Spółka Vallianz z siedzibą w Singapurze we współpracy ze Ulstein,
Shift Clean Energy i Bureau Veritas opracowuje pierwszy w swoim rodzaju
hybrydowy statek do transportu ciężkiego (HTV). Statek będzie
dostosowany do potrzeb sektora morskiej energetyki wiatrowej.
-
Ta współpraca jest kluczowym wydarzeniem w strategii Grupy mającej na
celu wzmocnienie obecności w globalnym przemyśle morskich farm
wiatrowych. Jest ona ściśle związana z innym strategicznym projektem,
który rozpoczęliśmy w zakresie budowy statku serwisowego nowej generacji
(ang. Service Operation Vessel, SOV) do obsługi i konserwacji morskich
farm wiatrowych – powiedział Osman Ibrahim, prezes Vallianz.
Konstrukcja
HTV została opracowana przez holenderskie biuro projektowe Ulstein
Group, które ma siedzibę w Norwegii. System baterii elektrycznych HTV
dostarczy kanadyjska firma Shift, a statek zostanie sklasyfikowany przez
Bureau Veritas.
Oczekuje się, że budowa potrwa do 26 miesięcy z planowanym zakończeniem do końca 2024 roku.
Inwestorzy
informują, że jednostka będzie pierwszym tego typu statkiem
(first-of-kind) w globalnej branży offshore wind. Wodorowy HTV będzie
wykorzystywany do transportu konstrukcji, takich jak monopale, jackety,
transition pieces i łopaty turbin. Statek będzie mógł być wykorzystany
również do transportu ciężkich modułów konstrukcyjnych dla terminali
LNG.
Wielozadaniowy morski statek wsparcia będzie wyposażony w
hybrydowy system zasilania oraz w pełni sklasyfikowany system
magazynowania energii. Ponadto HTV będzie posiadał sprawdzony przez
branżę system ULSTEIN X-BOW®, który przyczynia się do zmniejszenia
zużycia energii oraz zapewnia bardziej komfortowe i bezpieczniejsze
operacje podczas silnego falowania na morzach.
Jednostka
będzie posiadała długość 173,6 metrów, natomiast sam pokład 145 metrów o
powierzchni ponad 6 tys. m2. Przewidywaną wytrzymałość oszacowano na
poziomie 25 ton w przeliczeniu na m2, w efekcie nowy HTV może
transportować ładunki o wadze do 32 tys. ton metrycznych.
GWEC spodziewa się, że w latach 2022-2026 w skali światowej przybędzie ponad 90 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej. Już dziś branża wiatrowa alarmuje, że deweloperzy będą borykać się z niedoborami statków niezbędnych do fazy instalacji ogromnych elementów wiatrowych. Wynika to m.in. z faktu, że na przestrzeni ostatnich lat technologia wiatrowa znacznie się rozwinęła, a komponenty przybierają coraz większe rozmiary, w związku z czym uniwersalne jednostki mogą nie podołać wyzwaniu transportu elementów i ich instalacji.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej
Stocznia Arcadia Yachts na zielonym kursie
Komisja Europejska przyjmuje nowe ambicje klimatyczne IMO na kolejne lata i wzywa do uruchomienia transformacji
Ostsee. Ruszyła budowa piątego pływającego terminala LNG w Niemczech
Wrota sztormowe na rzece Tudze na ukończeniu
Port w Göteborgu jest gotowy do bunkrowania metanolu w technologii ship-to-ship
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |