Polscy konsumenci chcą zakazu sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu

zg

09.11.2023 12:41 Źródło: Stena Recykling
Strona główna Odpady, Recykling Polscy konsumenci chcą zakazu sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu

Partnerzy portalu

Polscy konsumenci chcą zakazu sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu - ZielonaGospodarka.pl

Czterech na pięciu polskich konsumentów uważa, że producenci powinni wykorzystywać w swoich produktach materiały pochodzące z recyklingu. Co więcej, większość z nich sądzi, że sprzedaż produktów, których nie można poddać recyklingowi, powinna być zakazana. To wnioski z najnowszego badania Circular Voice przeprowadzonego na zlecenie Stena Recycling. Cały raport zostanie opublikowany już 14 listopada, podczas międzynarodowej konferencji Circular Initiative w Sztokholmie.

Drugi rok z rzędu Stena Recycling przeprowadziła badanie wśród 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat w Polsce, Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii na temat zrównoważonego rozwoju i kwestii związanych z recyklingiem. Jego celem jest uzyskanie informacji  dla firm produkcyjnych i innych podmiotów, które wdrażają lub planują wdrażać rozwiązania istotne z perspektywy zamykania obiegu materiałów w gospodarce (GOZ, ekonomia cyrkularna).

Odpowiedzialność polskiego biznesu 


Obecnie wiele firm ma ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Według konsumentów ma to ogromne znaczenie i jest to kwestia, na którą zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowych. 74% badanych Polaków zapytanych o to, w jaki sposób określają zrównoważony produkt, stwierdziło, że najważniejszą rzeczą jest to, że produkt łatwo można poddać recyklingowi, a 67% ankietowanych w Polsce osób uważa, że tego typu produkt powinien być wytworzony z materiałów pochodzących z recyklingu. Jednocześnie badanie pokazało, że barierą przy wyborze zrównoważonych produktów dla konsumentów są niejasne informacje umieszczone na etykietach. Aż 84% polskich respondentów, uważa za ważne lub bardzo ważne, aby zawarte na opakowaniu oznaczenia były zrozumiałe. 

Branże docenione przez konsumentów


Coraz więcej branż dokłada starań, aby ich produkty były właściwie oznaczone na przykład w kontekście możliwości przetworzenia. Prym w tej materii wiedzie branża spożywcza – aż 54% polskich badanych wskazało, że ten sektor robi to dobrze lub bardzo dobrze. Na drugim miejscu plasują się ex aequo branże elektroniczna oraz odzieżowa z wynikiem 52% pozytywnych odpowiedzi. 

Perspektywa konsumentów 


Polscy konsumenci w zdecydowanej większości (82% badanych) są zdania, że produkty wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu są tej samej jakości, co towary wytworzone z surowców pierwotnych. Istnieją inne problemy i przekonania, z którymi zmagają się kupujący. 

- Konsumenci chcą zrównoważonych produktów, ale dostrzegają różne przeszkody dotyczące ich zakupu. Blisko 30% respondentów ze Szwecji i Norwegii wskazało, że barierą na drodze do kupowania zrównoważonych towarów jest zbyt wysoka cena. Natomiast według badanych na rynku polskim i duńskim, największym problemem jest niepewność tego, czy dany produkt jest wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu, czyli właśnie kwestia właściwych oznaczeń na produkcie. Znając perspektywę konsumentów, powinniśmy wspólnie dążyć do zmian - mówi Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager Stena Recycling.

Duża grupa polskich konsumentów (59%) uważa także, że należy zakazać produkcji i sprzedaży produktów, których nie można poddać recyklingowi. Jeśli chodzi o to, kto powinien przewodzić w dążeniu do zwiększenia wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, to 38% badanych Polaków uważa, że największą odpowiedzialność ponoszą firmy. Na kolejnych miejscach plasują się konsumenci (20%), politycy/władze rządowe (16%) i jednostki naukowe (11%).

W kontekście tego, kto jest uważany za odpowiedzialnego w zwiększeniu wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji, istnieją pewne różnice między krajami.

  • W Finlandii aż połowa (50%) respondentów uważa, że odpowiedzialne są za to firmy.
  • Szwedzi (30%) i Norwedzy (29%) stawiają największe wymagania politykom i władzom rządowym.
  • W Danii natomiast za najbardziej odpowiedzialnych uważa się konsumentów (30%).

O Circular Initiative


Przed nami piąta edycja Circular Initiative, która zrzesza innowacyjnych liderów z branży przemysłowej, technologicznej, biznesowej, politycznej, a także ze środowiska naukowego. W tym roku tematem przewodnim wydarzenia jest „Scaling Up”, co oznacza przekształcanie śmiałych pomysłów w rzeczywistość i wprowadzanie obiecujących prototypów do produkcji. Mówiąc prościej: czas na cyrkularne wdrożenia i uczynienie z GOZu dochodowego biznesu. W tym roku na scenie pojawią się między innymi przedstawiciele takich firm jak: Investor AB, Electrolux, ABB i Alfa Laval, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i wyzwaniami z ostatnich lat. Nowi partnerzy, tacy jak Outokumpu i Vestas, również opowiedzą o swoich wyzwaniach i współpracy.

Informacje o badaniu


W badaniu przeprowadzonym przez Origo Group w maju 2023 r. wzięło udział 5 064 konsumentów w wieku 18-65 lat w Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii i Polsce. W Polsce udział wzięło 1 015 konsumentów. Pełny raport Circular Voice 2023 zostanie zaprezentowany już 14 listopada na konferencji Circular Initiative.

O Stena Recycling 


Stena Recycling odgrywa ważną rolę w dążeniu do transformacji na gospodarkę o obiegu zamkniętym, oferując usługi i kompleksowe rozwiązania w zakresie recyklingu i efektywnego zarządzania zasobami. Zatrudniając prawie 3000 pracowników i posiadając 166 obiektów na ośmiu rynkach, Stena Recycling przetwarza rocznie prawie sześć milionów ton odpadów i produktów wycofanych z eksploatacji od ponad 100 000 klientów z różnych branż. Surowce pochodzące z recyklingu, w tym metale żelazne i nieżelazne, tworzywa sztuczne i papier są przekazywane jako surowiec do produkcji nowych produktów. Stena Recycling jest częścią Stena Metall Group i działa w Polsce, Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii, Włoszech, Niemczech i USA. 

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Ekokonsult

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.