W zeszłym tygodniu otworzono polski sklep Shein (pop-up store), mimo że w tej formule pojawia się tylko na chwilę to i tak zdążył wywołać duże poruszenie. Godzinne kolejki, mnóstwo ludzi, w końcu niska cena przyciąga. W internecie odbiło się to szerokim echem, co ciekawe nie po samym otwarciu, ale po wypuszczonym w podobnym czasie prześmiewczym klipie stworzonym przez SNL.
Od dłuższego czasu firmy fast fashion cieszą się niezachwianą popularnością. Mimo że społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome w tym temacie, to jednak wciąż nie idziemy do przodu. Temat odnosi się nie tylko do wspomnianej marki, swoją cegiełkę dokładają również sieciówki. Za każdym takim sklepem kryje się ogrom szkód wyrządzanych dla środowiska. Shein jest jednak najjaskrawszym przykładem tego jak szkodliwa jest branża modowa.
Marka Shein zadebiutowała w roku 2008. Stała się bardzo popularna przede wszystkim ze względu na niską cenę ubrań. To, czym chwaliła się firma to ogromna różnorodność kolekcji (tworzonych w zatrważająco szybkim tempie) dostępnych dla każdego. Shein było odpowiedzią na to, co stało się z modą ze względu na internet — duża liczba przemijających micro trendów i rosnące zapotrzebowania konsumenckie. Wiele sklepów stara się nadążyć, jednak nikt nie robi tego tak szybko jak Shein.
Na
Shein zaczęły ciążyć zarzuty związane z nieetycznym prowadzeniem biznesu
i wyzyskiwaniem pracowników. W fabrykach znajdujących się w Chinach
ubrania szyje się bez przerwy od świtu do nocy. Jak podaje portal
Money.pl powołując się na badanie przeprowadzone przez szwajcarską
organizację Public Eye: „Pytając trzynastu pracowników zatrudnionych w
sześciu fabrykach w Kantonie o ich warunki pracy ankietowani, w wieku
od 23 do 60 lat, odpowiedzieli, że pracują średnio 12 godzin dziennie,
nie uwzględniając przerw na lunch i obiad, przez sześć lub siedem dni w
tygodniu”. Ilość pracy nie jest jednak odzwierciedlana w zarobkach.
Marka obiecywała poprawić się w tym zakresie, jak, jednak możemy się
domyślić, nie zmieniło się nic.
Branża fast fashion to nie
tylko wyzysk ludzi, to również ogromna szkoda dla środowiska. Co roku do
śmieci trafia 1 mln ton odzieży, a aż 5% globalnej produkcji śmieci
stanowią ubrania. Każdy chce nadążać za trendami, co jednak zrobić, gdy
co chwilę się one zmieniają? Marki, aby nie wypaść z obiegu, znacznie
przyspieszyły swoją produkcję. Obecnie nie stawia się już na trwałość,
cykl życia ubrań jest przeliczany na tygodnie, nie na lata. Szacuje się,
że do końca dekady globalne emisje z produkcji ubrań wzrosną
dwukrotnie.
SNL podjął temat w krótkim klipie, który został stworzony w formie spotu reklamowego. Nawiązując do marki Shein pokazuje negatywne skutki, jakie powoduje fast fashion oraz porusza temat obojętności społeczeństwa na cały problem.
Aby przyczynić się do pozytywnych zmian, powinniśmy przykuwać większą uwagę do tego co nosimy. Starajmy się wybierać marki, które opierają swoją działalność na zasadach zrównoważonego rozwoju. Sprawdzajmy, z czego wykonane jest dane ubranie i kierujmy się wytrzymałością, dzięki temu produkt starczy nam na lata. Dajmy szansę ubraniom z drugiej ręki. Zróbmy krok w stronę slow fashion i bądźmy bardziej odpowiedzialni.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowoczesna turystyka w zgodzie z naturą. Jak podróżować w duchu smart?
TOGETAIR 2024: światowi liderzy na rzecz zrównoważonego rozwoju
Capgemini i Schneider Electric współpracują, aby pomóc firmom osiągnąć optymalizację zużycia energii
Zrównoważony rozwój na wysokościach: Czy przyszłość widzimy tylko w zielonych barwach?
Do 180 tys. zł na ochronę środowiska i integrację od Volkswagen Poznań
Roczny raport SolarEdge na temat zrównoważonego rozwoju
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |