Zarząd Portu w Göteborgu przedstawił i opublikował ogólne przepisy operacyjne dotyczące bunkrowania metanolu na statkach. Port przygotowuje się także do stworzenia łańcucha wartości. Ma ambicję, aby się głównym centrum bunkrowania zielonego metanolu w Europie Północnej.
Port w Göteborgu postawił sobie ambitny cel zredukowania emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu morskiego o 70 proc. na terenie portu w perspektywie do 2030 roku. Jak przekonuje w kwietniowym komunikacie, jednym z kluczowych kroków do osiągnięcia tego celu jest zapewnienie dostępu do różnorodnych paliw żeglugowych, które przyczynią się do zmniejszenia emisji - zarówno w porcie, jak i w skali globalnej. Na całym świecie podejmowanych jest wiele inicjatyw, a w portfelu zamówień znajdują się już statki o zerowej emisji netto – wyjaśnia zarząd portu. Port chce postawić na bunkrowanie e-metanolu w technologii ship-to-ship.
– Port pragnie wspierać te inicjatywy poprzez umożliwienie statkom bunkrowania w dogodnym dla nich czasie. Dlatego z radością informujemy, że otrzymaliśmy akceptację Szwedzkiej Agencji Transportu dla ogólnych przepisów eksploatacyjnych dotyczących metanolu w zakresie bunkrowania statków. Prace te zostały sfinalizowane dzięki ogromnemu wsparciu Saeeda Mohebbi ze Szwedzkiej Agencji Transportu. Jego wiedza i wsparcie były bardzo cenne – powiedział Christoffer Lillhage, Senior Business Development Manager Energy w zarządzie portu w Göteborgu.
Mając na uwadze to, że jest to ogólne zezwolenie dla portu, każdy terminal przeprowadzi dodatkową ocenę ryzyka, ale jest to raczej formalność, gdyż obowiązują już ogólne wytyczne – czytamy. Na przykład port w Göteborgu obsługuje infrastrukturę metanolową już od 2015 roku, od kiedy Stena Line rozpoczęła bunkrowanie ciężarówek Stena Germanica.
– Teraz mamy nadzieję, że Maersk, X-press Feeders i wiele innych linii żeglugowych skieruje swoje nowe statki z metanolem na północ Europy, a my z przyjemnością powitamy je z otwartymi ramionami w największym porcie w Skandynawii – powiedział Elvir Dzanic, dyrektor generalny w Zarządzie Portu w Göteborgu.
X-Press Feeders to największy na świecie niezależny przewoźnik feederowy i jeden z głównych graczy zaangażowanych we wprowadzenie metanolu jako paliwa żeglugowego na większą skalę już w 2023 roku. Dzięki wprowadzeniu 8 najnowocześniejszych kontenerowców o pojemności 1170 TEU, które mogą być zasilane metanolem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla, X-Press Feeders jest o krok bliżej do osiągnięcia swojego celu, jakim jest uzyskanie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
W przyszłości branża żeglugowa będzie potrzebować różnych paliw, a produkty „zielone”, takie jak e-metanol, są jednym z ważnych paliw pozwalających osiągnąć cele zrównoważonego rozwój. Dlatego port w Göteborgu chce zapewnić pełny dostęp do tego paliwa w porcie do 2024 roku.
W porównaniu z paliwami konwencjonalnymi zielony metanol zmniejsza emisję dwutlenku węgla do 95 proc., redukuje emisję tlenków azotu do 80 proc. oraz całkowicie eliminuje emisję tlenków siarki i cząstek stałych. Odnawialny metanol jest substancją chemiczną o bardzo niskiej zawartości węgla. Jeśli jest produkowany z biomasy, często nazywany jest bio-metanolem. Jeśli jest produkowany z biogennego dwutlenku węgla i odnawialnej energii elektrycznej, nazywany jest wówczas e-metanolem.
– Wspólnie z liderami w dziedzinie paliw elektrycznych, takimi jak Liquid Wind i jego partner Ørsted, pracujemy nad urzeczywistnieniem tego celu. Planujemy również magazynowanie metanolu na dużą skalę z udziałem operatorów magazynowych w porcie, gdy pojawi się na niego zapotrzebowanie. Zachęcamy producentów metanolu i zainteresowane strony z branży do nawiązania dialogu z portem w Göteborgu, ponieważ postawiliśmy sobie za cel stać się centrum bunkrowania i magazynowania metanolu i e-metanolu – powiedział Christoffer Lillhage.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej
Stocznia Arcadia Yachts na zielonym kursie
Komisja Europejska przyjmuje nowe ambicje klimatyczne IMO na kolejne lata i wzywa do uruchomienia transformacji
Ostsee. Ruszyła budowa piątego pływającego terminala LNG w Niemczech
Wrota sztormowe na rzece Tudze na ukończeniu
Vallianz z partnerami zbuduje wodorowy statek HTV dla offshore wind
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |