Przedsiębiorcy z sektora MŚP postrzegają elektryki przede wszystkim jako służbowe auta miejskie dla menadżerów do pokonywania poniżej 100 km dziennie – wynika z opracowanego na zlecenie PKO Banku Polskiego i PKO Leasing "Badania rynku aut elektrycznych (MSP)".
Jednocześnie MŚP oceniają koszt utrzymania samochodów elektrycznych na co najmniej 20 proc. niższy w porównaniu z innymi rodzajami napędów.
Z badania wynika też, że wciąż jedynie kilka procent małych (2 proc.) i średnich (3 proc.) przedsiębiorstw ma we flocie samochody elektryczne, ale już 20 proc. firm rozważa wybór pojazdów tego rodzaju.
– Zebrane od 800 przedsiębiorców odpowiedzi dotyczą nie tylko deklaracji zakupowych sektora MŚP, ale także funkcji i eksploatacji samochodów elektrycznych we flotach pojazdów, oceny ich kosztów czy preferencji w zakresie finansowania – powiedział, cytowany w informacji prasowej, dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych PKO Leasing Maciej Matelski.
Jego zdaniem badanie potwierdza różnice między korzystaniem w firmach z pojazdów spalinowych i elektrycznych. Wskazuje też oczekiwane przez MŚP ułatwienia i zachęty, które skłonią przedsiębiorstwa do elektryfikacji flot pojazdów.
– To bardzo istotne w kontekście rozwoju elektromobilności w Polsce, bo przecież to firmy odpowiadają za zdecydowaną większość rejestracji elektryków w naszym kraju – dodaje Matelski.
Samochody elektryczne częściej od pojazdów spalinowych mają służyć przewozowi osób i jako auta służbowe dla menadżerów. Tę funkcję wskazuje odpowiednio 71 i 63 proc. użytkowników hybryd plug-in (PHEV) oraz 64 i 65 proc. korzystających z aut w pełni elektrycznych (BEV) wobec 49 i 53 proc. w przypadku pojazdów benzynowych i diesli.
Z raportu wynika, że przedsiębiorcy w 96 proc. poruszają się autami w pełni elektrycznymi wyłącznie w miastach. W kategorii hybryd plug-in ten odsetek wynosi 74 proc., a samochodów spalinowych 61 proc.
– Wpływa to oczywiście na dzienny kilometraż, który wyraźnie spada wraz ze wzrostem stopnia elektryfikacji floty. Samochody elektryczne nie przejeżdżają z reguły więcej niż 100 km dziennie - 32 proc. +robi+ maksymalnie 50 km, a 68 proc. od 51 do 100 km. Połowa hybryd plug-in przejeżdża nie więcej niż 50 km, 41 proc. – od 51 do 100 km i jedynie 10 proc. od 101 do 150 km – wskazano w raporcie.
Jednocześnie prawie 20 proc. samochodów spalinowych we flotach MŚP pokonuje ponad 150 km dziennie.
Z badania wynika, 73 proc. firm MŚP ładuje samochody codziennie, a 79 proc. z nich robi to w siedzibie firmy. Z ogólnodostępnych ładowarek korzysta tylko 4 proc. przedsiębiorstw, a 24 proc. wykorzystuje do ładowania stacje znajdujące się w miejscu zamieszkania pracownika. Oprócz tego 51 proc. firm twierdzi, że sfinansowanie ładowarki w jednej opłacie za auto zachęciłoby je do wyboru auta na prąd.
– Wśród firm MŚP, które nie mają elektryków we flotach, panuje przekonanie, że te samochody są w utrzymaniu droższe lub podobne kosztowo do pojazdów spalinowych. Nie potwierdzają tego kalkulacje przedsiębiorców korzystających z PHEV i BEV. Aż 81 proc. posiadaczy twierdzi, że koszty są znacznie niższe. Różnica kosztów wynosi według nich minimum 20 proc. Tylko 4 proc. pytanych uznało, że eksploatacja samochodów na prąd jest droższa – wskazano w raporcie.
– Przedsiębiorcy potwierdzają, że floty oparte na PHEV i BEV przynoszą oszczędności. Jednak bariera finansowa wciąż istnieje z powodu wysokich cen zakupu takich samochodów – komentuje Matelski.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
W Jarosławiu pojawił się zeroemisyjny autobus
Zielona transformacja przemysłu jachtowego. PG partnerem międzynarodowego projektu
Projekt: miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie zeroemisyjny transport
PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa do europejskiej sieci transportu drogowego
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |