Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie

Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie - ZielonaGospodarka.pl
29.03.2024 09:08
Strona główna Transport, Elektromobilność Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie

Partnerzy portalu

Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie - ZielonaGospodarka.pl

Dwie firmy przedstawiły oferty w przetargu na wymianę baterii w 20 starszych autobusach marki Solaris ogłoszonym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Modyfikacja ma na celu zwiększenie zasięgu pojazdów na jednym ładowaniu do co najmniej 150 kilometrów.

Jak wyjaśnił w czwartek rzecznik MPK w Krakowie Marek Gancarczyk, przetarg dotyczy przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji instalacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe).

W tym postępowaniu ofertę złożyły dwie firmy: Solaris Bus & Coach z ceną 14,2 mln zł brutto oraz Ennovation Technology z ceną ponad 12,1 mln zł brutto.

„Autobusy, których dotyczy ten przetarg są eksploatowane przez MPK od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu” - zaznaczył rzecznik.

Według niego po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km. Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E.

Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Musi to uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii - przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).

Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie sześć tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie trzy lata. 

rgr/ mmu/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.