Jak firmy postrzegają elektryki?

zk

02.07.2021 10:40 Źródło: PAP
Strona główna Transport, Elektromobilność Jak firmy postrzegają elektryki?

Partnerzy portalu

Jak firmy postrzegają elektryki?  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. iStock

Przedsiębiorcy z sektora MŚP postrzegają elektryki przede wszystkim jako służbowe auta miejskie dla menadżerów do pokonywania poniżej 100 km dziennie – wynika z opracowanego na zlecenie PKO Banku Polskiego i PKO Leasing "Badania rynku aut elektrycznych (MSP)".

Jednocześnie MŚP oceniają koszt utrzymania samochodów elektrycznych na co najmniej 20 proc. niższy w porównaniu z innymi rodzajami napędów.

Z badania wynika też, że wciąż jedynie kilka procent małych (2 proc.) i średnich (3 proc.) przedsiębiorstw ma we flocie samochody elektryczne, ale już 20 proc. firm rozważa wybór pojazdów tego rodzaju.

– Zebrane od 800 przedsiębiorców odpowiedzi dotyczą nie tylko deklaracji zakupowych sektora MŚP, ale także funkcji i eksploatacji samochodów elektrycznych we flotach pojazdów, oceny ich kosztów czy preferencji w zakresie finansowania – powiedział, cytowany w informacji prasowej, dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych PKO Leasing Maciej Matelski.

Jego zdaniem badanie potwierdza różnice między korzystaniem w firmach z pojazdów spalinowych i elektrycznych. Wskazuje też oczekiwane przez MŚP ułatwienia i zachęty, które skłonią przedsiębiorstwa do elektryfikacji flot pojazdów.

– To bardzo istotne w kontekście rozwoju elektromobilności w Polsce, bo przecież to firmy odpowiadają za zdecydowaną większość rejestracji elektryków w naszym kraju – dodaje Matelski.

Samochody elektryczne częściej od pojazdów spalinowych mają służyć przewozowi osób i jako auta służbowe dla menadżerów. Tę funkcję wskazuje odpowiednio 71 i 63 proc. użytkowników hybryd plug-in (PHEV) oraz 64 i 65 proc. korzystających z aut w pełni elektrycznych (BEV) wobec 49 i 53 proc. w przypadku pojazdów benzynowych i diesli.

Z raportu wynika, że przedsiębiorcy w 96 proc. poruszają się autami w pełni elektrycznymi wyłącznie w miastach. W kategorii hybryd plug-in ten odsetek wynosi 74 proc., a samochodów spalinowych 61 proc.

– Wpływa to oczywiście na dzienny kilometraż, który wyraźnie spada wraz ze wzrostem stopnia elektryfikacji floty. Samochody elektryczne nie przejeżdżają z reguły więcej niż 100 km dziennie - 32 proc. +robi+ maksymalnie 50 km, a 68 proc. od 51 do 100 km. Połowa hybryd plug-in przejeżdża nie więcej niż 50 km, 41 proc. – od 51 do 100 km i jedynie 10 proc. od 101 do 150 km – wskazano w raporcie.

Jednocześnie prawie 20 proc. samochodów spalinowych we flotach MŚP pokonuje ponad 150 km dziennie.

Z badania wynika, 73 proc. firm MŚP ładuje samochody codziennie, a 79 proc. z nich robi to w siedzibie firmy. Z ogólnodostępnych ładowarek korzysta tylko 4 proc. przedsiębiorstw, a 24 proc. wykorzystuje do ładowania stacje znajdujące się w miejscu zamieszkania pracownika. Oprócz tego 51 proc. firm twierdzi, że sfinansowanie ładowarki w jednej opłacie za auto zachęciłoby je do wyboru auta na prąd.

– Wśród firm MŚP, które nie mają elektryków we flotach, panuje przekonanie, że te samochody są w utrzymaniu droższe lub podobne kosztowo do pojazdów spalinowych. Nie potwierdzają tego kalkulacje przedsiębiorców korzystających z PHEV i BEV. Aż 81 proc. posiadaczy twierdzi, że koszty są znacznie niższe. Różnica kosztów wynosi według nich minimum 20 proc. Tylko 4 proc. pytanych uznało, że eksploatacja samochodów na prąd jest droższa – wskazano w raporcie.

– Przedsiębiorcy potwierdzają, że floty oparte na PHEV i BEV przynoszą oszczędności. Jednak bariera finansowa wciąż istnieje z powodu wysokich cen zakupu takich samochodów – komentuje Matelski.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.