Finlandia bada możliwości ograniczenia podwodnego hałasu

zk

23.08.2022 11:51 Źródło: PAP
Strona główna Klimat, Edukacja Finlandia bada możliwości ograniczenia podwodnego hałasu

Partnerzy portalu

Finlandia bada możliwości ograniczenia podwodnego hałasu  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Lohit Parashar/Unsplash

Fiński ośrodek badawczy VTT pracuje nad nowymi metodami modelowania i ograniczania podwodnego hałasu i zjawisk kawitacji w śrubach napędowych. Jak przekonują naukowcy, oprócz emisji gazów cieplarnianych to właśnie hałas podwodny jest uznawany za główny problem w przemyśle morskim.

- Głównym celem projektu badawczego jest znaczne zwiększenie sprawności napędowej statków poprzez opracowanie nowych koncepcji jednostek napędowych. Wzrost sprawności napędowej prowadzi bezpośrednio do zmniejszenia zużycia paliwa i obniżenia emisji. Równolegle szukamy rozwiązań, które pozwolą obniżyć podwodny hałas emitowany przez statki - mówi Ilkka Perälä, kierownik projektu w VTT.

Na realizację projektu UltraPropulsor Co-Innovation ośrodek otrzymał 1,2 mln euro dofinansowania od Business Finland.  W ramach projektu opracowywane są przyszłe rozwiązania dla bezemisyjnej żeglugi. Całkowity budżet projektu wynosi 4,5 mln euro, włączając w to budżety partnerów. VTT wnosi do projektu swoje doświadczenie w zakresie hydrodynamiki i materiałoznawstwa, aby zminimalizować zużycie energii przez statki i umożliwić rozwój nowych rozwiązań i koncepcji niskoemisyjnych.

Partnerami przemysłowymi w projekcie są ABB, Foreship, ATA Gears oraz Composite Solutions and Innovations. VTT działa jako partner badawczy wspierający potrzeby badawcze partnerów przemysłowych. Konsorcjum łączy silne doświadczenie z różnych dziedzin sektora morskiego.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone badania hydrodynamiczne w celu wykazania możliwości wdrożenia nowych rozwiązań poprzez modelowanie numeryczne i eksperymenty oraz badania materiałowe w celu opracowania metod oceny wytrzymałości łopat śmigieł. Badania materiałowe mają na celu optymalizację techniczno-ekonomiczną przyszłych materiałów wykorzystywanych przy budowie śrub napędowych. Kluczowymi kryteriami są ocena kosztów cyklu życia oraz właściwości materiałów, zwłaszcza wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na korozję w warunkach eksploatacyjnych. Ponadto, opracowana zostanie nowa metodologia projektowania materiałów śmigieł odpornych na zniszczenia.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.