Fiński ośrodek badawczy VTT pracuje nad nowymi metodami
modelowania i ograniczania podwodnego hałasu i zjawisk kawitacji w
śrubach napędowych. Jak przekonują naukowcy, oprócz emisji gazów
cieplarnianych to właśnie hałas podwodny jest uznawany za główny problem
w przemyśle morskim.
- Głównym celem projektu badawczego
jest znaczne zwiększenie sprawności napędowej statków poprzez
opracowanie nowych koncepcji jednostek napędowych. Wzrost sprawności
napędowej prowadzi bezpośrednio do zmniejszenia zużycia paliwa i
obniżenia emisji. Równolegle szukamy rozwiązań, które pozwolą obniżyć
podwodny hałas emitowany przez statki - mówi Ilkka Perälä, kierownik
projektu w VTT.
Na realizację projektu UltraPropulsor
Co-Innovation ośrodek otrzymał 1,2 mln euro dofinansowania od Business
Finland. W ramach projektu opracowywane są przyszłe rozwiązania dla
bezemisyjnej żeglugi. Całkowity budżet projektu wynosi 4,5 mln euro,
włączając w to budżety partnerów. VTT wnosi do projektu swoje
doświadczenie w zakresie hydrodynamiki i materiałoznawstwa, aby
zminimalizować zużycie energii przez statki i umożliwić rozwój nowych
rozwiązań i koncepcji niskoemisyjnych.
Partnerami
przemysłowymi w projekcie są ABB, Foreship, ATA Gears oraz Composite
Solutions and Innovations. VTT działa jako partner badawczy wspierający
potrzeby badawcze partnerów przemysłowych. Konsorcjum łączy silne
doświadczenie z różnych dziedzin sektora morskiego.
W ramach projektu zostaną przeprowadzone badania hydrodynamiczne w celu wykazania możliwości wdrożenia nowych rozwiązań poprzez modelowanie numeryczne i eksperymenty oraz badania materiałowe w celu opracowania metod oceny wytrzymałości łopat śmigieł. Badania materiałowe mają na celu optymalizację techniczno-ekonomiczną przyszłych materiałów wykorzystywanych przy budowie śrub napędowych. Kluczowymi kryteriami są ocena kosztów cyklu życia oraz właściwości materiałów, zwłaszcza wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na korozję w warunkach eksploatacyjnych. Ponadto, opracowana zostanie nowa metodologia projektowania materiałów śmigieł odpornych na zniszczenia.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus - ale kto ma większy ślad węglowy?
Uczniowie ratują żaby w Roztoczańskim Parku Narodowym
Berlińczycy wypowiedzą się w referendum, czy stolica powinna stać się neutralna klimatycznie już w 2030 roku
Polski Kongres Klimatyczny 2023 - podsumowanie
Zbliża się Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków
Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 26047,00 $ | tona | 1,75% | 28 mar |
Cynk | 2936,00 $ | tona | 0,79% | 28 mar |
Aluminium | 2314,00 $ | tona | 0,74% | 28 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |