Napięcie pod kontrolą - zaglądamy do świata baterii

zk

21.02.2022 11:19 Źródło: gdynia.pl
Strona główna Odpady, Recykling Napięcie pod kontrolą - zaglądamy do świata baterii

Partnerzy portalu

Napięcie pod kontrolą - zaglądamy do świata baterii  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. gdynia.pl/Przemysław Kozłowski

Baterie zasilają wiele urządzeń codziennego użytku. Dzięki nim działają m.in. piloty do telewizorów, laptopy, elektryczne szczoteczki do zębów, smartfony, zegarki, ale także rozruszniki serca. Napędzają też gdyńskie trolejbusy i autobusy. 18 lutego na całym świecie był obchodzony Dzień Baterii.

Data tego święta nie jest przypadkowa. 18 lutego 1745 roku w miejscowości Como na świat przyszedł Alessandro Volta. Włoski wynalazca zasłynął m.in. jako konstruktor pierwszych baterii. Pierwszy nowoczesny akumulator udało się stworzyć w 1800 roku. Nazwano go „stosem Volty”, właśnie na cześć Włocha. To konstrukcja, która energię chemiczną przekształcała w energię elektryczną. Składała się z miedzianych i cynkowych płyt oraz nasączonych octem lub solanką kawałków skóry, lub tektury. Płyty pełniły tu funkcje dodatnich i ujemnych zacisków.

Przeszło 200 lat później baterie są wszechobecne. Wykorzystujemy je w wielu urządzeniach, często nawet nie myśląc o tym, że działają  właśnie dzięki akumulatorom. W ostatnich latach pojawiła się cała gama bezprzewodowych sprzętów elektronicznych, które wyewoluowały wprost z urządzeń analogowych lub zasilanych przy użyciu przewodu. To m.in. szczoteczki do zębów, golarki, hulajnogi, telefony czy różnego rodzaju sprzęty AGD. Ułatwiają nam one codziennie funkcjonowanie. Bez niektórych nie wyobrażamy sobie życia.

Transport na baterie

Energia elektryczna z powodzeniem może zastąpić też paliwo w samochodach czy autobusach. Gdynia od lat stawia na elektromobilność, inwestując w pojazdy zasilane zarówno z sieci, jak i z baterii właśnie. To nowoczesne, a przede wszystkim ekologiczne rozwiązanie.

Część trolejbusów, które są częścią gdyńskiego taboru, jest wyposażona w ogniwa, które umożliwiają jazdę bez pantografów, a zatem bez użycia sieci trakcyjnej. To m.in. nowoczesne pojazdy marki Solaris, które występują zarówno w wersji przegubowej, jak i standardowej. Zainstalowane w nich baterie mogą ładować się podczas jazdy. Wszystko dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii z hamowania. Część z tych pojazdów to tzw. supertrolejbusy, które mają podwójną homologację: zarówno jako trolejbusy, jak i jako elektrobusy. Mogą być one ładowane w dwóch trybach - kiedy poruszają się i korzystają z sieci, jak i w czasie postoju, kiedy mogą korzystać ze specjalnego gniazdka. Ich zakup dofinansowany był ze środków programu GEPARD.

Kolejnym krokiem w kierunku elektryfikacji i zeroemisyjności komunikacji miejskiej w Gdyni jest zakup elektrycznych autobusów. Pojazdy te są zasilane – a jakże – za pomocą baterii. Miasto zamówiło łącznie 24 autobusy marki Mercedes-Benz eCitaro – 16 standardowych i 8 przegubowych. Pierwsze z nich pojawią się na ulicach Gdyni jeszcze w tym roku.

– Wkrótce mieszkańcy będą mogli podróżować pojazdami o najwyższych standardach, zeroemisyjnymi i wyposażonymi w innowacyjne technologie. W Gdyni konsekwentnie realizujemy politykę zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i wybierając przyjazne środowisku rozwiązania. Elektrobusy, o których mowa, wprowadzą nową jakość do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy – od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

W pojazdach zostanie zastosowana technologia NMC z ogniwami najnowszej generacji, wyposażonymi w system zarządzania temperaturą baterii. Elektrobusy będą ładować się przez pantograf do szybkiego ładowania na mieście oraz dwa gniazda plug-in zlokalizowane z tyłu oraz nad prawym przednim nadkolem.

Fabrycznie nowe elektrobusy, które dostarczy do Gdyni firma EvoBus Polska, to element większego projektu związanego z elektromobilnością w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jego realizacja rozpoczęła się już wcześniej, od budowy sieci ładowarek na planowanych dla przyszłych zeroemisyjnych pojazdów trasach.

W Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.

Projekt „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Głównym założeniem jest zastąpienie zeroemisyjnymi elektrobusami części pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, które aktualnie obsługują linie ZKM Gdynia.

Miasto rozwija również infrastrukturę potrzebną do ładowania elektrycznych samochodów osobowych. W Gdyni powstała m.in. pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych zasilana z sieci trolejbusowej. To wspólny projekt miasta i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Zużyte baterie – jak je utylizować?

Baterie, z których korzystamy na co dzień, można podzielić na jednorazowe i wielokrotnego użytku. Te pierwsze po rozładowaniu nadają się do wyrzucenia. Drugie możemy ponownie naładować, choć ich żywotność również nie jest nieskończona. Zużyte baterie należy zutylizować. Nie można ich jednak po prostu wyrzucić do kosza wraz z innymi odpadami. Zużyte baterie są kwalifikowane jako odpady niebezpieczne.

Zużyte baterie i akumulatory można oddać do jednego z punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W Gdyni jest ich pięć:
- Witomino, ul. Konwaliowa 1,
- Cisowa, ul. Chylońska 301,
- Pogórze, ul. Żeliwna 3,
- Orłowo, ul. Kasztanowa 4A,
- Karwiny, ul. Nałkowskiej 20.

Zbiórkę prowadzi również PSZOK Eko Dolina w Łężycach (al. Parku Krajobrazowego 99).

Ponadto Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki” realizuje również objazdową zbiórkę odpadów, a także udostępnia pojemniki do selektywnego zbierania zużytych baterii. Znajdują się one w placówkach handlowych, budynkach spółdzielni mieszkaniowych, szkołach czy przedszkolach. Pełna lista wraz z podziałem na poszczególne dzielnice Gdyni jest dostępna na stronie kzg.pl

Szczegółowych informacji na temat gospodarowania odpadami w Gdyni należy szukać na stronie wyrzucam.to Znajdziemy tam zarówno podpowiedzi, jak postępować ze zużytymi bateriami i akumulatorami, jak również porady dotyczące utylizacji sprzętu elektronicznego czy innego rodzaju odpadów niebezpiecznych.



Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34700,00 $ tona 2,44% 20 maj
 Cynk 3754,00 $ tona 2,93% 20 maj
 Aluminium 2930,00 $ tona 3,72% 20 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.