Fiński ośrodek badawczy VTT pracuje nad nowymi metodami
modelowania i ograniczania podwodnego hałasu i zjawisk kawitacji w
śrubach napędowych. Jak przekonują naukowcy, oprócz emisji gazów
cieplarnianych to właśnie hałas podwodny jest uznawany za główny problem
w przemyśle morskim.
- Głównym celem projektu badawczego
jest znaczne zwiększenie sprawności napędowej statków poprzez
opracowanie nowych koncepcji jednostek napędowych. Wzrost sprawności
napędowej prowadzi bezpośrednio do zmniejszenia zużycia paliwa i
obniżenia emisji. Równolegle szukamy rozwiązań, które pozwolą obniżyć
podwodny hałas emitowany przez statki - mówi Ilkka Perälä, kierownik
projektu w VTT.
Na realizację projektu UltraPropulsor
Co-Innovation ośrodek otrzymał 1,2 mln euro dofinansowania od Business
Finland. W ramach projektu opracowywane są przyszłe rozwiązania dla
bezemisyjnej żeglugi. Całkowity budżet projektu wynosi 4,5 mln euro,
włączając w to budżety partnerów. VTT wnosi do projektu swoje
doświadczenie w zakresie hydrodynamiki i materiałoznawstwa, aby
zminimalizować zużycie energii przez statki i umożliwić rozwój nowych
rozwiązań i koncepcji niskoemisyjnych.
Partnerami
przemysłowymi w projekcie są ABB, Foreship, ATA Gears oraz Composite
Solutions and Innovations. VTT działa jako partner badawczy wspierający
potrzeby badawcze partnerów przemysłowych. Konsorcjum łączy silne
doświadczenie z różnych dziedzin sektora morskiego.
W ramach projektu zostaną przeprowadzone badania hydrodynamiczne w celu wykazania możliwości wdrożenia nowych rozwiązań poprzez modelowanie numeryczne i eksperymenty oraz badania materiałowe w celu opracowania metod oceny wytrzymałości łopat śmigieł. Badania materiałowe mają na celu optymalizację techniczno-ekonomiczną przyszłych materiałów wykorzystywanych przy budowie śrub napędowych. Kluczowymi kryteriami są ocena kosztów cyklu życia oraz właściwości materiałów, zwłaszcza wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na korozję w warunkach eksploatacyjnych. Ponadto, opracowana zostanie nowa metodologia projektowania materiałów śmigieł odpornych na zniszczenia.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zakończył się V Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024
Mikrolasy Miyawaki - japoński koncept ratunkiem dla polskich miast
Eksperci z PAN: to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował globalne ocieplenie
W Warszawie posadzono pierwszy mikrolas
Minister klimatu: narada o lasach zdecyduje o formie przedłużenia leśnego moratorium
Rusza nowy program grantowy dla projektów proekologicznych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |