja może nie być ekonomiczna. Coraz istotniejszą rolę w wodorowej układance odgrywają porty.
16.11.2021

Dania i USA apelują o zeroemisyjną żeglugę do 2050 roku

Dania i Stany Zjednoczone wezwały Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do wyznaczenia bardziej ambitnych celów w zakresie osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla (CO2) w sektorze żeglugi do 2050 roku.
04.11.2021

Wódka z powietrza i cukier z CO2 dla misji na Marsa NASA

Nowojorski startup Air Co. produkuje alkohol z wychwyconego CO2 i zielonego wodoru. Nazywa swoją wódkę najbardziej zrównoważonym alkoholem na świecie. Firma produkuje również środki do dezynfekcji rąk i perfumy.
27.10.2021

StoGda o niskiej emisji: To już zwykła konieczność, a nie moda

– Praca projektanta statków znacząco zmieniła się w ostatnich dekadach. W latach 70., 80. i 90. ubiegłego wieku, pracowało się w dość przewidywalny sposób. Obecnie to branża niezwykle innowacyjna, przez co kreatywna. Niskoemisyjność w projektach to już żadna nowość, a coś do czego jesteśmy zobowiązani – mówi Wojciech Caban, generalny projektant w StoGda Ship Design & Engineering.
29.09.2021

Sztuczna inteligencja ograniczy emisję CO2 z promu Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona

Przy pomocy sztucznej inteligencji Stena Line ograniczy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla z promu Stena Nordica, który kursuje na linii Gdynia-Karlskrona (Szwecja). To ósmy statek we flocie Stena Line wyposażony w moduł sztucznej inteligencji Stena Fuel Pilot, który wspiera kapitanów w energooszczędnym operowaniu statkiem.
16.09.2021

Zeroemisjyne kontenerowce Maersk dekarbonizują łańcuchy dostaw światowych gigantów

Żeglugowy gigant Maersk złożył zamówienie na osiem dużych kontenerowców, które mogą być napędzane neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla metanolem, jak również tradycyjnym paliwem. Zastąpią one starsze statki i oczekuje się, że przyniosą redukcję emisji dwutlenku węgla rzędu miliona ton rocznie.
04.09.2021

Maersk zamówił osiem zeroemisyjnych kontenerowców

Duński armator A.P. Møller-Mærsk ogłosił zamówienie ośmiu kontenerowców wielkości neo-panamax. Statki mają być zasilane neutralnym pod względem emisji węgla paliwem lub zielonym etanolem.
28.08.2021

Maersk. Potrzeba więcej biopaliwa, jedzcie więcej frytek

Maersk zobowiązał się do osiągnięcia zeroemisyjności do 2050 roku, jednak pojawił się problem – do biopaliwa używanego na statkach potrzebny jest zużyty olej spożywczy, a tego może zabraknąć.
19.08.2021

Liderzy żeglugi chcą przerabiać istniejące statki na spalanie paliw bezwęglowych

A.P. Moller – Maersk, ABS, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line, Seaspan Corporation oraz Total łączą siły za pośrednictwem Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej Mærsk Mc-Kinney Møllera, aby ocenić techniczny, finansowy i środowiskowy potencjał konwersji istniejących statków na paliwa i technologie o zerowej emisji dwutlenku węgla.
17.05.2021

Thyssenkrupp rozpocznie produkcję zielonego amoniaku z zielonego wodoru w technologii neutralnej dla klimatu

Thyssenkrupp Industrial Solutions AG (Essen, Niemcy) zawarła kontrakt inżynieryjno-dostawczy z CF Industries, Inc. (Deerfield, Illinois; www.cfindustries.com) na dostawę zielonego wodoru do produkcji zielonego amoniaku w Donaldsonville, w kompleksie produkcyjnym w Luizjanie. W ramach tego kontraktu Thyssenkrupp zaprojektuje i dostarczy jednostkę do produkcji wodoru o mocy 20 MW w oparciu o elektrolizę wody o odczynie alkalicznym, a także wszystkie niezbędne do tego procesu media i elementy.
04.05.2021

Europa wkrótce będzie mogła wysyłać CO2 na Islandię, aby zamienić go w minerał w podłożu wulkanicznej wyspy.

Islandzki startup Carbfix buduje hub Coda Terminal, który będzie odbierał dwutlenek węgla, transportowany na specjalnie zaprojektowanych do tego celu statkach. Tam zostanie przekształcony w skałę za pomocą techniki imitującej i przyspieszającej naturalny proces mineralizacji węgla, tym samym zapewniając trwałe rozwiązanie magazynowe.
02.05.2021

Kosztowna zeroemisyjność. 1,4 biliona dolarów będzie kosztowała armatorów żegluga ekologiczna

5,1 mld dol. wyniesie koszt przejścia całej floty liniowej na eksploatację zeroemisyjną. Do 2050 r armatorzy wydadzą 1,4 bilion dol. na dostosowanie flot do wymagań narzuconych przez IMO. Te koszty poniosą również porty i terminale, a w ostateczności finalny konsument.
02.05.2021

MAN Energy Solutions przeprowadziła niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi

Firma MAN Energy Solutions, zajmująca się napędami i systemami energetycznymi, zleciła nowe niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi. Na podstawie analizy danych i raportu, wywnioskowano, że aby osiągnąć ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji, przemysł „może być zmuszony do przedyskutowania zakazu używania paliw kopalnych” - i być może wcześniej niż jest to przewidywane.
24.04.2021

Zielony wodór z metanolu pomoże zredukować CO2 w sektorze morskim

W dobie dekarbonizacji sektora morskiego z rozwiązaniem przychodzi projekt Element 1. Alternatywne pozyskiwanie wodoru z metanolu do zasilania ogniw PEW bezpośrednio na statku może stanowić rozwiązanie problemu magazynowania i dystrybucji surowca.
17.03.2021

Sympozjum dotyczące alternatywnych paliw o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla dla żeglugi

W dniach 9-10 lutego 2021 roku Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zorganizowała zdalne sympozjum podczas, którego omówiono stan prac nad dostępnością opcji paliw o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla, które zapewnią żegludze przejście do dekarbonizacji i umożliwią osiągnięcie założonych celów emisyjnych.
12.03.2021

Rozpoczęcie testów metanolu neutralnego dla klimatu w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval

Wkrótce w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval w Aalborg w Danii rozpoczną się testy metanolu jako paliwa żeglugowego. W ścisłej współpracy z MAN Energy Solutions i innymi partnerami, Alfa Laval zbada możliwość zasilania metanolem czterosuwowego silnika wysokoprężnego o mocy 2 MW - bez modyfikacji i innego paliwa pilotażowego. Testy są trzecim etapem trwającego projektu badawczego finansowanego przez duński EUDP (Energy Technology Development and Demonstration Program).
10.03.2021

Maersk: pierwszy neutralny emisyjnie statek wypłynie w 2023 roku

Grupa żeglugowa Maersk oświadczyła w środę, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej. Ma to nastąpić w 2023 r. poprzez uruchomienie pierwszego na świecie statku napędzanego paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
17.02.2021

Bogdanka będzie wydobywać węgiel energetyczny w Polsce najdłużej

Bogdanka będzie wydobywać węgiel energetyczny w Polsce najdłużej i ma szansę być miejscem pracy przy wydobyciu węgla koksującego – powiedział w poniedziałek w Bogdance (Lubelskie) wiceminister aktywów państwowych Artur Soboń
21.12.2020

Pandemia zmniejszy emisje CO2?

Międzynarodowa Agencja Energetyczna ocenia, że w wyniku pandemii koronawirusa globalne zapotrzebowanie na energię w całym 2020 roku spadnie o ok. 5 proc. Emisje CO2 związane z nią będą o ok. 7 proc. mniejsze. Spadek o 2,4 gigaton przywraca roczną emisję dwutlenku węgla do stanu sprzed dekady. Zapotrzebowanie na energię będzie jednak coraz większe.
11.12.2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.