Wiodący producenci samochodów - Volkswagen, Stellantis i General Motors - będą używać litu pozyskiwanego z wód geotermalnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Metoda ta ma znacznie mniejszy ślad ekologiczny niż produkcja litu na słonych pustyniach i w kopalniach.
Firmy podpisały umowy z producentami litu Controlled Thermal Resource ze Stanów Zjednoczonych i Vulcan Energy Resources z Niemiec w celu zabezpieczenia dostaw litu do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Ich celem jest uzyskanie krajowych dostaw surowca i przerwanie zależność od importu, głównie z Chin.
Stellantis został utworzony w styczniu w wyniku połączenia Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA.
Technologie pozyskiwania litu z solanki geotermalnej są wciąż w fazie rozwoju, ale umowy potwierdzają, że są bliskie osiągnięcia opłacalności. Metoda ta jest zintegrowana z produkcją energii elektrycznej w elektrowniach geotermalnych, co zmniejsza koszty.
Dwa kraje, które odniosły największe sukcesy w rozwoju tych technologii to Niemcy i USA. Nie jest więc zaskoczeniem, że Volkswagen i Stellantis podpisały wiążące umowy z Vulcan Energy Resources z Niemiec oraz GM z Controlled Thermal Resource z USA.
Vulcan Energy Resources zacznie dostarczać lit w 2026 roku
Volkswagen i Vulcan Energy Resources podpisały umowę dotyczącą dostaw neutralnego pod względem emisji CO2 litu z Doliny Górnego Renu w Niemczech, poinformował VW na swojej stronie internetowej. Umowa dotyczy dostaw wodorotlenku litu, przez pięć lat począwszy od 2026 roku.
Produkt przyczyni się do zaspokojenia zapotrzebowania Volkswagena na przyszłą produkcję ogniw zarówno w Niemczech, jak i w Europie, powiedziała firma.
Według Vulcan, VW zakupi od 34 000 do 42 000 ton metrycznych wodorotlenku litu do akumulatorów. A projekt Zero Carbon Lithium ma na celu stworzenie zrównoważonego i regionalnego źródła litu z największego złoża w Europie. VW oznajmił w oświadczeniu, że Vulcan rozwija projekt produkcji litu bez CO2 w Dolinie Górnego Renu przy użyciu lokalnej i bogatej w lit solanki geotermalnej.
– Projekt Zero Carbon Lithium ma na celu ustanowienie zrównoważonego i
regionalnego źródła litu z największego złoża w Europie. Proces
produkcji nie wymaga paliw kopalnych ani stawów odparowujących –
oznajmił producent samochodów.
Vulcan będzie dostarczać
wodorotlenek litu do akumulatorów w Europie dla pojazdów
zelektryfikowanych do Stellantis Group. Pięcioletnia umowa przewiduje,
że dostawy rozpoczną się w 2026 roku.
Stellantis twierdzi, że
projekt Vulcan's Zero Carbon Lithium "wykorzystuje energię geotermalną
do produkcji wodorotlenku litu o jakości akumulatorowej z solanki bez
użycia paliw kopalnych i minimalnego zużycia wody, zmniejszając
generowanie węgla w łańcuchu dostaw metali akumulatorowych."
Firma od 81 000 do 99 000 ton metrycznych wodorotlenku litu o jakości akumulatorowej.
For. Vulcan Energy Resources
GM stawia na projekt Salton Sea
W
lipcu amerykański producent samochodów postanowił wesprzeć projekt w
Kalifornii. Lokalne jezioro Salton Sea w południowej części stanu
mogłoby dostarczyć 600 tys. ton litu rocznie, co przekracza obecne
roczne zużycie tego metalu w całych Stanach Zjednoczonych. Słone jezioro
jest również źródłem geotermalnym.
GM zgodził się na nawiązanie
strategicznej współpracy inwestycyjnej i handlowej z Controlled Thermal
Resources w celu zabezpieczenia lokalnego i taniego litu.
Lit
produkowany w zamkniętym obiegu, bezpośrednim procesie ekstrakcji,
cechuje się brakiem odpadów produkcyjnych i niższą emisją dwutlenku
węgla w porównaniu z tradycyjnymi metodami, takimi jak wydobycie w
dołach lub stawach ewaporacyjnych.
Znaczna ilość wodorotlenku i
węglanu litu do akumulatorów GM może pochodzić z inwestycji CTR Hell's
Kitchen Lithium and Power na polu geotermalnym Salton Sea,
zlokalizowanym w Imperial w Kalifornii, podkreśliła firma GM.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |