Wiodący producenci samochodów - Volkswagen, Stellantis i General Motors - będą używać litu pozyskiwanego z wód geotermalnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Metoda ta ma znacznie mniejszy ślad ekologiczny niż produkcja litu na słonych pustyniach i w kopalniach.
Firmy podpisały umowy z producentami litu Controlled Thermal Resource ze Stanów Zjednoczonych i Vulcan Energy Resources z Niemiec w celu zabezpieczenia dostaw litu do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Ich celem jest uzyskanie krajowych dostaw surowca i przerwanie zależność od importu, głównie z Chin.
Stellantis został utworzony w styczniu w wyniku połączenia Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA.
Technologie pozyskiwania litu z solanki geotermalnej są wciąż w fazie rozwoju, ale umowy potwierdzają, że są bliskie osiągnięcia opłacalności. Metoda ta jest zintegrowana z produkcją energii elektrycznej w elektrowniach geotermalnych, co zmniejsza koszty.
Dwa kraje, które odniosły największe sukcesy w rozwoju tych technologii to Niemcy i USA. Nie jest więc zaskoczeniem, że Volkswagen i Stellantis podpisały wiążące umowy z Vulcan Energy Resources z Niemiec oraz GM z Controlled Thermal Resource z USA.
Vulcan Energy Resources zacznie dostarczać lit w 2026 roku
Volkswagen i Vulcan Energy Resources podpisały umowę dotyczącą dostaw neutralnego pod względem emisji CO2 litu z Doliny Górnego Renu w Niemczech, poinformował VW na swojej stronie internetowej. Umowa dotyczy dostaw wodorotlenku litu, przez pięć lat począwszy od 2026 roku.
Produkt przyczyni się do zaspokojenia zapotrzebowania Volkswagena na przyszłą produkcję ogniw zarówno w Niemczech, jak i w Europie, powiedziała firma.
Według Vulcan, VW zakupi od 34 000 do 42 000 ton metrycznych wodorotlenku litu do akumulatorów. A projekt Zero Carbon Lithium ma na celu stworzenie zrównoważonego i regionalnego źródła litu z największego złoża w Europie. VW oznajmił w oświadczeniu, że Vulcan rozwija projekt produkcji litu bez CO2 w Dolinie Górnego Renu przy użyciu lokalnej i bogatej w lit solanki geotermalnej.
– Projekt Zero Carbon Lithium ma na celu ustanowienie zrównoważonego i
regionalnego źródła litu z największego złoża w Europie. Proces
produkcji nie wymaga paliw kopalnych ani stawów odparowujących –
oznajmił producent samochodów.
Vulcan będzie dostarczać
wodorotlenek litu do akumulatorów w Europie dla pojazdów
zelektryfikowanych do Stellantis Group. Pięcioletnia umowa przewiduje,
że dostawy rozpoczną się w 2026 roku.
Stellantis twierdzi, że
projekt Vulcan's Zero Carbon Lithium "wykorzystuje energię geotermalną
do produkcji wodorotlenku litu o jakości akumulatorowej z solanki bez
użycia paliw kopalnych i minimalnego zużycia wody, zmniejszając
generowanie węgla w łańcuchu dostaw metali akumulatorowych."
Firma od 81 000 do 99 000 ton metrycznych wodorotlenku litu o jakości akumulatorowej.
For. Vulcan Energy Resources
GM stawia na projekt Salton Sea
W
lipcu amerykański producent samochodów postanowił wesprzeć projekt w
Kalifornii. Lokalne jezioro Salton Sea w południowej części stanu
mogłoby dostarczyć 600 tys. ton litu rocznie, co przekracza obecne
roczne zużycie tego metalu w całych Stanach Zjednoczonych. Słone jezioro
jest również źródłem geotermalnym.
GM zgodził się na nawiązanie
strategicznej współpracy inwestycyjnej i handlowej z Controlled Thermal
Resources w celu zabezpieczenia lokalnego i taniego litu.
Lit
produkowany w zamkniętym obiegu, bezpośrednim procesie ekstrakcji,
cechuje się brakiem odpadów produkcyjnych i niższą emisją dwutlenku
węgla w porównaniu z tradycyjnymi metodami, takimi jak wydobycie w
dołach lub stawach ewaporacyjnych.
Znaczna ilość wodorotlenku i
węglanu litu do akumulatorów GM może pochodzić z inwestycji CTR Hell's
Kitchen Lithium and Power na polu geotermalnym Salton Sea,
zlokalizowanym w Imperial w Kalifornii, podkreśliła firma GM.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Tomasz Kędzierski nowym prezesem ElectroMobility Poland
Tauron Nowe Technologie ma już 200 stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Wracając z wakacji elektrykiem, ładuj się na stacjach Biedronki i Powerdot
Jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść
Zrównoważone paliwa lotnicze są szansą, ale wymagają odpowiednich technologii
Kolejne 250 elektrycznych samochodów dostawczych trafia do floty InPost
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |