Realizacja przepisów unijnego rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) wiąże się z koniecznością zwiększonych inwestycji, m.in. w infrastrukturę związaną z gospodarką odpadami i ich recyklingiem – oceniła Konfederacja Lewiatan.
Pod koniec listopada br. Parlament Europejski przyjął stanowisko ws. wniosku Komisji Europejskiej, dot. projektu rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Celem przepisów jest zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko opakowań i odpadów opakowaniowych oraz poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego UE, a tym samym przyrost wydajności w sektorze. W efekcie ma powstać odporny łańcuch wartości, począwszy od projektu opakowania do jego ponownego użycia w produktach wysokiej jakości lub ponownego włączenia do tych produktów, co przyczyni się do stworzenia "zielonych" miejsc pracy w niskoemisyjnym przemyśle opakowań. Rozporządzenie PPWR ma zastąpić obecnie obowiązującą dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.
Jak poinformowała w komentarzu do tych propozycji Konfederacja Lewiatan, Rada UE prawdopodobnie 18 grudnia br. przedstawi swoje stanowisko odnośnie projektu. Piotr Mazurek, ekspert Konfederacji Lewiatan, przekazał, że niektóre przepisy zawarte w projekcie budzą obawy organizacji, głównie zaś "brak kompleksowej oceny skutków".
"Doceniamy natomiast pozytywne zmiany przyjęte w stanowisku zaproponowanym przez PE obejmujące m.in. harmonizację przepisów w zakresie oznakowania opakowań, czy wprowadzenie zapisów w preambule o uwzględnieniu recyklingu chemicznego podczas opracowania dalszych przepisów dotyczących recyklowalności" – zaznaczył Mazurek.
Ekspert dodał, iż Konfederacja Lewiatan liczy, "że Rada również przychyli się do rozszerzenia tych zapisów dotyczących harmonizacji przepisów i uwzględnienia recyklingu chemicznego obok mechanicznego". W jego ocenie, bardzo ważne jest również utrzymanie zmienionego podejścia do wyliczania współczynnika pustej przestrzeni, czy do zawartości recyklatów w opakowaniach, czyli w odniesieniu do średniej masy wszystkich opakowań z udziałem tworzyw sztucznych wprowadzonych na rynek, a nie w odniesieniu do jednostkowego opakowania jak było to zaproponowane w pierwotnym projekcie Komisji.
Konfederacja Lewiatan podkreśliła również konieczność wyznaczenia dat obowiązywania przepisów, jak również okresów przejściowych w taki sposób, aby zapewnić europejskim przedsiębiorcom czas dostosowania się do ich realizacji.
Jak wskazano, realizacja przepisów wiąże się z koniecznością zwiększonych inwestycji, m.in. w infrastrukturę związaną z gospodarką odpadami i ich recyklingiem, aby przyspieszyć dojście do gospodarki obiegu zamkniętego. "Bez wsparcia organów UE i państw osiągnięcie założonych celów nie będzie możliwe" – zaznaczono.
Mazurek poinformował, że Lewiatan popiera stanowisko, w którym - jak określił - "proponowane jest urealnienie obowiązkowych celów w zakresie ponownego użycia opakowań, a co za tym idzie wprowadzenie wyjątków w przypadku, gdy opakowania jednorazowego użytku nadające się do recyklingu wykazują najlepszy ogólny wynik środowiskowy zgodnie z analizą cyklu życia opakowania".
Wskazał również, iż aby zapobiec rozdrobnieniu rynku wewnętrznego UE
należy w "każdym przypadku unikać ustalania minimalnych celów
dotyczących ponownego użycia". "Dlatego rekomendujemy, aby nasz rząd
również przystąpił do tego porozumienia" – podsumował ekspert.
ra/ mmu/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wprowadzenie Ustawy Kaucyjnej: krok ku zrównoważonemu środowisku
Cyrkularne projekty w Polsce. Poznaj Liderów GOZ VII edycji konkursu Stena Circular Economy Award
Innowacyjny projekt udowadnia, że opakowania kartonowe mogą być przyjmowane w recyklomatach
Powstała bajka dla najmłodszych nt. gospodarki obiegu zamkniętego
Polska będzie drugim co do wielkości krajem systemu kaucyjnego w Europie
Eksperci: uruchomienie systemu kaucyjnego trzeba przesunąć na 2026 rok
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |