Norweska grupa VARD poinformowała, że ich spółka córka Seaonic wraz z partnerami otrzymała 38 milionów koron norweskich (NOK) na realizację projektu budowy infrastruktury umożliwiającej ładowanie bezemisyjnych statków. Jednostki mają posłużyć m.in. do obsługi morskich farm wiatrowych.
Wsparcie od norweskiego rządu popłynie w ramach platformy The Green Platform Initiative. Projekt został oficjalnie zainaugurowany 21 grudnia 2022 roku przez norweskiego ministra handlu, przemysłu i rybołówstwa, Jana Christiana Vestre.
– Przeprowadzamy największą w historii restrukturyzację norweskiej gospodarki. Wszystko stanie się bardziej ekologiczne. To prywatne firmy muszą przewodzić w tej transformacji, a sektor publiczny ma być wsparciem – mówi Vestre.
Sieć ładowarek elektrycznych będzie połączona z farmami wiatrowymi, co oznacza, że statki będą ładowane na bieżąco produkowaną energią wiatrową. W ten sposób zostanie zapewniona stała dostępność operacyjna bezemisyjnych statków.
– Przemysł morskiej energetyki wiatrowej staje się coraz ważniejszy nie tylko dla zielonej transformacji energetycznej, ale także dla tworzenia wartości narodowej. Z naszym zespołem doświadczonych specjalistów będziemy oceniać różne rozwiązania i modele biznesowe uwzględniające zasilanie różnego rodzaju statków dla offshore wind – mówi Håvard Vollset Lien, wiceprezes ds. badań i innowacji w Vard Group.
W najbliższych latach w Norwegii zostanie opracowana i zbudowana nowa infrastruktura morska na potrzeby przemysłu morskiej energetyki wiatrowej. Baterie okazały się najbardziej dojrzałą technologią dla statków o zerowej lub niskiej emisji – przekonuje VARD.
Vard wraz z partnerami skupionymi w konsorcjum przeprowadzi badania, testy oraz komercjalizację nowych rozwiązań technologicznych. Realizacja projektu rozpocznie się w 2023 roku, a prace będą prowadzone przez trzy lata. Vard Design będzie współpracował z ekspertami z Seaonics, Vard Electro oraz partnerami Rem Offshore, Solstad Offshore, SINTEF Energi, SINTEF Ocean, DigiCat, Sustainable Energy, Equinor, Source Energie, Corvus Energy, Plug, Shoreline, Marin Energi Testsenter, University of Bergen, Norce i Maritime CleanTech.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |