Rumuński minister ds. transportu Ionel Irinel Scrioșteanu podał w mediach społecznościowych, że władze wydadzą do 4,1 mld lei (prawie 3,9 mld zł) na 62 regionalnych pociągów elektrycznych od polskiej firmy PESA, po odrzuceniu odwołania konkurencyjnego Alstomu.
W ramach umowy PESA będzie również przez 15 lat świadczyć dla ARF usługi utrzymania pojazdów i w tym celu PESA wraz z państwowymi Kolejami CFR Calatori utworzy lokalne centra serwisowe. W tym zakresie PESA podpisała już z Państwowymi spółkami CFR Calatori i CFR SA wstępne porozumienia. Przetargi prowadziła rumuńska Agencja Reformy Kolei /ARF/, a pierwszy, podpisany właśnie konrakt dotyczy zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasu Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania, finansowanego z rumuńskiego funduszu KPO.
Nowe pociągi mają stanowić podstawę linii metropolitarnych i obsługiwać obszary miejskie o dużym natężeniu ruchu w zakresie kolejowego przewozu pasażerskiego. Jednocześnie ma wspomóc to zmniejszenie natężenia transportu samochodowego i zachęcić mieszkańców do alternatywnych form przemieszczania, w tym przypadku ekologicznych. To też inwestycja w modernizację transportu kolejowego Rumunii. Pociągi rozwijają prędkość 160 km/h i posiadają miejsca dla rowerów, ale także dla osób niepełnosprawnych.
Pojazdy Inter-Regio, które PESA wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, umożliwiające bezbarierową obsługę peronów 550 mm, zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.
Całkowita wartość projektu wynosi od 3,2 mld do 4,1 mld lei bez podatku VAT. Źródłem finansowania są bezzwrotne fundusze europejskie w ramach Programu Transportowego 2021-2027. Całe przedsięwzięcie będzie podzielone na trzy etapy, wedle którego pierwsze 20 pociągów trafi na trasy Bukareszt Północ – Ploeszti Południe – Adjud, Jassy – Pașcani – Suczawa, Bacău – Pașcani. Kolejne 23 trafi następnie na trasy Braszów – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș i Huedin – Cluj – Bistrița. W ramach ostatniego etapu pociągów elektrycznych trafi na trasy Bukareszt Północ – Ploeszti Zachód – Braszów, Bukareszt Północny – Roșiori, Bukareszt Północny – Bukareszt Obor/Fundulea i Konstanca - Fetesti.
W uroczystym podpisaniu umowy, które odbyło się w siedzibie Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Rumunii uczestniczyli: Minister Transportu i Infrastruktury Sorin-Mihai Grindeanu, Prezes ARF Stefan Adrian Roseanu oraz przedstawiciele Ambasady RP w Bukareszcie.
– Rumunia ma jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o odnowienie taboru kolejowego. Pojazdy Pesa to będą pierwsze od ponad 20 lat nowoczesne składy dla Kolei Rumuńskich. Co dla nas równie ważne – to ostatnie umowy jakie mamy do podpisania w ramach pakietu kolejowego Krajowego Planu Odbudowy, środki na wszystkie zadania są już zakontraktowane – podkreślił Sorin-Mihai Grindeanu, Minister Transportu i Infrastruktury Rumunii.
– Zakup nowoczesnego taboru z wykorzystaniem środków z Krajowego Programu Odbudowy Rumunii to kolejny, ważny krok na drodze do modernizacji kolejowego transportu pasażerskiego w naszym kraju. ARF, jako rządowa agencja, intensywnie pracuje nad pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania kolejnych inwestycji w ten bezpieczny i ekologiczny środek transportu – dodał Stefan Adrian Roseanu, prezes ARF
– Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim będą rozwinięciem zbierających dobre opinie w Czechach, elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Pesa 654/655, produkowanych dla prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. To dla nas kolejny, ważny krok w budowaniu pozycji spółki jako dostawcy nowoczesnych, komfortowych pojazdów klasy ‘Intercity’. Chcemy je, także w wersji HS, dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy, w całym rejonie Trójmorza – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Przedsięwzięcie jest o tyle istotne, że obok rozwoju współpracy transportu kolejowego w Rumunii zapewni to rozwój PESA. Polskie przedsiębiorstwo dostarczało pociągi dla głównych operatorów kolejowych białoruskich, czeskich, niemieckich, polskich i włoskich. Zatrudnia 4 000 osób w swoich polskich zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz współpracuje z 1 500 dostawcami w ramach łańcucha zaopatrzenia. Zaopatruje również linie tramwajowe, kursujące po stolicach państw Europy Środkowej i Wschodniej. Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. W tej chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a eksport to w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji Pesa.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zielona transformacja przemysłu jachtowego. PG partnerem międzynarodowego projektu
Projekt: miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie zeroemisyjny transport
PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa do europejskiej sieci transportu drogowego
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Krakowskie autobusy elektryczne od dziesięciu lat na ulicach miasta
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |