Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Strona główna Transport, Elektromobilność Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Partnerzy portalu

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie - ZielonaGospodarka.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę  działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk  przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU. 

Część tych kontenerów dotarła również do Baltic Hub i terminali kontenerowych w Gdyni. W ten sposób firmy globalne działające w Polsce oraz polskie porty i spedytorzy również włączyli się w proces dekarbonizacji transportu i zmniejszania emisji gazów cieplarnianych. 

W 2023 r. 212 klientów zdecydowało się na stosowanie ECO Delivery Ocean dla swoich ładunków morskich i zmniejszyło emisję o ponad 683 tys. ton gazów cieplarnianych wydzielanych  do atmosfery przez kominy kontenerowców – informuje Maersk w najnowszym komunikacie. Pionierami w zmniejszaniu emisji gazów cieplarnianych  są firmy z branży detalicznej, modowej, motoryzacyjnej i FMCG. W inicjatywę Maerska włączyło się m.in. Volvo. 

– Nieustannie badamy możliwości zrównoważonego rozwoju w całym naszym łańcuchu dostaw i całej naszej działalności, dążąc do tego, aby do 2040 r. stać się firmą neutralną dla klimatu – informuje Javier Varela, Volvo Global Head of Industrial Operations and Quality.  

– Przechodząc na paliwa odnawialne, osiągnęliśmy natychmiastową redukcję emisji CO₂ z paliw kopalnych w  międzykontynentalnym transporcie morskim poprzez co najmniej 84%. Ta inicjatywa pokazuje, że możemy działać już teraz i wdrażać rozwiązania, które przynoszą znaczące rezultaty – podkreśla  Varela. Volvo Cars w lipcu ubiegłego roku ogłosiło partnerstwo z firmą Maersk w celu wykorzystania koncepcji ECO Delivery Ocean na dużą skalę. 

Maersk ECO Delivery Ocean jest rozwiązaniem stosowanym specjalnie dla ładunków morskich. Operator podkreśla, że dysponuje  produktem o ugruntowanej pozycji i niezależnie certyfikowanym, redukującym emisję gazów cieplarnianych w transporcie oceanicznym o ponad 80%. 

Eco w logistycznych łańcuchach


– Od początku mieliśmy wielu klientów, którzy po raz pierwszy wypróbowali ECO Delivery Ocean w przypadku niektórych ładunków – informuje Maja Nyvold, Head of Surcharges, Value Adding Services and Energy, Ocean business segment, Maersk i podkreśla, że gdy zdali sobie sprawę, jak dobrze to działa, coraz więcej klientów albo zwiększyło wolumen ładunku, albo zobowiązało się nawet do wysłania 100% swoich ładunków drogą morską statkami Maersk z pomocą ECO Delivery Ocean.

– Te 100% kontraktów wywołały naprawdę duże uśmiechy na twarzach członków mojego zespołu, jak zobaczyliśmy, że to przełom w czymś, co naprawdę zmienia nasz klimat – chwali się Nyvold. 

Zespół Mai Nyvold  opracował usługę ECO Delivery Ocean wspólnie z innymi ekspertami Maersk już w roku 2017/18 i wprowadził go na rynek w roku 2019. Rosnąca liczba tych 100% zobowiązań to niesamowity trend i zaangażowanie naszych klientów, ponieważ ekologiczne paliwa są znacznie droższe niż paliwa kopalne – z zadowoleniem stwierdza Nyvold.

Pionierami pełnego zaangażowania w rozwoju trendów związanych z rozwojem ekologicznego transportu były marki globalne, takie jak Nestlé, Inditex, Novo Nordisk. 100% ich logistyki marketingowej realizowanych jest przez Maersk w ramach ECO Delivery. Z kolei Volvo Cars realizuje   w ramach ECO Delivery 100% logistyki dostaw komponentów do produkcji. Z rozwiązania Maersk korzystają również marki regionalne, takie jak duńskie i norweskie firmy zajmujące się handlem detalicznym: Flying Tiger Copenhagen i Europris.

Do korzystania z ECO Delivery Ocean w nowym roku włączyły się duże sieci handlowe, takie jak Action z Holandii, który 100% swojego wolumenu korzystającego z transportu na szlakach  oceanicznych. ICA ze Szwecji  poleca 100% swoich przesyłek długodystansowych w systemie ECO Delivery. Firma chemiczna Borregard z Norwegii  100% ładunków wysyła transportem morskim pod nadzorem  ECO Delivery. Borregard wraz z firmą Maersk stawia  następny krok. Obie firmy podjęły pilotaż wykorzystania do transportu lądowego e-ciężarówek.

– Osiągnięcie zerowej emisji  wymaga zmiany wielu aspektów sposobu pozyskiwania, wytwarzania i dystrybucji naszych produktów. Umowy, które podpisaliśmy z Maersk, pomogą zredukować emisję i wywrą natychmiastowy pozytywny wpływ na nasz ślad węglowy – mówi Stephanie Hart, Global Head of Operations w Nestlé, informując, że w 100% skorzysta z ECO Delivery Ocean.

Biodiesel i ekologiczny metanol na kursie


Maersk ECO Delivery Ocean to usługa, która zastępuje paliwa kopalne paliwami ekologicznymi, takimi jak biodiesel i ekologiczny metanol. Biodiesel pozyskiwany jest wyłącznie ze strumieni odpadów i prowadzi do redukcji emisji gazów cieplarnianych o ponad 80%. Pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem feeder Laura Maersk (2100 TEU)  został odebrany ze stoczni przez armator w lipcu ubr. Chrzest odbył się w Kopenhadze, a butelkę szampana rozbiła na burcie statku Ursula von der Leyen. Pisaliśmy o tym tutaj: [https://www.gospodarkamorska.pl/historyczny-moment-chrzest-pierwszego-kontenerowca-napedzanego-metanolem-od-maersk-73525]. 

Wraz z rozmieszczeniem i nadaniem nazwy pierwszemu na świecie kontenerowcowi zasilanemu metanolem we wrześniu 2023 r. armator wprowadził do zasilania statku również ekologiczny metanol. Operator podkreśla, że „Jak dotąd redukcja gazów cieplarnianych w przypadku zielonego metanolu jest nadal niższa niż w przypadku biopaliw”. 

Zaznacza się, że wraz z rozpoczęciem produkcji e-metanolu na skalę przemysłową, emisja szkodliwych substancji  powinna wzrosnąć do ponad 90%. Warunkiem jest optymalizacja całego procesu od produkcji do wykorzystania w silniku.  Bowiem  redukcję gazów cieplarnianych oblicza się uwzględniając emisję związaną z pozyskiwaniem, produkcją i transportem składników oraz paliw ekologicznych. Pod uwagę bierze się więc  cały  „cyklu życia” metanolu.

Kolejnym statkiem z silnikami zasilanymi metanolem jest ochrzczony w styczniu 2024  roku kontenerowiec Ane Maersk (16 592 TEU) zawinął do marokańskiego terminala w porcie Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Statek o 351 m długości i 54 m szerokości wszedł do eksploatacji w marcu br. To dziś największym kontenerowiec, który  korzysta z ekologicznego metanolu. Pisaliśmy o tym tutaj: https://www.gospodarkamorska.pl/ane-maersk-na-morzu-srodziemnym-najwiekszy-statek-zasilany-metanolem-prowadzi-dzialalnosc-77104 

Coraz więcej świadomych spedytorów


– Widzimy, że coraz więcej spedytorów świadomie współpracuje z partnerami w łańcuchu dostaw, którzy mogą dziś pomóc w realizacji ich ambicji klimatycznych dzięki skutecznym rozwiązaniom. Jesteśmy dumni, że możemy pomóc naszym klientom w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych – mówi Kaisa Helena Tikk, która kieruje zespołem ds. zrównoważonego rozwoju komercyjnego w Maersk. 

Podkreśla ona, że ważnym czynnikiem jest również zwiększone zapotrzebowanie na wiarygodne dane wspierające oparte na podstawach naukowych cele w zakresie redukcji emisji.

Ponad miesiąc temu Maja Nyvold ogłosiła na portalu społecznościowym, że do programu Maerska dołączyło  ponad połowa z 200 największych klientów. Jej zdaniem dzięki temu Maersk staje się pierwszą firmą, której cele klimatyczne zostały zatwierdzone w ramach inicjatywy Science Based Targets zgodnie z nowymi wytycznymi morskimi, a nasze ambicje na rok 2040 są poparte konkretnymi celami i odpowiedzialnością publiczną.

Nyvold podkreśla rolę partnerów w dekarbonizacji transportu morskiego. Zauważa, że „Wygranie meczu końcowego o zerową emisję netto nie jest czymś, co możemy zrobić sami – wymaga całego ekosystemu, a nasi klienci odgrywają w nim ważną rolę. Zależy nam na dostarczaniu produktów i rozwiązań niskoemisyjnych, ale aby każdy z nas mógł odnieść sukces, potrzebujemy również zaangażowania naszych klientów i wykazania się zaangażowaniem”.

– Nie wahaj się z nami skontaktować, jeśli chcesz omówić, w jaki sposób możemy wesprzeć dekarbonizację Twoich łańcuchów dostaw za pomocą hashtagu #ECODelivey i pomóc sobie nawzajem w osiągnięciu naszych celów – nawołuje Nyvold. 

#ECODelivey oferowany przez Maersk to rozwiązanie dla spedytorów, umożliwiające uzyskanie kompleksowego przeglądu emisji u wszystkich przewoźników i rodzajów transportu. Skonsolidowane dane umożliwiają podjęcie najlepszych i najskuteczniejszych działań mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych w kolejnym kroku. Ogólne wymagania dotyczące raportowania w tej dziedzinie są kolejnym ważnym aspektem dla klientów. Kaisa podkreśla, że w dzisiejszych czasach partner logistyczny musi być w stanie zapewnić właścicielom ładunków wiarygodne i solidne dane dotyczące emisji.

Ponad 50 tys. TEU na eko-statkach


Niektórzy z klientów korzystający z Maersk ECO Delivery Ocean już wysyłają ponad 50 tys. kontenerów rocznie na statkach wykorzystujących ekologiczne paliwa.  Maersk podkreśla, że ma wystarczającą ilość ekologicznego paliwa, aby zaspokoić rosnące ambicje wszystkich klientów dotyczące dekarbonizacji transportu oceanicznego, ale również lądowego.

– W 2023 r. kontynuowaliśmy rozbudowę naszej globalnej infrastruktury dostaw biodiesla do kluczowych węzłów bunkrowania w Europie i Azji. Będziemy w dalszym ciągu opierać się na biodieslu jako bazie naszego portfolio ekologicznych paliw, jednocześnie zwiększając podaż innych ekologicznych paliw, takich jak ekologiczny metanol – informuje Emma Mazhari, Head of Energy Markets, Maersk’s Energy Transition department.

Zapowiada ona, że Maersk inwestuje w nowe statki zasilane metanolem, z których pierwsze osiem o nośności 16 tys. TEU trafią do floty Maerska w 2024 r. - Wszystkie wykorzystywane przez nas ekologiczne paliwa do nisko- i bardzo niskoemisyjnego transportu oceanicznego posiadają certyfikaty zapewniające w pełni identyfikowalne i odpowiedzialne surowce i źródła zaopatrzenia – podkreśla Mazhari.

– Klienci odnoszą korzyści, ponieważ ich transporty realizowane za pomocą ECO Delivery Ocean są zwolnione przez firmę Maersk z opłat w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) – Mazhari wyjaśnia ekonomiczne korzyści płynące z wysyłania towarów ekologicznymi statkami.

Podczas gdy ECO Delivery Ocean rozwija się na coraz szerszą skalę, zespoły Maji, Kaisy i Emmy, a także kilku innych kolegów z Maersk pracują już nad kolejnymi krokami wykraczającymi poza niskoemisyjny transport morski – podkreśla duński operator i informuje o następnych krokach. 

Wsłuchując się w potrzeby klientów, Maersk wprowadził w 2023 roku produkt ECO Delivery Inland w wybranych lokalizacjach w USA, korzystając z własnych i leasingowanych elektrycznych ciężarówek. Ponadto Maersk wraz z partnerami rozpoczął wdrażanie ciężkich elektrycznych pojazdów ciężarowych w Niemczech, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach oraz pilotów w Brazylii. 

W 2022 r. Maersk informował, że wyznaczył sobie cel uzyskanie zerowej emisji netto do roku 2040 w całej swojej działalności. Jego osiągnięciu sprzyjać mają działania krótkoterminowe realizowane do 2030 r. Zakładają one redukcję emisji o 50% na przewożony kontener we flocie Maersk Ocean w porównaniu do 2020 r. Operator z Kopenhagi zdecydował, że będzie zamawiał statki, które będą  wyłącznie zasilane ekologicznymi paliwami. 

Pod koniec 2022 r. Maersk  zamówił sześć dużych statków oceanicznych, które będą miały silniki zasilane ekologicznym metanole. Sześć jednostek zostanie zbudowanych przez Hyundai Heavy Industries (HHI) i będą miały pojemność ok. 17 tys TEU.  Łącznie Maersk wprowadzi do eksploatacji 19 statków z silnikami dwupaliwowymi, które mogą pracować na ekologicznym metanolu. 

#ECODelivey jest pod linkiem: https://www.maersk.com/transportation-services/eco-delivery?exit=Eco+Delivery+Air

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.