Postęp w dekarbonizacji jest godny uznania, ale należy go
przyspieszyć. Armatorzy muszą współpracować z innymi branżami i
zainteresowanymi stronami, jeśli oczekujemy osiągnięcia bardziej
ambitnych celów dekarbonizacji – podkreśla Knut Ørbeck-Nilssen, CEO
Maritime, DNV w rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping.
Nor-Shipping 2023 organizowany pod hasłem #PartnerShip jest idealną platformą do postępu [w procesie dekarbonizacji żeglugi – MG] – uważa Knut Ørbeck-Nilssen, zastrzegając się, że „trudno przewidzieć, co wydarzy się w ciągu następnych dziesięciu dni, nie mówiąc już o następnych dziesięciu latach” i stara się odpowiedzieć na pytania stawiane przez Sidsel Norvik, dyrektorkę Nor-Shipping.
W jaki sposób armatorzy i
operatorzy, myślący o inwestycjach w perspektywie od 25 do 30 lat mają
podejmować optymalne długoterminowe decyzje, zwłaszcza dotyczące
zastosowania paliw alternatywnych do dzisiaj powszechnych w żegludze? W
jaki sposób organizacja taka jak DNV, wiodące na świecie towarzystwo
klasyfikacyjne, może podejmować właściwe decyzje, aby doradzić właściwy
kierunek rozwoju morskiego biznesu? Na takie pytania próbował
odpowiedzieć Ørbeck-Nilssen.
– Kluczowych decyzji nie można podejmować w pojedynkę – mówi Ørbeck-Nilssen. – Każdy potrzebuje partnerów; nikt nie może rozwijać się ani zmieniać się w izolacji, a jest to szczególnie istotne podejście, gdy weźmiemy pod uwagę transformację energetyczną i technologiczną na skalę, przed którą stoi żegluga.
Potrzebujemy siebie nawzajem, aby poruszać się w przyszłości, teraz bardziej niż kiedykolwiek – zaznacza CEO Maritime w DNV.
„Współpraca
jest prawdziwym paliwem przyszłości” – to stwierdzenie, które
Ørbeck-Nilssen wypowiedział kilka lat temu, jest obecnie szczególnie
aktualne, gdy mamy do czynienia z nieprzewidywalnymi wyzwaniami
geopolitycznymi, gospodarczymi i środowiskowymi – akcentuje Sidsel
Norvik, dyrektorka Nor-Shipping.
– Mamy pozytywne odczucia jeśli
widzimy, że niektóre z kluczowych zagadnień eksponowanych w konkluzjach
naszych prognoz i raportów dotyczących spraw morskich zostały podjęte
przez morską branżę – podkreśla CEO Maritime DNV, odnosząc się do
ustaleń, w których identyfikowano LNG jako prawdopodobnie „najbardziej
użyteczne paliwo przejściowe” dla żeglugi.
– Jeżeli
przeanalizujemy kontrakty na nowe statki to zauważamy, że istnieje
obecnie ugruntowana tendencja do stosowania napędu dwupaliwowego, z LNG
jako paliwem dominującym, zwłaszcza w segmentach dużych statków
oceanicznych – stwierdza Ørbeck-Nilssen.
Jedna trzecia
statków objętych zamówieniami pod względem tonażu brutto, to statki z
siłowniami przystosowanymi do pracy na paliwach alternatywnych.
Zainteresowanie wzbudza również wykorzystanie LPG. Wprowadzane są na
rynek pierwsze projekty statków z silnikami zasilanymi wodorem.
–
Mamy więc konkretne dowody na to, że transformacja nabiera tempa, a
presja regulacyjna, dostęp do inwestycji i kapitału oraz wymagania
właścicieli ładunków i konsumentów są kluczowymi czynnikami
napędzającymi. Ale czy to postępuje wystarczająco szybko? – pyta
Ørbeck-Nilssen.
Ørbeck-Nilssen
uważa, że odpowiedź brzmi „nie”. Twierdzi, że potrzebne są „znaczne
inwestycje, i to szybko” – w zakresie badań nad bezpiecznymi i
ekonomicznie wykonalnymi paliwami neutralnymi pod względem emisji
dwutlenku węgla, a także opracowywania optymalnych technologii ich
wykorzystania. Jedną z barier, którą będzie trudno pokonać na drodze do
szybkiego postępu dekarbonizacji będzie dostępność paliw alternatywnych.
– Zgodnie z naszym ostatnim raportem dotyczącym prognozy rozwoju dekarbonizacji biznesu morskiego do 2050 r., to do 2030 r. musimy wytwarzać 5% energii w żegludze z paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. To wymaga ogromnych inwestycji, a to dopiero początek drogi – podkreśla Ørbeck-Nilssen. – Jeśli strategia IMO zostanie zmieniona w 2023 r., dążąc do pełnej dekarbonizacji żeglugi do 2050 r., to według naszych badań będziemy potrzebować środków finansowych i infrastruktury, aby dostarczyć około 270 mln t paliw alternatywnych. To ogromne wyzwanie i wymaga natychmiastowego działania – wylicza CEO Maritime w DNV.
Ørbeck-Nilssen próbuje także określić podstawowe warunki działania.
–
Jest rzeczą oczywistą, że jest to problem, którego transport morski nie
może rozwiązać samodzielnie. Z pewnością potrzebujemy współpracy w
branży, ale poza tym musimy współpracować z producentami energii,
deweloperami infrastruktury, portami. Aby umożliwić taką fundamentalną
zmianę wsparcia muszą udzielić władze i organizacje krajowe i
międzynarodowe. Wykracza to poza pracę w ramach naszych „plemion” – jest
to globalna kwestia o kardynalnym znaczeniu – mówi obrazowo
Ørbeck-Nilssen.
Ørbeck-Nilssen proponuje ścieżki dojścia do celu opracowane przez zespoły DNV.
Według niego, główne atuty DNV leżą w bezstronności i uznanej wiedzy eksperckiej dotyczącej wielu branż i dyscyplin.
DNV
posiada zespoły zajmujące się sektorem morskim, naftowym i gazowym,
przechwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla, odnawialnymi źródłami
energii, innowacyjnymi technologiami i nie tylko. Zespoły te ściśle
współpracują ze środowiskiem akademickim, władzami i innymi kluczowymi
interesariuszami ze środowisk społecznych.
Dzięki temu można
mieć szersze spojrzenie i ustalić, jak w okresie przejściowym komponować
elementy układanki tak, by do siebie pasowały i w ten sposób ograniczyć
ryzyko nietrafionych technologii, zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić
rozwój systemów sprzyjających dekarbonizacji żeglugi.
Ścieżki
DNV przedstawione w najnowszej prognozie morskiej do 2050 r.
szczegółowo opisują prawdopodobne scenariusze na drodze do
dekarbonizacji, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak dostępność paliwa,
koszty i brak jednego złotego środka.
– Jest wiele niewiadomych w
dojściu do celu – podkreśla Ørbeck-Nilssen i zaznacza w rozmowie z
dyrektorką Nor-Shipping że, „jedyne, co jest pewne, to to, że musimy się
zmienić i że przyszły miks paliwowy, przynajmniej w najbliższej
przyszłości, stanie się bardziej złożony, wraz z pojawieniem się
szerokiej gamy opcji energetycznych. Stwarza to oczywiste wyzwania dla
przemysłu”.
– Ścieżki rozwiązują ten problem, pomagając
wytyczyć potencjalne drogi do dekarbonizacji – twierdzi dyrektor ds.
morskich DNV. – Operatorzy wiedzą, że nie jest to idealne paliwo –
wyjaśnia Ørbeck-Nilssen, ale jego zdaniem „umożliwia osiągnięcie
znacznych korzyści w porównaniu z konwencjonalnym paliwem ciężkim,
wykorzystując sprawdzoną technologię. Tak więc armatorzy są na ścieżce
gazowej, którzy używają LNG jako pierwszego kroku przed przejściem na
inne paliwo, np. na biogaz, a następnie przejście na gaz syntetyczny”.
–
To zbyt uproszczony przykład, ale pokazuje, w jaki sposób tworzysz
przejrzysty proces, posuwając się do przodu ze strategią biznesową i
inwestycje. Ta przejrzystość wynikająca z wieloaspektowości nie byłaby
możliwa bez wzajemnego zrozumienia wynikającego z bliskich relacji
panujących w całej branży morskiej i jej otoczeniu – zauważa
Ørbeck-Nilssen zaznaczając, że „wszystko sprowadza się do partnerstwa”.
–
Kolejnym tego przykładem, a także roli DNV jako kluczowego czynnika
wspomagającego branżę w okresie przejściowym, jest niedawno ogłoszona
inicjatywa Nordic Roadmap. Wynika ona z Deklaracji Clydebank na COP26,
gdzie żeglugowe „zielone korytarze” zostały określone jako kluczowe
narzędzie przyspieszania zmian – wyjaśnia Sidsel Norvik, dyrektorka
Nor-Shipping.
Chcąc zapewnić regionowi czołową pozycję pod
względem rozwoju, Nordycka Rada Ministrów, przy wsparciu wszystkich
krajów nordyckich, ustanowiła projekt jako „platformę współpracy”
tworzącą jedność celów. Rezultatem jest wspólna inicjatywa publiczna i
prywatna, której celem jest zgromadzenie różnych interesariuszy, aby
umożliwić infrastrukturę zielonego korytarza, rozpocząć pilotaże,
dzielić się wiedzą, budować doświadczenia związane z paliwami
alternatywnymi i, jak mówi Ørbeck-Nilssen, „dać przykład innym
regionom”.
DNV zostało liderem projektu i niedawno było gospodarzem pierwszego spotkania w siedzibie firmy Høvik w Oslo.
–
Kiedy spojrzysz na branżę jako całość, skala i złożoność potrzebnych
zmian może wydawać się przytłaczająca – zauważa dyrektor ds. morskich
DNV. – Ale jeśli weźmiesz oddzielne regiony i przyjrzysz się
ustanowieniu poszczególnych zielonych korytarzy, wyzwanie stanie się
łatwiejsze do opanowania. Następnie, gdy połączysz różnych partnerów,
nagle możliwe będzie działanie na rzecz konkretnych, osiągalnych celów –
celów, które mogą stanowić plan dla przemysł w ogóle. To naprawdę
ekscytujący przykład partnerstwa w działaniu – stwierdza Ørbeck-Nilssen.
– Podkreslenie słowa „partnerstwo” prowadzi nas do Nor-Shipping – stwierdza Sidsel Norvik.
Nor-Shipping
2023, które odbędzie się w Oslo i Lillestrøm w dniach 6-9 czerwca,
wybrało #PartnerShip jako temat przewodni wystawy i konferencji jej
towarzyszących. Ørbeck-Nilssen potwierdza, że DNV po raz kolejny
zapewnił sobie pozycję Głównego Partnera wydarzenia.
–
Nor-Shipping to fantastyczne miejsce spotkań globalnej branży –
podkreśla Ørbeck-Nilssen i uzasadnia to tym, że targi i konferencje
„skupiają w jednym miejscu ludzi z całego łańcucha wartości branży
morskiej. Impreza ta zapewnia bezpośrednią platformę dla partnerstwa i
postępu, pomagając w budowaniu relacji, dzielenia się wiedzą i
popularyzacji najnowszych osiągnięć technicznych”.
–
Potrzebujemy tego rodzaju interakcji międzyludzkich „face to face” –
kontynuuje, wyjaśniając, że „na poziomie osobistym zawsze bardzo
satysfakcjonujące jest poznawanie ludzi, omawianie problemów i
zdobywanie nowych spostrzeżeń. To ciągłe źródło nauki. I, co nie mniej
ważne, jest to ciekawe!”
Ørbeck-Nilssen wspomina przy okazji o
tradycyjnym grillu Nor-Shipping w obiektach DNV nad fiordem, który, jak
dodaje z szerokim uśmiechem, powróci w czerwcu 2023 r.
–
Naprawdę nie mogę się doczekać możliwości ponownego ugoszczenia kilku
tysięcy gości – podkreśla Ørbeck-Nilssen. – Wspaniale jest widzieć, jak
branża się tu spotyka i, oczywiście, istotny jest powrót Nor-Shipping w
okresie letnim. Zawsze przyjemniej jest pogawędzić, napić się i coś
zjeść, gdy świeci słońce!
Polska
branża okrętowa zawsze ma silną reprezentację na Nor-Shipping, a na
targach Nor-Shipping 2022 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i
Innowacji zorganizowała w Thon Hotel Arena w Lillestrøm spotkanie
"Polish-Norwegian Marine and Maritime Dialogue", na którym polscy
menedżerowie mogli nawiązać dialog z partnerami z Norwegii. W czasie
wydarzenia była okazja do dyskusji oraz spotkań B2B (business mixera)
polskich i norweskich firm oraz firm projektowych i instytucji
biznesowych. Była to doskonała platforma do pogłębienia
polsko-norweskich partnerstw w rozwoju innowacji morskich po pandemii
Covid-19.
Do rozwijania partnerstwa w kreowaniu innowacji w
biznesie morskim polski przemysł okrętowy ma silne podstawy. Na rynek
norweski produkowane są w polskich stoczniach statki o wysokim wkładzie
innowacji, a Grupa Remontowa, CRIST i Nauta to istotni partnerzy
norweskich operatorów farm rybnych, sektora offshore oraz armatorów
promów.
Silne partnerstwo na rzecz rozwoju innowacji w
żegludze rozwijane jest w ramach projektu ZEVInnovation, w którym
Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny wraz z firmami z norweskiego GCE
Blue Maritime Cluster oraz partnerami z Chorwacji pracują nad
utworzeniem międzynarodowego hubu produkcji statków zeroemisyjnych.
Norweski
klaster jest reprezentowany przez AKP i Vinco, a chorwacki przez CTT i
IIR. Polskie i chorwackie firmy oraz uczelnie na platformie ZEV HUB i w
czasie spotkań projektowych informują o swoim potencjale produkcyjnym i
usługowym, tworzą nowe innowacje techniczne i technologiczne, pomysły,
produkty i powiązania biznesowe.
Polskie, norweskie i chorwackie
firmy poznają polski, norweski i chorwacki rynek statków zeroemisyjnych.
CRIST jest w Polsce koordynatorem hubu produkcji statków zeroemisyjnych
ZEV HUB. CRIST ma na swoim koncie wiele innowacyjnych statków, w tym
promy z napędem elektrycznym zaprojektowane przez polskie biuro StoGda
Ship Design. Aktualnie CRIST buduje kolejne innowacyjne statki dla kilku
odbiorców w rynku nordyckiego.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Energa inwestuje w wielkopolskie słońce
Hybrydowe OZE: Enea łączy fotowoltaikę i onshore
95 turbin Siemens Gamesa, w drugim co do wielkości na świecie projekcie offshore zasili ponad milion domów
Polskie Elektrownie Jądrowe: rozmowy z Westinghouse i Bechtel o zacieśnieniu współpracy
Japończycy przejmują wiodącego dewelopera morskiej energetyki wiatrowej z Belgii
Polska rośnie w energię ze słońca - problem stanowią jednak przestarzałe sieci [WIDEO]
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25600,00 $ | tona | 5,13% | 27 mar |
Cynk | 2913,00 $ | tona | 0,48% | 27 mar |
Aluminium | 2297,00 $ | tona | 1,46% | 27 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |