W Jarosławiu pojawił się zeroemisyjny autobus

rk

01.05.2024 22:09 Źródło: Autosan
Strona główna Transport, Elektromobilność W Jarosławiu pojawił się zeroemisyjny autobus

Partnerzy portalu

W Jarosławiu pojawił się zeroemisyjny autobus - ZielonaGospodarka.pl
Autosan

We wtorek 30 kwietnia br. odbyło się oficjalne przekazanie elektrycznego autobusu AUTOSAN SANCITY 10LFE dla Gminy Miejskiej Jarosław. To już kolejne podkarpackie miasto, które będzie miało w swoim taborze nowoczesne, miejskie autobusy Autosan.

Dostawa jest wynikiem wygranego przez HSW S.A. Oddział Autosan przetargu, a zakup autobusu został zrealizowany w ramach projektu „JarosLove – z miłości do ludzi”, finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014 – 2021 oraz budżetu Państwa.

– Jesteśmy dumni, że jako lokalne przedsiębiorstwo HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku dostarcza podkarpackim miastom nowoczesne, komfortowe i przyjazne środowisku autobusy marki Autosan – powiedział podczas przekazywania pojazdu Pan Maciej Borecki, Dyrektor HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku.  

Przekazany autobus, na życzenie zamawiającego, został pomalowany na kolor zielony, aby jeszcze bardziej kojarzyć się z polityką promowania ekologii i zeremisyjnego transportu.

SANCITY 10LFE jest pierwszym autobusem elektrycznym w jarosławskiej komunikacji miejskiej. Wyposażony został w silnik VOITH o mocy 250 kW oraz baterie BMZ o łącznej pojemności 362 kWh. Na jednym ładowaniu może pokonać trasę blisko 400 km. Autobus przewozić może łącznie 71 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących. Zgodnie z wymaganiami Zamawiającego zostały w nim zamontowane urządzenia zapewniające bezpieczeństwo i komfort podróżowania takie jak między innymi: klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, system przyklęku ECAS, rampa dla wózka inwalidzkiego, światła włączane automatycznie – czujnik zmierzchu, system informacji pasażerskiej, system monitoringu, system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika..

ZielonaGospodarka
PGZ S.A.


Aktualnie też HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku w ramach konsorcjum z Siecią Badawczą Łukasiewicz–Przemysłowy Instytut Motoryzacji realizuje projekt o nazwie „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym”. W jego ramach oba podmioty razem zaprojektowały i wyprodukowały nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN. Cel przedsięwzięcia to opracowanie autobusu, w którym napęd, baterie oraz urządzenia peryferyjne zostały przeniesione do wydzielonego, tylnego przedziału autobusu. W rezultacie tylny człon autobusu stanowi pchającą część pojazdu. Może ona być użyta jako napęd odpowiednio zaprojektowanej części pasażerskiej autobusu przeznaczonego zarówno do komunikacji miejskiej jak i międzymiastowej.

Prototyp aktualnie przechodzi serię badań prowadzonych przez Sieć Badawczą Łukasiewicz–Przemysłowy Instytut Motoryzacji.

12-metrowy AUTOELEKTROSAN posiada wydzielony zespół napędowy w części odizolowanej ścianą oraz dedykowanym mechanizmem przegubowym. Jego cechy szczególne to między innymi istotnie zwiększona pojemność użyteczna baterii, baterie oraz układ napędowy umieszczone w tylnym przedziale, skrętna oś środkowa dla ograniczenia promienia skrętu, możliwość rozbudowy o zasilanie urządzeń zewnętrznych oraz wymianę baterii. Zwiększona pojemność magazynu energii w stosunku do typowych, elektrycznych autobusów miejskich umożliwia realizację dłuższych przejazdów na trasach podmiejskich, a także pomiędzy miastami.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.