Volkswagen, Stellantis, GM użyją ekologicznego litu do baterii do pojazdów elektrycznych [WIDEO]

15.12.2021 12:31 Źródło: Własne
Strona główna Transport, Elektromobilność Volkswagen, Stellantis, GM użyją ekologicznego litu do baterii do pojazdów elektrycznych [WIDEO]

Partnerzy portalu

Volkswagen, Stellantis, GM użyją ekologicznego litu do baterii do pojazdów elektrycznych [WIDEO] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Vulcan Energy Resources

Wiodący producenci samochodów - Volkswagen, Stellantis i General Motors - będą używać litu pozyskiwanego z wód geotermalnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Metoda ta ma znacznie mniejszy ślad ekologiczny niż produkcja litu na słonych pustyniach i w kopalniach.

Firmy podpisały umowy z producentami litu Controlled Thermal Resource ze Stanów Zjednoczonych i Vulcan Energy Resources z Niemiec w celu zabezpieczenia dostaw litu do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Ich celem jest uzyskanie krajowych dostaw surowca i przerwanie zależność od importu, głównie z Chin.

Stellantis został utworzony w styczniu w wyniku połączenia Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA.

Technologie pozyskiwania litu z solanki geotermalnej są wciąż w fazie rozwoju, ale umowy potwierdzają, że są bliskie osiągnięcia opłacalności. Metoda ta jest zintegrowana z produkcją energii elektrycznej w elektrowniach geotermalnych, co zmniejsza koszty.

Dwa kraje, które odniosły największe sukcesy w rozwoju tych technologii to Niemcy i USA. Nie jest więc zaskoczeniem, że Volkswagen i Stellantis podpisały wiążące umowy z Vulcan Energy Resources z Niemiec oraz GM z Controlled Thermal Resource z USA.

Vulcan Energy Resources zacznie dostarczać lit w 2026 roku

Volkswagen i Vulcan Energy Resources podpisały umowę dotyczącą dostaw neutralnego pod względem emisji CO2 litu z Doliny Górnego Renu w Niemczech, poinformował VW na swojej stronie internetowej. Umowa dotyczy dostaw wodorotlenku litu, przez pięć lat począwszy od 2026 roku.

Produkt przyczyni się do zaspokojenia zapotrzebowania Volkswagena na przyszłą produkcję ogniw zarówno w Niemczech, jak i w Europie, powiedziała firma.

Według Vulcan, VW zakupi od 34 000 do 42 000 ton metrycznych wodorotlenku litu do akumulatorów. A projekt Zero Carbon Lithium ma na celu stworzenie zrównoważonego i regionalnego źródła litu z największego złoża w Europie. VW oznajmił w oświadczeniu, że Vulcan rozwija projekt produkcji litu bez CO2 w Dolinie Górnego Renu przy użyciu lokalnej i bogatej w lit solanki geotermalnej.

– Projekt Zero Carbon Lithium ma na celu ustanowienie zrównoważonego i regionalnego źródła litu z największego złoża w Europie. Proces produkcji nie wymaga paliw kopalnych ani stawów odparowujących – oznajmił producent samochodów.

Vulcan będzie dostarczać wodorotlenek litu do akumulatorów w Europie dla pojazdów zelektryfikowanych do Stellantis Group. Pięcioletnia umowa przewiduje, że dostawy rozpoczną się w 2026 roku.

Stellantis twierdzi, że projekt Vulcan's Zero Carbon Lithium "wykorzystuje energię geotermalną do produkcji wodorotlenku litu o jakości akumulatorowej z solanki bez użycia paliw kopalnych i minimalnego zużycia wody, zmniejszając generowanie węgla w łańcuchu dostaw metali akumulatorowych."

Firma od 81 000 do 99 000 ton metrycznych wodorotlenku litu o jakości akumulatorowej.

For. Vulcan Energy Resources

GM stawia na projekt Salton Sea

W lipcu amerykański producent samochodów postanowił wesprzeć projekt w Kalifornii. Lokalne jezioro Salton Sea w południowej części stanu mogłoby dostarczyć 600 tys. ton litu rocznie, co przekracza obecne roczne zużycie tego metalu w całych Stanach Zjednoczonych. Słone jezioro jest również źródłem geotermalnym.

GM zgodził się na nawiązanie strategicznej współpracy inwestycyjnej i handlowej z Controlled Thermal Resources w celu zabezpieczenia lokalnego i taniego litu.

Lit produkowany w zamkniętym obiegu, bezpośrednim procesie ekstrakcji, cechuje się brakiem odpadów produkcyjnych i niższą emisją dwutlenku węgla w porównaniu z tradycyjnymi metodami, takimi jak wydobycie w dołach lub stawach ewaporacyjnych.

Znaczna ilość wodorotlenku i węglanu litu do akumulatorów GM może pochodzić z inwestycji CTR Hell's Kitchen Lithium and Power na polu geotermalnym Salton Sea, zlokalizowanym w Imperial w Kalifornii, podkreśliła firma GM.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.