„W tym roku w ramach dotacji celowych uruchomiliśmy program >>Gospodarka wodorowa<<, jesteśmy w trakcie oceny blisko 30 zgłoszonych projektów. Realizujemy też 6 projektów z tej dziedziny. Mamy więc kompetencje, by aktywnie stymulować rozwój prac nad wykorzystaniem wodoru jako paliwa” - mówił w trakcie kongresu Impact’21 dr Marcin Kraska, wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz ds. badań i rozwoju.
Sieć Badawcza Łukasiewicz była organizatorem „okrągłego stołu” poświęconego rozwojowi gospodarki wodorowej w trakcie tegorocznej edycji kongresu Impact.
„Spotkaliśmy się, by rozpocząć cykl spotkań i dyskusji na temat współpracy w obszarze gospodarki wodorowej. Zaprosiliśmy zarówno firmy, urzędy, jak i organizacje badawcze, które są poza Łukasiewiczem” - powiedział dr Marcin Kraska.
W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele podmiotów zainteresowanych rozwojem gospodarki opartej na wodorze: Politechniki Poznańskiej, Instytutu Energetyki, Banku Gospodarstwa Krajowego, ARP, Urzędu Dozoru Technicznego i Toyoty.
„Rozmawialiśmy o założeniach, które zostały zdefiniowane w strategii wodorowej. Głównie skupiliśmy się tematyce >>local content<< - powiedział wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
14 października z inicjatywy ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki przedstawiciele administracji rządowej, środowiska przedsiębiorców, nauki oraz jednostek otoczenia biznesu podpisali „Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce”. Zakłada ona, że do 2030 roku „local content”, czyli polski wkład w łańcuch realizacji zamówień na potrzeby budowy gospodarki wodorowej będzie wynosił 50 proc.
„Przed Polską stoi duże wyzwanie, by dostarczyć polską myśl technologiczną w obszarze wodoru na tym poziomie. Wniosek z dyskusji był jeden: potrzebna jest współpraca wielu podmiotów, bo w pojedynkę nie jesteśmy w stanie konkurować na rynku europejskim czy światowym” - powiedział dr Marcin Kraska.
Sieć Badawcza Łukasiewicz to 32 instytuty badawcze, z czego 17 zajmuje się obszarem wodorowym.
Jednym z realizowanych w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz projektów jest e-Van, którego celem jest stworzenie uniwersalnego pojazdu dostawczego o napędzie elektrycznym z wodorowym ogniwem paliwowym i modułową wielofunkcyjną zabudową przestrzeni ładunkowej, realizowanym w konsorcjum, w którym jest Łukasiewicz - Instytut Elektrotechniki. „Przeszliśmy właśnie do II etapu, pod koniec roku zostaną ocenione specyfikacje pojazdu. Miejmy nadzieje, że zaklasyfikujemy się do III etapu, który przewiduje już budowę prototypu” - dodaje wiceprezes Kraska.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Anna Moskwa wzięła udział w spotkaniu ministrów popierających rozwój energetyki atomowej
Kongres Nowej Mobilności: Elektromobilność to wielka szansa dla Polski
Sasin: Inwestycje dot. budowy elektrowni jądrowej z partnerami z USA i Korei uzupełniają się
Kampania informacyjna „Energia naprawdę” edukuje w zakresie energetyki i walczy z dezinformacją
I.Zyska: W ciągu niemal 4 lat do systemu elektroenergetycznego przyłączono 16,5 GW nowych mocy OZE
Łukaszewska-Trzeciakowska: w środę nastąpi podpisanie umowy na zaprojektowanie pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25612,00 $ | tona | -1,78% | 26 wrz |
Cynk | 2507,00 $ | tona | 0,16% | 26 wrz |
Aluminium | 2194,00 $ | tona | 0,55% | 26 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |