Otwarcie pierwszego polskiego Shein i skąd te kontrowersje?

Strona główna ESG, ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Otwarcie pierwszego polskiego Shein i skąd te kontrowersje?

Partnerzy portalu

Otwarcie pierwszego polskiego Shein i skąd te kontrowersje? - ZielonaGospodarka.pl

W zeszłym tygodniu otworzono polski sklep Shein (pop-up store), mimo że w tej formule pojawia się tylko na chwilę to i tak zdążył wywołać duże poruszenie. Godzinne kolejki, mnóstwo ludzi, w końcu niska cena przyciąga. W internecie odbiło się to szerokim echem, co ciekawe nie po samym otwarciu, ale po wypuszczonym w podobnym czasie prześmiewczym klipie stworzonym przez SNL.

W pogoni za modą

Od dłuższego czasu firmy fast fashion cieszą się niezachwianą popularnością. Mimo że społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome w tym temacie, to jednak wciąż nie idziemy do przodu. Temat odnosi się nie tylko do wspomnianej marki, swoją cegiełkę dokładają również sieciówki. Za każdym takim sklepem kryje się ogrom szkód wyrządzanych dla środowiska. Shein jest jednak najjaskrawszym przykładem tego jak szkodliwa jest branża modowa.

Marka Shein zadebiutowała w roku 2008. Stała się bardzo popularna przede wszystkim ze względu na niską cenę ubrań. To, czym chwaliła się firma to ogromna różnorodność kolekcji (tworzonych w zatrważająco szybkim tempie) dostępnych dla każdego. Shein było odpowiedzią na to, co stało się z modą ze względu na internet  duża liczba  przemijających micro trendów i rosnące zapotrzebowania konsumenckie. Wiele sklepów stara się nadążyć, jednak nikt nie robi tego tak szybko jak Shein.

Ciemna strona kolorowych ubrań

Na Shein zaczęły ciążyć zarzuty związane z nieetycznym prowadzeniem biznesu i wyzyskiwaniem pracowników. W fabrykach znajdujących się w Chinach ubrania szyje się bez przerwy od świtu do nocy. Jak podaje portal Money.pl powołując się na badanie przeprowadzone przez szwajcarską organizację Public Eye: „Pytając trzynastu pracowników zatrudnionych w sześciu fabrykach w Kantonie o ich warunki pracy ankietowani, w wieku od 23 do 60 lat, odpowiedzieli, że pracują średnio 12 godzin dziennie, nie uwzględniając przerw na lunch i obiad, przez sześć lub siedem dni w tygodniu”. Ilość pracy nie jest jednak odzwierciedlana w zarobkach. Marka obiecywała poprawić się w tym zakresie, jak, jednak możemy się domyślić, nie zmieniło się nic.

Branża fast fashion to nie tylko wyzysk ludzi, to również ogromna szkoda dla środowiska. Co roku do śmieci trafia 1 mln ton odzieży, a aż 5% globalnej produkcji śmieci stanowią ubrania. Każdy chce nadążać za trendami, co jednak zrobić, gdy co chwilę się one zmieniają? Marki, aby nie wypaść z obiegu, znacznie przyspieszyły swoją produkcję. Obecnie nie stawia się już na trwałość, cykl życia ubrań jest przeliczany na tygodnie, nie na lata. Szacuje się, że do końca dekady globalne emisje z produkcji ubrań wzrosną dwukrotnie.

SNL podjął temat w krótkim klipie, który został stworzony w formie spotu reklamowego. Nawiązując do marki Shein pokazuje negatywne skutki, jakie powoduje fast fashion oraz porusza temat obojętności społeczeństwa na cały problem.

Co możemy zrobić?

Aby przyczynić się do pozytywnych zmian, powinniśmy przykuwać większą uwagę do tego co nosimy. Starajmy się wybierać marki, które opierają swoją działalność na zasadach zrównoważonego rozwoju. Sprawdzajmy, z czego wykonane jest dane ubranie i kierujmy się wytrzymałością, dzięki temu produkt starczy nam na lata. Dajmy szansę ubraniom z drugiej ręki. Zróbmy krok w stronę slow fashion i bądźmy bardziej odpowiedzialni.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.