M. Gosiewska: presja ma sens, władze Warszawy zaczynają się wycofywać z projektu SCT

M. Gosiewska: presja ma sens, władze Warszawy zaczynają się wycofywać z projektu SCT - ZielonaGospodarka.pl
16.11.2023 14:37
Strona główna Transport, Elektromobilność M. Gosiewska: presja ma sens, władze Warszawy zaczynają się wycofywać z projektu SCT

Partnerzy portalu

M. Gosiewska: presja ma sens, władze Warszawy zaczynają się wycofywać z projektu SCT - ZielonaGospodarka.pl

Presja ma sens; wydaje się, że władze stolicy zaczynają się wycofywać z projektu Strefy Czystego Transportu - podkreśliła posłanka PiS z Warszawy Małgorzata Gosiewska. To, co miasto zaproponowało, to strefa wykluczenia komunikacyjnego - stwierdził wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński.

Małgorzata Gosiewska wzięła udział w konferencji przed czwartkowymi sesjami Rady Warszawy, podczas której radni mają głosować m.in. nad propozycją PiS w sprawie przeprowadzenia referendum lokalnego dotyczącego polityki komunikacyjnej miasta.

"Też chcemy porozmawiać o Strefie Czystego Transportu, temacie bardzo głośnym w Warszawie. Temacie, który pokazuje chyba, że presja ma sens. Wydaje się, że władze miasta zaczynają się z tego projektu wycofywać, co pokazuje, że warto upominać się o prawa warszawiaków, szczególnie tych niej zamożnych, żeby nie byli wykluczani" - powiedziała posłanka PiS.

Wojewoda mazowiecki zwrócił uwagę, że nowy projekt SCT przedstawiony przez miasto jest znacznie większy od poprzedniego i wykracza poza centrum miasta. Zdaniem Bocheńskiego proponowana strefa to w rzeczywistości strefa wykluczenia komunikacyjnego.

"To rozwiązanie po płaszczykiem ekologii, jest w rzeczywistości dyskryminacją osób najgorzej zarabiających osób, które są gorzej uposażone finansowo. Jeżeli kogoś nie będzie stać na nowy samochód, jest skazywany tym rozwiązaniem na rezygnacje z tego środka transportu" - powiedział.

Zaznaczył, że PiS chce, aby Warszawa była zielona i powietrze było czyste, ale takie rozwiązania jak SCT powinny być częścią szerokiej strategii transportowej. "Będziemy walczyli o to, że jeżeli jakakolwiek Strefa Czystego Powietrza ma być przyjęta w Warszawie, to będzie ona inkluzywna, a nie ekskluzywna, będzie brała pod uwagę wszystkich warszawiaków, a jednocześnie będzie ekologiczna" - podkreślił Bocheński.

Poseł Sebastian Kaleta z Suwerennej Polski podkreślił, że choć przed dwoma dniami miasto proponowało poszerzenie SCT, a jej projekt miał być procedowany na tej sesji, to z informacji, które docierają do miejskiej opozycji, wynika, ze "chwilowo od tej decyzji się wstrzymano".

"Jednak to jest czas na to, żeby mieszkańcy Warszawy zrozumieli, co im gotuje Rafał Trzaskowski. Rafał Trzaskowski im gotuje gigantyczne utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu" - powiedział Kaleta. Zadeklarował, że warszawscy politycy Zjednoczonej Prawicy będą bardzo aktywni, aby ten projekt nigdy nie wszedł w życie.

Szef klubu radnych PiS Dariusz Figura przypomniał, że w proponowanym przez jego klub referendum lokalnym jest pięć pytań jego zdaniem kluczowych dla polityki komunikacyjnej miasta. Dotyczą one tzw. Strefy Tempo 30, zwężania ulic, rozszerzania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, likwidacji miejsc parkingowych oraz właśnie Strefy Czystego Transportu.

"Nie możemy się zgodzić, żeby o bardzo ważnych sprawach dla Warszawy decydowali urzędnicy czy grupka aktywistów. W tych sprawach powinni wypowiedzieć się wszyscy mieszkańcy Warszawy i mamy nadzieję, że Koalicja Obywatelska nie będzie się bała tego głosu mieszkańców Warszawy" - powiedział przewodniczący Figura.

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie wymogi związane z emisję spalin. Według nowego projektu SCT ma być dwukrotnie większa niż zakładał jej wstępny projekt ze stycznia. Obejmie całe Śródmieście, Żoliborz i Pragę-Północ, prawie całą Ochotę i Pragę-Południe, większość Mokotowa i około połowę Woli Od lipca 2024 roku zaczną obowiązywać pierwsze zakazy wjazdu do strefy dla aut z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat. Od zakazu będą wyjątki. Np. osoby zamieszkałe wewnątrz SCT i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione z ograniczeń do 2028 roku - przy czym wtedy do strefy nie będą mogły wjeżdżać auta z silnikiem diesla starsze niż 13 lat i pojazdy benzynowe starsze niż 22 lata.

agzi/ apiech/ maak/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.