Dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w 2023 r. do parków narodowych trafi 79 nowych samochodów elektrycznych. Powstanie tam też 41 punktów ładowania elektryków.
NFOŚiGW poinformował w piątek, że szefowa MKiŚ Anna Moskwa, wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska oraz wiceszef Funduszu Sławomir Mazurek podpisali stosowną umowę ws. przekazania środków dla parków narodowych na kupno samochodów elektrycznych.
Cytowana w komunikacie minister klimatu i środowiska Anna Moskwa poinformowała, że parki narodowe otrzymają łącznie 16 mln zł na zakup zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych. "To ważne wsparcie udzielane z myślą o przyrodzie i turystach odwiedzających parki. Dzięki temu nie tylko zostanie ograniczone zanieczyszczenie powietrza, ale również poprawi się komfort pracy służb parkowych i zmniejszy się poziom hałasu" - zauważyła szefowa resortu klimatu i środowiska.
Fundusz wyjaśnił, że wdrożenie programu "Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych" ma na celu ograniczenie zanieczyszczenie powietrza, zmniejszenie zużycia paliw, a także upowszechnienie wiedzy na temat elektromobilności i korzyści, jakie przynosi ona zarówno ludziom, jak i środowisku.
"Zasoby przyrodnicze parków narodowych stanowią ważny element ochrony dziedzictwa przyrodniczego w Polsce, dlatego musimy starać się ograniczyć emisję szkodliwych związków na tych terenach. (...) W efekcie realizacji programu już w przyszłym roku parki narodowe otrzymają 79 nowych, elektrycznych i cichych pojazdów zeroemisyjnych" – wskazał wiceszef NFOŚiGW Sławomir Mazurek.
Fundusz poinformował ponadto, że w parkach powstanie 41 punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Program "Elektro Parki" będzie realizowany w latach 2022-2023. Parki otrzymają z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotacje w wysokości do 90 proc. kosztów kwalifikowanych na zakup fabrycznie nowych pojazdów o napędzie elektrycznym wraz z wyposażeniem. Górną granicą wartości auta jest 170 tys. zł dla pojazdów osobowych i minivanów oraz 270 tys. zł dla SUV-ów. Pułap 90 proc. kosztów kwalifikowanych dotyczy też dotacji na zakup, budowę i montaż punktów i stacji ładowania.
Samochody zeroemisyjne oraz punkty i stacje ładowania wykorzystywane w parkach narodowych będą specjalnie oznakowane, co - jak podkreślono - ma być dodatkowym elementem promocji idei elektromobilności i troski o jakość powietrza w Polsce.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Chiny znoszą ograniczenia COVID, a zapotrzebowanie na paliwo lotnicze podwaja się
Skandynawski kurs na ekologiczny transport morski na Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał
3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną
Czego potrzebujemy, aby przyspieszyć rozwój e-mobilności w Polsce?
Samochody solarne Lightyear 2 będą dostępne w wynajmie od Arval
Ekojazda na polskich torach - aplikacja pomaga oszczędzać energię trakcyjną
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 31425,00 $ | tona | 3,71% | 26 sty |
Cynk | 3487,00 $ | tona | 1,40% | 26 sty |
Aluminium | 2597,00 $ | tona | -0,31% | 26 sty |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |