Rozwija się świadomość społeczna dotycząca wpływu działalności człowieka na środowisko i klimat. Z tego powodu coraz częściej możemy zaobserwować zjawisko greenwashingu stosowanego przez firmy, które chcą dostosować się do aktualnych wymagań konsumentów i nieco wybielić swój wizerunek w kontekście środowiskowym. Przykładem takiego zachowania stała się kampania marketingowa Be Planet, stworzona przez Lululemon - odzieżowego giganta produkującego ubrania sportowe.
Do Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych wpłynęło zbiorowe oskarżenie skierowane w stronę Lululemon Athletica. Zostało ono złożone przez Stand.earth, kanadyjską organizację działającą na rzecz ochrony środowiska. Zarzuty widniejące na oskarżeniu to świadome wprowadzanie w błąd konsumentów w ramach kampanii dotyczącej zrównoważonego rozwoju.
— Produkty Lululemon w rzeczywistości powodują bezpośrednią szkodę dla środowiska i przyczyniają się do jego dalszego pogarszania, co jest całkowitym przeciwieństwem tego, co obiecuje i przedstawia firma w kampanii Be Planet — informują zaskarżający.
Jak podaje Stand.earth globalne emisje Lululemon wzrosły o 83% w latach 2019-2021. Firma jednak nie zaproponowała rozwiązania, które ograniczyłoby jej wciąż rosnący wpływ na środowisko.
— Działalność Lululemon opiera się na zasadniczo eksploatacyjnym, kolonialnym modelu – polega na czerpaniu zasobów, pracy i zysków z Globalnego Południa, podczas gdy w lśniących, przeszklonych sklepach na Globalnej Północy sprzedaje leginsy i wartości związane z holistycznym wellness, pozostawiając za sobą zanieczyszczenie węglem i zniszczenia — czytamy w komentarzu zamieszczonym przez Stand.earth pod filmem na Youtube.
Jak informują zagraniczne media, Lululemon jest obecnie objęte oficjalnym dochodzeniem w sprawie greenwashingu.
Be Planet jest jednym z trzech filarów składających się na strategię obejmującą minimalizację wpływu na środowisko w całym łańcuchu działalności marki. Pierwsza odsłona kampanii została przedstawiona w październiku 2020 roku. Prezentowała ona długoterminowy plan działań firmy uwzględniający ograniczenia emisji dwutlenku węgla, wykorzystanie 100 procent energii odnawialnej do swoich operacji czy zmniejszenie zużycia wody słodkiej w produkcji o 50 procent.
— Naszym celem jest tworzenie lepszych produktów pod względem estetyki, funkcjonalności, jak i korzyści dla ludzi oraz środowiska. Poprzez wdrażanie i innowację ulepszonych praktyk dążymy do poprawy oferowanych przez nas produktów i zmniejszenia naszego wpływu na środowisko — tak Lululemon opisuje kampanię na swojej stronie internetowej.
Wielkie obietnice marki nie odnajdują jednak potwierdzenia w działaniach. Raport dotyczący wpływu na środowisko z 2022 roku podaje, że od momentu rozpoczęcia kampanii Be Planet, emisje (scope 3) Lululemon wzrosły ponad dwukrotnie, osiągając 1,2 miliona ton CO2.
— Emisje Lululemon z 2022 roku są równoważne spaleniu ponad 720 milionów litrów benzyny, ponad 3,8 miliona baryłek ropy lub zasileniu ponad 518 000 samochodów osobowych przez rok — podają pozywający w ponad 53 stronicowym pozwie złożonym przeciwko firmie.
W miarę realizacji celów zielonej gospodarki rośnie liczba przypadków greenwashingu, ważne jest to aby pozostawać świadomym jak to wygląda w praktyce. Branża modowa wywiera ogromny i wieloaspektowy negatywny wpływ na środowisko, przyczyniając się do zanieczyszczenia, zmian klimatycznych, oraz degradacji ekosystemów. Generuje około 10% globalnych emisji gazów cieplarnianych – więcej niż międzynarodowe lotnictwo i transport morski razem wzięte.
Działania mające na celu tworzenie ekologicznego obrazu firmy w praktyce mają zamydlić oczy i odwrócić uwagę od wciąż nierealizowanych celów klimatycznych.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Odpowiedzialność za środowisko i emisję CO2 spoczywa nie tylko na dostawcach usług w chmurze
Maleje entuzjazm przedsiębiorstw wobec zrównoważonego rozwoju
Zrównoważone rolnictwo - to dobre rolnictwo zaplanowane na lata
Zrównoważona transformacja w sektorze life sciences kluczowa dla przyszłości branży
EBI osiągnął pułap 100 mld euro emisji zielonych obligacji
ESG w erze Przemysłu 4.0. Jak najnowsze technologie kształtują zrównoważony rozwój?
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |