Jedenaście państw z całego świata współpracuje w ramach Norwegia
GreenVoyage2050, projektu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO),
wspierającego ścieżkę do dekarbonizacji sektora żeglugi.
Krajami partnerskimi w projekcie są Azerbejdżan, Belize, Chiny, Wyspy Cooka, Ekwador, Gruzja, Indie, Kenia, Wyspy Salomona, RPA i Sri Lanka.
W ramach wstępnej strategii IMO, dotyczącej gazów cieplarnianych, państwa członkowskie zobowiązały się by do 2050r ograniczyć roczną emisję gazów cieplarnianych pochodzących z żeglugi międzynarodowej, o co najmniej połowę w porównaniu do 2008r. Drugim krokiem ma być całkowite wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych ze statków jeszcze w tym wieku.
Rozpoczęty w maju 2019 roku projekt GreenVoyage2050 ma aktywnie wspierać państwa w postępach na ścieżce dekarbonizacji. Inicjatywa ma także zwiększać potencjał krajów rozwijających się, w tym w rozwijających się małych państwach wyspiarskich (SIDS) i krajów najsłabiej rozwiniętych (LDC). Celem projektu jest wypełnienie zobowiązań dotyczących zmiany klimatu i efektywności energetycznej w żegludze międzynarodowej.
Jak wyjaśniono, zostanie to osiągnięte poprzez wspieranie państw we wdrażaniu już przyjętych środków IMO w zakresie efektywności energetycznej oraz w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych ze statków.
Poprzez swój udział w projekcie, wyżej
wymienione państwa będą dążyć do wzmocnienia zgodności z załącznikiem VI
do konwencji MARPOL, przyspieszenia wdrażania energooszczędnych
technologii oraz zbadania możliwości w zakresie paliw niskoemisyjnych i
zeroemisyjnych. Aby sprostać ambicjom strategii IMO w zakresie gazów
cieplarnianych, potrzebne będą nowe paliwa, nowe technologie i
innowacje.
W szczególności projekt wspiera państwa w:
projektowaniu przepisów w celu wdrożenia załącznika VI z konwencji MARPOL do prawa krajowego;
dokonywaniu ocen emisji morskich; opracowaniu ramy polityki i krajowych planów działania (KPD) w celu uwzględnienia emisji gazów cieplarnianych ze statków;
ocenianiu emisji i opracowaniu strategii redukcji emisji dla poszczególnych portów;
identyfikowaniu możliwości i realizowaniu projektów pilotażowych poprzez tworzenie partnerstw sektora publicznego i prywatnego oraz mobilizacji zasobów finansowych;
finansowaniu i inwestowaniu w rozwiązania niskoemisyjne;
nawiązaniu partnerstwa z przemysłem w celu opracowania nowych i innowacyjnych rozwiązań wspierających żeglugę niskoemisyjną.
Projekt wspiera również współpracę między sektorami okrętowymi i portowymi w poszczególnych państwach.
Nowe kraje pilotażowe i kraje pionierskie pilotażowe
Ponieważ
poszczególne państwa znajdują się na różnych etapach wdrażania środków
IMO w zakresie efektywności energetycznej i innych procesów, takich jak
oceny bazowe, kraje partnerskie zostały podzielone na „nowe kraje
pilotażowe” (NPC) i „kraje pionierskie pilotażowe” (PPC).
NPC
to te, które w pierwszej kolejności podejmują się opracowania krajowej
oceny emisji, ustalenia punktu odniesienia i zbudowania bazy
informacyjnej. Działania te stworzą podstawę do opracowania solidnego i
przemyślanego Krajowego Planu Działania (NAP) w celu rozwiązania
problemu emisji gazów cieplarnianych ze statków.
NPC to Azerbejdżan, Belize, Wyspy Cooka, Ekwador, Kenia, Wyspy Salomona, Sri Lanka.
Kraje
PPC to te, które już podjęły podstawowe prace nad emisjami i
zapoczątkowały opracowywanie swoich NAP w celu rozwiązania problemu
emisji gazów cieplarnianych ze statków. Projekt GreenVoyage2050 wspiera
PPC w sfinalizowaniu ich NAP, zidentyfikowaniu możliwości projektów
pilotażowych i ich dalszemu rozwijaniu.
PPC to Chiny, Gruzja, Indie i Republika Południowej Afryki.
Wszystkie
kraje partnerskie otrzymają szkolenia w zakresie zmian regulacyjnych
związanych z załącznikiem VI z konwencji MARPOL i wstępną strategią IMO w
zakresie gazów cieplarnianych, a także szkolenia w zakresie kluczowych
technologii niskoemisyjnych i paliw, zgodnych z IMO.
Inne
działania obejmują budowanie potencjału w zakresie zrównoważonych
inicjatyw portowych i środków mających na celu redukcję emisji na styku
statku i portu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
WMO: gdy powróci El Nino, mogą paść globalne rekordy temperatur
Trwa poszerzanie plaży w Brzeźnie; zniknie hałda piasku po wcześniejszych pracach
Zielona transformacja do 2050 roku może wygenerować dla światowej gospodarki ponad 10 bilionów dolarów
Butelki termiczne ze stali nierdzewnej sposobem na uniknięcie spożycia mikrocząsteczek plastiku
Regulacje prawne UE dotyczące procedur OOŚ
Naukowcy zbadali, czy gleba małopolskich parków krajobrazowych jest wolna od WWA
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |