Wynik wyszukiwania - "statek" - Wiadomości

Eco Edison, statek serwisowy Ørsted oficjalnie ochrzczony

Amerykański łańcuch dostaw morskiej energii wiatrowej osiąga ważny kamień milowy w postaci chrztu pierwszego w historii amerykańskiego statku do obsługi morskiej energetyki wiatrowej (SOV), który odegra kluczową rolę w umożliwieniu krajowej produkcji energii i wzmocnieniu niezależności energetycznej Ameryki. To statek dla techników zajmujących się obsługą północno-wschodnich farm wiatrowych Ørsted.
14.05.2024

Grunt to zbadać dno. Trwa kampania geotechniczna dla projektu Baltica 1 [wideo]

PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, kontynuuje przygotowania do budowy swojej infrastruktury energetycznej na Bałtyku. Ok. 80 km od polskiego wybrzeża, na wysokości Łeby, tempa nabiera wstępna kampania geotechniczna mająca na celu rozpoznanie struktury dna dla realizacji projektu morskiej elektrowni Baltica 1, która będzie przekształcać wiatr w megawatogodziny czystej energii.
14.05.2024

Spaliny ze statków zanieczyszczają Bałtyk

Brudna woda z płuczek oczyszczających spaliny na statkach zanieczyszcza Bałtyk, z czym wiążą się ogromne koszty - informuje pismo “Nature Sustainability”.
09.05.2024

Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Piotr Jermakow

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka Polish Offshore Wind Podcast. Tym razem gościem Patryka Zbroi jest Piotr Jermakow, założyciel Jermak Offshore Marine Services sp. z o.o.
08.05.2024

Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę

Statki z napędem wodorowym wciąż są drogie, trudne do tankowania, a zasilanie wodorem niej wydajne niż tradycyjny napęd przy pomocy silników wysokoprężnych. A jednak armatorzy obsługujący farmy wiatrowe wprowadzają statki z takim napędem do obsługi morskich farm wiatrowych. To może być ważny element walki konkurencyjnej.
03.05.2024

G-TEC zakończył projekt geodezyjny dla Baltic Power, morskiej farmy wiatrowej budowanej na polskim Bałtyku

Projekt realizowany przez G-TEC, będącego podwykonawcą dla konsorcjum, w skład którego wchodzą DEME Offshore, TFKable Group i NKT, obejmował około 130 km eksportowych i 127 km międzysystemowych, które połączą 76 turbin wiatrowych i dwie podstacje morskie.
23.04.2024

W USA powstanie pierwszy kablowiec na potrzeby tamtejszej morskiej energetyki wiatrowej

Kalypso Offshore Energy podpisał list intencyjny (LOI) z Royal IHC w sprawie budowy pierwszego w USA innowacyjnego statku do układania kabli (Cable Lay Vessel) zgodnego z ustawą Jones Act. Jednostka będzie zaangażowana przy pracach związanych z budową morskich farm wiatrowych na amerykańskich wodach.
17.04.2024

Amerykanie zwodowali swój pierwszy statek instalacyjny

Wczoraj w Teksasie odbyło się wodowanie pierwszego zbudowanego w Stanach Zjednoczonych statku do instalacji morskich turbin wiatrowych.
16.04.2024

Pierwsze gondole dla 14 MW turbin Siemens Gamesa już w Szkocji

Z zakładu Siemens Gamesa w Cuxhaven wysłano pierwsze z 60 gondoli przeznaczonych dla morskiej farmy wiatrowej Moray West u wybrzeży północno-wschodniej Szkocji.
05.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Dostawcy niższego rzędu domagają się elastyczności

Drugi dzień konferencji Offshore Wind 2.0, organizowanej przez Attis Broker, rozpoczął się od niezwykle ważnego, a często pomijanego wątku dotyczącego tego, jak w obliczu mocno skonkretyzowanych wymogów kontraktowych swoją rolę widzą dostawcy niższego rzędu.
22.03.2024

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
22.03.2024

eSOV na prąd i amoniak za 20 mln funtów z Innovate UK. Rynek potrzebuje 300 SOV

Brytyjska agencja innowacji Innovate UK przyznała 20 milionów funtów na budowę dużych statków serwisowych (SOV), które będą mogły działać przy zerowej emisji. Agencja i beneficjent twierdzą, że to pierwsza tego typu jednostka. W Polsce wciąż zastanawiamy się czy w ogóle budować SOV. Brytyjczycy zapowiadają serię zeroemisyjnych eSOV.
17.03.2024

Naukowcy: osierocone rysie mogą pomóc w odtwarzaniu dzikich populacji

Uwalnianie do środowiska naturalnego ocalonych przed śmiercią rysi to dobre rozwiązanie, wspierające lokalne populacje tych drapieżników - wskazują eksperci po analizach losów 66 rysi uwolnionych po rehabilitacji. Warunkiem jest profesjonalna rehabilitacja tych dzikich zwierząt.
12.03.2024

Patrolowiec Royal Navy kończy wyjątkową misję badawczą w rejonie Antarktyki

HMS Protector zakończył misję naukową na Antarktydę. Podczas corocznego rejsu po zamarzniętym kontynencie statek przepłynął 7000 mil morskich, pomagając w badaniach naukowych i działaniach na rzecz ochrony środowiska w jednym z najbardziej odległych i niegościnnych regionów świata.
12.03.2024

Pierwszy rorowiec, na którym zamontowano stałe żagle ssące. "Renesans wiatru" w żegludze

Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
10.03.2024

Zatopiony przez rebeliantów Huti statek zagraża środowisku

Statek Rubymar, który zatonął w Zatoce Adeńskiej po ostrzale jemeńskich separatystów Huti, zagraża środowisku naturalnemu Morza Czerwonego. Wraz Rubymar na dno poszło 21 tys. ton nawozów sztucznych.
04.03.2024

Vestas szuka statków CTV na polską farmę wiatrową. Będzie przetarg

Firma Vestas, która jest odpowiedzialna za dostawę, montaż i serwis turbin wiatrowych na polską farmę wiatrową Baltic Power rozpocznie lada moment poszukiwania statków do transportu załóg na miejsce pracy na morzu.
29.02.2024

Zamknięto wstępny etap projektowania pierwszej polskiej jednostki CTV do obsługi farm wiatrowych na Bałtyku

Biuro Seatech Engineering ogłosiło zamknięcie wstępnego etapu projektowania pierwszej polskiej jednostki CTV do obsługi elektrowni wiatrowych na Bałtyku.
28.02.2024

Hanwha Ocean wprowadza inteligentne rozwiązanie dla statków, pomagające armatorom zmniejszyć emisję CO2

Południowokoreański gigant branży stoczniowej ogłosił, że opracował inteligentną technologię statku, która monitoruje wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla. Rozwiązanie ma zapewnić armatorom szereg możliwości spełnienia rygorystycznych przepisów środowiskowych.
28.02.2024

Pierwszy na świecie chemikaliowiec napędzany wiatrem oddany do użytku

Chemship oddał dziś do użytku swój pierwszy statek z napędem wspomaganym wiatrem. Tym samym MT Chemical Challenger stał się pierwszym na świecie chemikaliowcem wyposażonym w zrównoważoną technologię wiatrową. Statek będzie obsługiwał transatlantycką trasę firmy żeglugowej Chemship między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Morzem Śródziemnym.
19.02.2024

Rotorowy zawrót głowy. Wiatr obniży zużycie paliwa statku i zmniejszy emisje CO2 o 30%

Porty muszą przygotować się do obsługi statków z żaglami i rotorami. Oldendorff i Norsepower ogłosiły w lutym br. zawarcie porozumienia w sprawie wykorzystania rotorów w celu redukcji emisji CO2 przez masowiec eksploatowany przez niemieckiego armatora. Norsepower Rotor Sails pozwoli na wykorzystanie technologii napędu wiatrowego i zmniejszenie zużycia paliwa w czasie podróży. Przy dobrych wiatrach można nawet liczyć na zmniejszenie emisji CO₂ do 30%.
13.02.2024

Nowy bezemisyjny statek towarowy napędzany wodorem gotowy do eksploatacji na Renie

Holenderski armator Future Proof Shipping (FPS), finansowany przez UE projekt Flagships oraz finansowany przez Interreg projekt ZEM Ports NS uruchamiają przełomową jednostkę H2 Barge 2. Statek napędzany wodorem będzie przewoził towary całkowicie bezemisyjnie na Renie między Rotterdamem (NL) a Duisburgiem (DE).
08.02.2024

Statek Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego w Szczecinie oczyszcza wody ze śmieci

Statek do usuwania zanieczyszczeń z wód śródlądowych oraz przybrzeżnych zaprojektowali wspólnie z konstruktorami ze świnoujskiej stoczni Alumare Sp. z o.o. naukowcy ZUT. Badacze Wydziału Techniki Morskiej i Transportu pod kierownictwem dziekana profesora Maciej Taczala pracowali nad prototypem jednostki przez ponad 2 lata.
01.02.2024

Chrzest dużego kontenerowca napędzanego metanolem dla Maersk. To początek nowej "zielonej floty"

Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego.
28.01.2024

Według ekspertów wypadek serbskiej barki na Dunaju będzie miał negatywny wpływ na florę i faunę rzeki

Barka, która zatonęła w piątek w Serbii na Dunaju, przy granicy z Chorwacją, przewoziła tysiąc ton nawozu - powiadomiły serbskie władze. Eksperci ds. ochrony środowiska ostrzegli, że wypadek negatywnie wpłynie na florę i faunę wodną drugiej najdłuższej rzeki w Europie.
05.01.2024

PGE i Ørsted podpisały umowę na instalację turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2

Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji 48 ze 107 turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
03.01.2024

Japońskie firmy angażują się w projekt statku do transportu skroplonego CO2

Wykorzystując technologie i doświadczenie konstrukcyjne Mitsubishi Shipbuilding i Nihon Shipyard pracują nad stworzeniem infrastruktury dla morskich przewoźników LCO2, dążąc do ujednolicenia jej z transportem lądowym. Japońskie firmy dążą do ujednolicenia specyfikacji i projektów statków w celu realizacji projektu międzynarodowego transportu skroplonego CO2 (LCO2) na dużą skalę począwszy od 2028 roku.
30.12.2023

Kto jest kim w polskim offshore? Baltic Maritime Broker

Na polskim rynku pojawiła się spółka, którą wyróżnia biznesowa dalekowzroczność w usługach dedykowanych dla sektora morskiego. Łączą potrzeby armatorów i czarterujących, pośredniczą przy poszukiwaniu statków do wykonania projektów offshorowych i nie tylko.
06.12.2023

Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. Na jakim etapie jesteśmy?

Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
05.12.2023

Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu

Damen Shipyards Group zaprezentował w pełni elektryczny statek Service Operations Vessel (SOV) wyposażony w możliwość ładowania na morzu, wykorzystujący energię elektryczną dostarczaną bezpośrednio z morskich farm wiatrowych.
30.11.2023

Wyjątkowe zamówienie dla Hanwha Ocean. Stocznia zbuduje największe na świecie statki do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia ogłosiła, że 14 listopada uzyskała zamówienie o wartości około 500 milionów dolarów na budowę czterech bardzo dużych zbiornikowców amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) dla greckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Naftomar Shipping and Trading Co. Ltd. Inc (Naftomar). Każdy statek będzie w stanie przetransportować 93 000 m3 amoniaku, będącego nadzieją dla dekarbonizacji żeglugi jako zielone paliwo.
26.11.2023

Wodorowe kontenerowce na diagnostyce z Krakowa

ABB dostarczy rozwiązania zasilające, napędy oraz automatykę dla wodorowych kontenerowców Grupy Samskip. Na statkach zostanie zainstalowany zdalny system diagnostyki, który jest rozwijany w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie. Jednostki morskie to światowa awangarda jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru w zrównoważonym transporcie.
14.11.2023

Zwiększona kontrola zarządzania rybołówstwem w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym

Kraje UE uzgodniły w ramach Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) wprowadzenie nowych narzędzi w celu śledzenia działalności wszystkich flot prowadzących połowy na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym oraz dzielenia się różnymi wieloletnimi planami zarządzania. Nowy mechanizm będzie monitorował przypadki nieprzestrzegania przepisów za pomocą odpowiednich i proporcjonalnych środków.
13.11.2023

Viasea Shipping planuje budowę kontenerowców napędzanych wodorem

Enova zapewnia znaczące wsparcie w łącznej wysokości 171,8 mln koron norweskich koron dla Viasea Shipping na zakup dwóch kontenerowców napędzanych wodorem.
11.11.2023

Port Barcelona będzie „zielony” w 2050 r. W tym roku przeniósł statki wycieczkowe i promy z centrum na peryferie miasta

Port w Barcelonie jesienią br. przyjął ostatni statek wycieczkowy w centrum miasta. Do połowy października br. statki z pasażerami cumowały przy nabrzeżu północnym Barcelony, zlokalizowanym w World Trade Center. Od listopada statki wycieczkowe będą dobijać do nabrzeża Adossat. Jest to dzielnica znacznie oddalona od centrum miasta i dzielnic mieszkaniowych.
06.11.2023

Masowiec zasilany żaglami wpłynął do Portu Gdynia

Przy nabrzeżu terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia cumuje wyjątkowy statek. Masowiec Pyxis Ocean to jedna z niewielu jednostek na świecie, które za pomocą dwóch stalowo-kompozytowych żagli wykorzystują energię wiatru do wspomagania konwencjonalnego napędu. Dzięki temu wyraźnie spada zużycie paliwa, a co za tym idzie – emisje CO2.
02.11.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

Windward Offshore rozpoczyna projekt MEW z nowoczesnymi statkami CSOV

Windward Offshore, przyszłościowe konsorcjum joint venture utworzone obecnie przez SeaRenergy Group we współpracy z Blue Star Group, Diana Shipping Inc. i SeraVerse GmbH, podejmuje kluczowy krok we wzmacnianiu sektora morskiej energetyki wiatrowej. Konsorcjum zamówiło od VARD dwa najnowocześniejsze statki do świadczenia usług rozruchowych (CSOV), aby stworzyć solidną podstawę dla usług związanych z aktywami morskimi, koncentrujących się na wspieraniu rozwijającego się przemysłu morskiej energetyki wiatrowej.
27.10.2023

Damen Maaskant. Statek do połowu sam wykryje obszary Natura 2000

Damen Maaskant dostarczył kolejne pionierskie rozwiązanie techniczne mające na celu redukcję emisji tlenku azotu (NOx). Od teraz 43-metrowy statek YE118 należący do Yerseke 118 Noordland B.V. będzie napędzany silnikiem elektrycznym, co stanowi drugi krok w kierunku pełnej elektryfikacji tego statku. Co najważniejsze, będzie także samodzielnie przełączał się na zasilanie niskoemisyjne, kiedy wpłynie na obszar Natura 2000.
27.10.2023

Elektryczne statki na Tamizie ze stoczni Wielkiej Brytanii i Polski

Latem na wody Tamizy wypłynął Earth Clipper. To pierwszy w Europie hybrydowy szybki statek pasażerski, zbudowany zgodnie z przepisami High-Speed Craft Code. Dołączył on do zbudowanych w Remontowej promów plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju), które przewożą pasażerów i samochody między brzegami Tamizy w Woolwich.
20.10.2023

Wodorowy zawrót głowy. Wodorowe statki zamiast autobusów

Wodór w transporcie morskim ma perspektywy, nawet w Polsce. Jednak warunkiem wprowadzenia tego rozwiązania do żeglugi jest kompleksowe podjęcie zagadnienia przez operatorów statków, zarządy portów i firmy zajmujące się usługami w portach. To ogólny wniosek z dyskusji w czasie panelu „Wodór w transporcie morskim: perspektywy, wyzwania i innowacje - od projektu do pierwszego rejsu”.
09.10.2023

Statek Dina Polaris prowadzi badania dna pod kolejną farmę wiatrową Equinora i Polenergii

Prace nad trzecim projektem Equinor i Polenergii wchodzą w kolejną fazę. Około 80 km od wybrzeża badania dna morskiego pod farmę wiatrową Bałtyk I realizuje statek Dina Polaris.
02.10.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
25.09.2023

Biopaliwo na bilety (promowe). Innowacje na i pod pokładami promów

Pasażerowie fińscy korzystający z transportu morskiego po raz drugi z rzędu uznali Viking Line za najbardziej zrównoważoną firmę żeglugową obsługującą połączenia między Finlandią a Szwecją. Prawie połowa osób, które wypełniły ankietę, wybierze w przyszłości jeszcze bardziej przyjazne dla klimatu środki transportu, a dwie trzecie są gotowe dopłacić do biletu, aby zmniejszyć niekorzystny wpływ statku na środowisko – wynika z najnowszego badania EPSI linii promowych Passenger Transport Ferries 2023.
17.09.2023

Historyczny moment. Chrzest pierwszego kontenerowca napędzanego metanolem od Maersk

W Kopenhadze odbyła się wyjątkowa uroczystość. Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał imię Laura Maersk, co ogłosiła jego matka chrzestna, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Wydarzenie ma rozpocząć nowy etap na drodze ku dekarbonizacji żeglugi.
15.09.2023

Pierwszy tak duży statek zasilany LNG w Gdańsku [WIDEO]

W środę do terminala Baltic Hub w Porcie Gdańsk zawinął największy kontenerowiec zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Gigantyczne rozmiary CMA CGM Concorde czynią tę wizytę iście spektakularnym zjawiskiem.
15.09.2023

Cruisery na zielonym kursie. Floty pasażerskie coraz bardziej ekologiczne

Armatorzy statków pasażerskich zamawiają statki przyjazne dla środowiska z silnikami dwupaliwowymi i kadłubami oraz systemami emitującymi mniej hałasu. MSC Cruises upowszechniło niedawno informację o pierwszym na świecie rejsie, w czasie którego statek MSC Euribia z systemem LNG wykonał podróż, podczas której uzyskano bilans zerowej emisji gazów cieplarnianych netto.
12.09.2023

Kurs na biopaliwa. Roczny popyt wyniesie 250 Mtoe w 2050 roku

W tym roku dobrze znana na Bałtyku firma Viking Line oferuje pasażerom możliwość zakupu biopaliwa w celu zrekompensowania surowca zużywanego podczas podróży. Wkrótce operator szwedzki będzie oferować podobne rozwiązanie klientom cargo. Biopaliwa mają więc perspektywy, a kombinacja handlowa zaproponowana przez przedsiębiorstwo może zwielokrotnić popyt na ten rodzaj paliw.
11.09.2023

Norweski Supercluster rusza na oceany. Bałtycki Klaster Morski na tym samym kursie

Przemysły morskie ewoluują, a Norwegia postanowiła zająć w nich wiodące miejsce w rozwoju i wdrażaniu innowacji oraz rozwoju zielonej gospodarki. Regiony Rogaland, Vestland i Møre og Romsdal współpracują obecnie nad utworzeniem nowego superklastra.
28.08.2023

Do Omanu przypłynął pierwszy na świecie statek transportujący skroplony wodór

W porcie Sultan Qaboos Oman przyjął pierwszy na świecie transportowiec skroplonego wodoru Suiso Frontier w ramach regionalnej trasy japońskiego tankowca na Bliskim Wschodzie. Oman dąży do tego, aby stać się jednym z pierwszych krajów, które eksportują zielony wodór do różnych części świata, a także wykorzystują go w lokalnych gałęziach przemysłu jako substytut gazu.
23.08.2023

Future Proof Shipping przekształca drugi statek na paliwo wodorowe

Kontenerowiec Future Proof Shipping, FPS Waal, przybył do stoczni Holland Shipyards Group, aby rozpocząć konwersję na napęd wodorowy. Zainstalowany zostanie w pełni bezemisyjny układ napędowy, w tym ogniwa paliwowe PEM, magazyn wodoru, zestawy akumulatorów i elektryczny układ napędowy.
23.08.2023

Seatech prezentuje zeroemisyjny katamaran przeznaczony do prac portowych

Projekt realizowany przez polsko-tajwańskie konsorcjum ma być zeroemisyjną jednostką do zbierania odpadów w portach i na obszarach przybrzeżnych.
24.07.2023

Meyer Werft dostarcza wycieczkowiec Silver Nova zamawiającemu

Niemiecka stocznia ogłosiła, że dostarczyła nowy, zaawansowany technologicznie i przede wszystkim ekologiczny statek wycieczkowy do Silversea Cruises.
22.07.2023

Zatopić czy nie zatopić? – iluzoryczne bezpieczeństwo morskiej infrastruktury krytycznej

W poprzednim artykule przeanalizowano faktyczny zakres nowelizacji Ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, która miała być remedium na ewentualne zagrożenie o charakterze terrorystycznym, co stoi w całkowitej sprzeczności z faktycznym kształtem nowelizowanych przepisów.
18.07.2023

Ponant przedstawia wyjątkowy projekt statku wycieczkowego z żaglami

Francuska firma Ponant przedstawiła dwie koncepcje projektowe jachtu nowej generacji, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 i ewolucja żeglugi w kierunku neutralności klimatycznej. Przedsiębiorstwo podało, że prowadzi rozmowy z wybranymi stoczniami. Oczekuje, że statek, który połączy w sobie sześć innowacyjnych technologii dekarbonizacji, będzie gotowy do 2030 roku.
06.07.2023

Dekarbonizacja w klastrze (nie tylko) norweskim. Polski BSSC ZEV HUB jest na kursie

Globalny transportowy jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
26.06.2023

Polsce pilnie potrzeba Straży Przybrzeżnej

W dzisiejszym artykule autorzy poruszą oraz przybliżą temat możliwości powołania do życia nowej formacji, która miałaby za zadanie ochronę oraz zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa na polskich obszarach morskich. Temat ten staje się jak najbardziej aktualny i palący, biorąc pod uwagę dość ambitne plany dotyczące morskiej energetyki wiatrowej, jak również już istniejącej, na polskich obszarach morskich, infrastrukturze krytycznej.
18.06.2023

PowerX prezentuje innowacyjny projekt statku dostarczającego i magazynującego energię elektryczną

Japońska firma rozwija projekt akumulatorowca, tj. jednostki morskiej wyposażonej w akumulatory, która mogłaby magazynować energię elektryczną i dostarczać ją tam, gdzie byłaby potrzebna.
18.06.2023

Pierwszy na świecie bezzałogowy prom elektryczny już pływa w Sztokholmie [WIDEO]

Pierwszy na świecie komercyjny bezzałogowy prom elektryczny MF Estelle wypłynął w poniedziałek w regularną trasę. Statek mogący pomieścić 30 osób oraz rowery połączył wyspy Kungsholmen z Soedermalm, będącymi dzielnicami miasta.
12.06.2023

Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk

Przewodnicząca Komisji Europejskiej oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku.
08.06.2023

Norweski Klaster Morski. Potęga pieniądza i partnerstwa

W pierwszym tygodniu czerwca trwają targi Nor Shipping. Bicie dzwonu Oslo Børs będzie słyszalne w całym światowym przemyśle oceanicznym. Specjalna ceremonia oznacza nie tylko otwarcie rynku, ale także początek Nor-Shipping 2023. Podkreśla to znaczenie giełdy jako światowego lidera w finansowaniu shippingu. Øivind Amundsen, dyrektor generalny Oslo Børs wyjaśnia, w jaki sposób budowana była siła norweskiego klastra morskiego oraz jak Grupa Euronext przyczynia się do budowania morskiej potęgi Norwegii.
07.06.2023

Przyszłość transportu morskiego? Test autonomicznego statku od Kongsberg

Kongsberg Maritime z powodzeniem zademonstrował szereg zdalnych i autonomicznych technologii na statku towarowym działającym u wybrzeży Norwegii. Rejs testowy został uznany za jedną z najbardziej złożonych autonomicznych podróży morskich. Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków, które są wyposażone do zdalnie sterowanych i autonomicznych demonstracji transportowych w ramach projektu "Autoship", który jest częścią unijnego programu badawczego "Horyzont 2020".
07.06.2023

Greenpeace "niepożądany" w Rosji

Choć działalność Greenpeace zaskakująco długo uznawana była w Rosji za legalną, to organizacja właśnie dołączyła do innych międzynarodowych organizacji ekologicznych i została przez rząd w Moskwie uznana za „niepożądaną”.
06.06.2023

Pierwszy hybrydowy CTV Ørsted

EMS Maritime Offshore (EMO) oficjalnie określił WINDEA One mianem "pierwszego" hybrydowego statku do transferu załogi (CTV), który zostanie wdrożony na farmach wiatrowych Ørsted w rejonie Niemiec.
04.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: offshore lokuje się u dużych i małych

Powstająca w Polsce morska energetyka wiatrowa będzie potrzebować wielu zasobów i wykorzysta zarówno te największe porty, jak i te małe, a pewnie sięgnie także za granicę. O wykorzystaniu polskich portów dla offshore rozmawiali uczestnicy jednego z paneli dyskusyjnych podczas drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030.
02.06.2023

Rem Purus odbiera CSOV Sofia

Rem Purus odebrał pierwszy z dwóch statków CSOV, od kontrolowanej przez Fincantieri norweskiej stoczni Vard.
26.05.2023

Nadchodzi era pływających elektrowni jądrowych

Czy mały atom stanowi alternatywę dla OZE? Czy w perspektywie długoterminowej ilość generowanych odpadów - chociażby jak w przypadku trudnych w recyklingu komponentów turbin wiatrowych, lub niezbędnej i wymagającej infrastruktury zarówno w kontekście przesyłu i magazynowania w przypadku paliw syntetycznych takich jak zielony wodór czy e-metanol, spowoduje, że świat się zwróci ku małym reaktorom?
24.05.2023

MOL i Mitsubishi Gas Chemical z umową na długoterminowy czarter nowego metanolowca

Mitsui O.S.K. Lines ogłosiły 19 maja podpisanie umowy z Mitsubishi Gas Chemical Company, które nastąpiło w dniu 28 kwietnia 2023 roku na długoterminowy czarter metanolowca, który może być zasilany metanolem lub konwencjonalnym olejem opałowym. Statek, który ma zostać dostarczony w 2025 roku, zostanie zbudowany w stoczni Hyundai Mipo Dockyard.
21.05.2023

Port Esbjerg wchodzi w kolejną erę zielonej transformacji krok w kierunku transportu kolejowego

Zielona transformacja w Europie zależy od ekologicznych paliw i dekarbonizacji. Transport nowych paliw wymaga logistyki na najwyższym poziomie, a port Esbjerg będzie odgrywał kluczową rolę. DB Cargo i Port Esbjerg zacieśniają współpracę, ponieważ możliwości wykorzystania transportu kolejowego w nowej infrastrukturze są ogromne, a z uwagi na fakt, że jest on bardziej ekologiczny, transport kolejowy będzie korzystny dla transformacji ekologicznej.
10.05.2023

Lotos Petrobaltic będzie miał podwodnego robota

Należący do Lotosu Petrobaltic statek Bazalt II zyska nową funkcjonalność - stanie się platformą operacyjną dla podwodnego bezzałogowca Seaeye Leopard, który będzie pracował na polach naftowych na Bałtyku.
05.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
04.05.2023

Kamień milowy dla małego atomu na statkach

Losy brytyjskiej firmy Core Power i jej innowacyjnego rozwiązania dla sektora morskiego śledzimy od 2019 roku. W ostatnich tygodniach firma osiągnęła kamień milowy - finansowanie w wysokości 100 milionów dolarów na rozwój nowej technologii jądrowej dla przemysłu morskiego.
04.05.2023

Knud E. Hansen ujawnia koncepcję projektu zbiornikowca do transportu CO2 [GALERIA]

Duńskie biuro projektowe Knud E. Hansen opracowało nowy zbiornikowiec - dedykowany do transportu dwutlenku węgla (CO2).
03.05.2023

Bydgoszcz. Rozpoczął się sezon rejsów statków zasilanych energią słoneczną

Sezon kursowania statków Słonecznik i Słonecznik II, zasilanych energią słoneczną, rozpoczął się na Brdzie w Bydgoszczy. W czasie rejsów pasażerowie mogą obejrzeć miasto i jego ciekawe zakątki z perspektywy rzeki, a także doświadczyć śluzowania.
30.04.2023

Statek offshore zamieni się w „morski port kosmiczny”

Firma Space Perspective, oferująca turystyczne podróże kosmiczne, przekształci statek offshore'owy w „morski port kosmiczny”.
25.04.2023

Pierwsza na świecie bezzałogowa platforma HVDC zainstalowana na największej morskiej farmie wiatrowej

Budowa największej na świecie morskiej farmy wiatrowej Dogger Bank osiągnęła kolejny kamień milowy dzięki instalacji pierwszej na świecie bezzałogowej podstacji High Voltage Direct Current (HVDC).
20.04.2023

Rosja opracowała program sabotażu na Morzu Północnym farm wiatrowych i kabli komunikacyjnych

Rosja opracowała program sabotażu farm wiatrowych i kabli komunikacyjnych na Morzu Północnym - podała w środę BBC, przytaczając szczegóły śledztwa, przeprowadzonego przez publicznych nadawców w Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii.
20.04.2023

Rosyjskie "statki widma" przygotowują sabotaż nordyckiego offshore

Na wodach wokół Danii, Szwecji, Norwegii oraz Finlandii rosyjskie "statki widma" przygotowują możliwe działania sabotażowe wymierzone w morskie elektrownie wiatrowe, podwodne rurociągi i kable energetyczne - ujawniły w środę telewizje publiczne państw nordyckich.
19.04.2023

Pierwsza turbina na morskiej farmie wiatrowej Hollandse Kust Noord

Pierwsza z 69 turbin wiatrowych została zainstalowana w projekcie morskiej farmy wiatrowej morskim Hollandse Kust Noord o mocy 759 MW, zlokalizowanej w holenderskiej części Morza Północnego.
17.04.2023

Nieefektywny System Bezpieczeństwa RP w odniesieniu do Morskich Farm Wiatrowych

W poprzednim artykule Morskie farmy wiatrowe jako infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa - ZielonaGospodarka.pl,, opisującym po krótce status prawny MFW oraz spojrzenie na te inwestycje przez pryzmat ustaw o zarządzaniu kryzysowym, autorzy zwrócili uwagę na fakt, iż po włączeniu Morskich Farm Wiatrowych do sieci energetycznej Polski, staną się one infrastrukturą krytyczną. Należy zatem przyjrzeć się czy polskie służby, bezpośrednio odpowiedzialne za szeroko rozumiane „maritime safety” i „maritime security”, są odpowie
16.04.2023

Maersk z pierwszym zwodowanym statkiem napędzanym metanolem

Zdaniem duńskiego giganta zajmującego się żeglugą kontenerową "osiągnięto kamień milowy w wysiłkach zmierzających do redukcji emisji CO2". To wszystko dzięki udanemu zwodowaniu swojego pierwszego statku zasilanego metanolem w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej.
16.04.2023

Jaka będzie przyszłość ekologicznych podróży pasażerskich? Grupa Meyer prezentuje innowacyjny projekt

Podczas targów rejsowych w Fort Lauderdale na Florydzie brytyjski koncern Meyer zaprezentował koncepcję futurystycznego wycieczkowca, jaki mógłby przemierzać oceny za kilka dekad. Firma wykorzystała tu doświadczenie z budowy dwóch najnowocześniejszych technologicznie jednostek pasażerskich, jakie wyszły z jej stoczni.
09.04.2023

Silniki Wärtsilä przystosowane do użycia ekologicznych paliw zasilą ekologiczne tankowce

Fińska firma technologiczna otrzymała kontrakt na dostawę silników dla czterech nowych chemikaliowców o pojemności niemal 8 000 dwt, budowanych dla szwedzkiego armatora Erik Thun.
08.04.2023

J. Lauritzen zamawia dwupaliwowe masowce w ramach dekarbonizacji branży morskiej

Duńska firma żeglugowa J. Lauritzen poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie budowy minimum dwóch masowców Kamsarmax o ładowności 81 200 dwt, które zostaną zbudowane przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding. Mają być wzorem działan na rzecz ograniczenia emisji CO2, stosując zasilanie zielonym metanolem i biodieslem.
08.04.2023

Operacje sektora offshore o krok bliżej do zeroemisyjności

Zephyrus Marine podpisuje MoU, aby zbudować "statek-matkę" do ładowania jednostek z napędem elektrycznym.
06.04.2023

Wody balastowe a ekologia w polskim systemie prawnym

W związku z narastający problemem związanym z zanieczyszczaniem wód morskich, które w znacznej mierze spowodowane jest wodami balastowymi i nie tylko przyjęte zostały konwencje takie jak: Konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami (dalej: konwencja BWM), Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki (dalej: konwencja MARPOL), Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego (dalej: konwencja Helsińska 1992).
02.04.2023

Seatech Engineering przedstawicielem sprzedaży statków Piriou na polski rynek offshore wind

27 marca 2023, francuska grupa stoczniowa Piriou przekazała kolejną jednostkę CTV do armatora Atlantique Maritime Services. To już 10 jednostka przeznaczona do obsługi farm wiatrowych zbudowana przez tę stocznię.
01.04.2023

Rina zatwierdza pierwszy tankowiec, który przekroczy IMO 2050 spalając paliwa kopalne

Rina ogłosiła zatwierdzenie (Approval in Principle) pierwszego projektu tankowca wykorzystującego paliwa kopalne, ale wypełniającego cele IMO 2050. Projekt został wykonany przez szwedzką FKAB Marine Design.
29.03.2023

Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność

Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, ma misję. Nie chce czekać na zieloną transformację żeglugi, chce ją kształtować – współpracując z podobnie myślącymi partnerami w celu dekarbonizacji łańcuchów dostaw i zademonstrowania możliwości, zarówno w zakresie technologii, jak i nowych sposobów pracy. W rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping wyjaśnia, jak to zamierza zrealizować.
27.03.2023

Pływające farmy wiatrowe szansą dla polskiego local content? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

26.03.2023

Dno Bałtyku pod lupą specjalistów - PGE Baltica realizuje badania geofizyczne dla projektu Baltica 1

Około 80 km od polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego, w rejonie Ławicy Środkowej, na obszarze, gdzie powstanie jedna z morskich farm wiatrowych PGE – Baltica 1 – trwają badania mające na celu rozpoznanie dna Bałtyku. To niezbędne działania poprzedzające budowę elektrowni wiatrowej na morzu.
16.03.2023

Plaże Apulii zalazne setkami plastikowych opakowań po keczupie

Setki plastikowych opakowań keczupu i majonezu amerykańskiej produkcji wyrzuca morze na plaże w Apulii na południu Włoch. Butelki keczupu są już w większości puste, te z majonezem nadal szczelnie zamknięte. Prawdopodobnie ich pokaźny transport zgubił jakiś statek. Na razie sprawa pozostaje zagadką.
13.03.2023

ONZ: kupiliśmy tankowiec, na który przeniesiemy ropę ze statku, który w 2015 r. utknął u wybrzeży Jemenu

Kupiliśmy tankowiec, na który zostanie przeniesione 1,1 miliona baryłek ropy naftowej z niszczejącego u wybrzeży Jemenu statku, który od 2015 r. z powodu wybuchy wojny nie został rozładowany, co grozi katastrofą ekologiczną - poinformowała w czwartek ONZ.
10.03.2023

500 ryzyk w offshore wind to 500 szans na wdrożenie innowacji [RELACJA]

Innowacje mogą być szansą na zaangażowanie polskich podmiotów w łańcuch dostaw dla sektora morskiej energetyki wiatrowej, ale też na skok technologiczny do standardów światowych. Technologia floating nie jest już postrzegana przez światową branżę jako innowacja, co ma miejsce w naszym kraju, a realne rozwiązanie. Z drugiej strony szanse są ulokowane w technologiach IT i Polska może w nich przodować, ale nie wiadomo, jak po nie sięgnąć – wynika z dyskusji branżowych poruszonych podczas „Konferencji Offshore Wind – Ryzyko, Finansow
09.03.2023

Dobry model finansowy daje bezpieczeństwo dla offshore wind [RELACJA]

Pojawiają się pytania i wątpliwości w zakresie finansowania projektów morskich farm wiatrowych w Polsce. Finansowanie zapewni sobie projekt, który obejmie profesjonalnie przygotowane modele i harmonogramy. Firmy ubezpieczeniowe są w pełni przygotowane do współpracy z bankami i instytucjami finansowymi, ale potrzebna jest kooperacja na linii inwestorzy- instytucje finansowe. Są środki na łańcuchy dostaw, ale polski local content może być mizerny – takie wnioski płyną z panelu dyskusyjnego zorganizowanego w ramach „Konferencji Offs
09.03.2023

2 mln dolarów kary za zanieczyszczenie Mississippi przez statki

Amerykański Departament Sprawiedliwości poinformował w styczniu, że Empire Bulkers Limited i Joanna Maritime Limited, dwie powiązane firmy z siedzibą w Grecji, zostały ukarane grzywną w wysokości po milionie dolarów. W uzasadnieniu kary stwierdzono: „popełnienie świadomych i umyślnych naruszeń ustawy o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki (APPS - Act to Prevent Pollution from Ships) oraz ustawy o bezpieczeństwie portów i dróg wodnych” przez statek M/V Joanna (do 2020 roku M/V Eleni).
08.03.2023

Wyciek z zatopionego tankowca zagraża morskim ekosystemom na Filipinach

Filipiński urząd ds. środowiska i katastrof alarmuje, że trzeba natychmiast powstrzymać wyciek z zatopionego tankowca. Zagraża to morskiej faunie i florze, a także gospodarce morskiej regionu.
06.03.2023

Rosja próbowała pozyskać informacje o morskich farmach wiatrowych na Morzu Północnym

Międzynarodową opinię publiczną zelektryzowała informacja, że Rosja w ostatnich miesiącach próbowała zdobyć informacje wywiadowcze na temat infrastruktury krytycznej na Morzu Północnym. Holenderski wywiad wojskowy MIVD poinformował, że chodzi m.in. o morskie farmy wiatrowe.
06.03.2023

Elementy nowej instalacji Orlenu przypływają do Gdańska, dalej płyną Wisłą

W niedzielę 12 lutego do Portu Gdańsk przypłynął z Chin statek Grietje, który przetransportował z Szanghaju elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku.
27.02.2023

Projekt wodorowego statku autorstwa firmy Aurelia uzyskał aprobatę RINA

Aurelia Green Ship Concept Design w ostatnim kwartale 2022 roku zaprezentowała nowy projekt statku całkowicie zasilanego wodorem, który stanowi wyzwanie dla przyszłości branży ekologicznego projektowania. Certyfikat AiP (Approval in Principle) został wydany przez RINA na podstawie nowo opublikowanych zasad klasyfikatora dla statków napędzanych wodorem oraz przewodnika dotyczącego zatwierdzania co do zasady nowych technologii.
24.02.2023

Nie ma zagrożenia dla środowiska w związku z pożarem statku na Bałtyku

Nie ma powodów do obaw o potencjalne skażenie środowiska w związku z pożarem statku na Morzu Bałtyckim - zapewniła w środę łotewska Państwowa Służba ds. Ochrony Środowiska.
23.02.2023

Statek należący do Lotos Petrobaltic z pierwszym w Polsce systemem wiertniczym

Sylur, statek spółki Lotos Petrobaltic, został właśnie pierwszą polską jednostką posiadającą system wiertniczy, który umożliwia prowadzenie badań geologiczno-inżynierskich do 120 metrów.
21.02.2023

ABS sklasyfikuje statek badawczy UC San Diego napędzany wodorem

Amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne ABS sklasyfikuje zasilany wodorem statek badawczy zamówiony przez Scripps Institution of Oceanography Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego.
20.02.2023

Emisja CO2 na Bałtyku w kontekście przepisów środowiskowych

Od wielu lat wiadomo, że emisja CO2 jest ogromnym problemem na całym świecie. W protokole z Kioto zdefiniowano dwutlenek węgla (CO2) jako jeden z sześciu gazów cieplarnianych, który jest uważany za najbardziej niebezpieczny dla środowiska z uwagi na zbyt dużą emisję.
19.02.2023

COSCO chce działac na rzecz innowacji w dziedzinie statków elektrycznych

Największy chiński armator COSCO tworzy przedsięwzięcie China Electric Ship Innovation Alliance. Do sojuszu przystąpiło 80 krajowych przedsiębiorstw, które mają otrzymać także wsparcie ze strony władz. Ma to ugruntować pozycję kraju jako jednego ze światowych liderów w zakresie elektryfikacji żeglugi.
17.02.2023

DEME wybiera port Thyboron dla fundamentów MFW Vesterhav

Firma DEME wybrała duński port Thyboron jako miejsce instalacji fundamentów dla morskich farm wiatrowych Vesterhav Nord i Syd Vattenfall.
16.02.2023

Statek do obsługi morskich farm wiatrowych od Damen z nagrodą OSJ Awards 2023

Czasopismo Offshore Support Journal ogłosiło 8 lutego zwycięzców nagród podczas dorocznej konferencji OSJ i pokazu nagród w Londynie. Wśród zwycięzców znalazł się projekt statku Elevation Series, opracowany przez firmy Damen i Windcat.
14.02.2023

Port Tallinn nawiązuje współpracę z Utilitas Wind w sprawie offshore wind

Przedstawiciele Portu Tallinn oraz spółki Utilitas Wind nawiązali współpracę w obszarze morskiej energetyki wiatrowej.
14.02.2023

SEAONICS zdobywa nagrodę Innovation of the Year na konferencji Offshore Support Journal Conference 2023 w Londynie

Firma SEAONICS zdobyła nagrodę Innowacji Roku podczas OSJ (Offshore Support Journal Conference and Exhibition) Awards w Londynie 8 lutego tego roku za w pełni elektryczny żuraw z kompensacją 3D ECMS SEAONICS (ECMC- Electric Controlled Motion Compensated).
14.02.2023

Equinor i SSE planują produkcję ekologicznego wodoru dla morskiej farmy wiatrowej

SSE Renewables i Equinor, deweloperzy farmy wiatrowej Dogger Bank w Wielkiej Brytanii, badają dwie opcje dla czwartej farmy wiatrowej, którą partnerzy chcą zbudować w ramach projektu. Obejmują one wykorzystanie jej do produkcji energii elektrycznej, która zasilałaby brytyjską sieć, z ewentualną opcją wykorzystania do produkcji zielonego wodoru.
11.02.2023

Przebadali Bałtyk wzdłuż i wszerz. Rekordowe wyniki MEWO

Dla ekipy MEWO S.A. ubiegły rok okazał się rekordowy pod względem przeprowadzonych badań geofizycznych i hydrograficznych. W 2022 r. dokonali pomiarów batymetrycznych, sonarowych i magnetometrycznych na profilach o łącznej długości niemal 45 tys. km. W rezultacie rozpoznano 3,3 tys. km kwadratowych powierzchni dna morskiego – to 6 razy tyle, ile wynosi terytorium Warszawy.
09.02.2023

Damen prezentuje nową jednostkę morską przeznaczoną do wsparcia offshore

Przewidując zbliżające się inwestycje związane z morskimi farmami wiatrowymi, Damen opracował koncepcję statku FLOW-SV, która może przyspieszyć rozwój tego nowego segmentu morskiego. Projekt powstał z myślą o instalacji uchwytów naziemnych dla pływających turbin morskich.
07.02.2023

Obszary chronione nie chronią ponad 75 proc. światowych gatunków owadów

76 proc. światowych gatunków owadów, w tym kilka krytycznie zagrożonych, jest niedostatecznie reprezentowanych na obszarach chronionych - informuje pismo „One Earth". Ponadto globalne rozmieszczenie 1876 gatunków z 225 rodzin w ogóle nie pokrywa się z tego typu obszarami.
06.02.2023

Dekarbonizacja transportu morskiego w świetle prawa UE

Unia Europejska (dalej: EU) wyznaczyła sobie ambitne cele w zakresie dekarbonizacji sektora transportu morskiego. Transport morski pozostawał jak dotąd jedynym sektorem, w którym UE nie podjęła żadnych konkretnych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (ang. European Maritime Safety Agency, EMSA) z 2021 roku, transport morski odpowiada za 13,5 proc. wszystkich emisji gazów
05.02.2023

Mitsubishi Shipbuilding oczekuje na komercjalizację swojego statku do bunkrowania amoniaku

Mająca siedzibę w Jokohamie filia Mitsubishi Heavy Industries, ukończyła studium koncepcyjne statku do bunkrowania amoniaku we współpracy z INPEX Corporation. Statek będzie mógł dostarczać statkom paliwo amoniakalne, a projekt jest realizowany w związku z rosnącą popularnością amoniaku jako czystego źródła energii bez emisji CO2.
03.02.2023

Equinor: sankcje uniemożliwiły badanie uszkodzonego gazociągu Nord Stream

Norweska firma energetyczna Equinor oświadczyła, że to norweskie i unijne sankcje uniemożliwiły dostarczenie sprzętu i zrealizowanie badań uszkodzonego gazociągu Nord Stream. Prace te byłyby naruszeniem norweskich i unijnych przepisów - stwierdził Equinor w przekazanym agencji Reutera oświadczeniu.
02.02.2023

Morska podstacja dla bałtyckiego projektu Baltic Eagle opuściła Belgię

Iberdrola poinformowała na Twitterze, że z belgijskiego portu wypłynęła stacja transformatorowa dla niemieckiej morskiej farmy wiatrowej Baltic Eagle. Obecnie znajduje się w drodze do Niemiec.
30.01.2023

Skandynawski kurs na ekologiczny transport morski na Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał

W styczniu DNV i szwedzka inicjatywa Responsible Shipping Initiative (RSI) rozpoczęły badanie dotyczące odnowienia flot pływających po Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał projektowy i stoczniowy by włączyć się w tą inicjatywę wymiany statków tradycyjnych na jednostki zeroemisyjne.
26.01.2023

3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną

Na początku 2023 r. statek elektryczny, który będzie mógł przewozić do 12 pasażerów i 35 ton ładunku zostanie zbudowany przez firmę SeaTech, należącą do klastera ‘Goal Zero’. Będzie to pierwszy krok do wymiany floty 1600 jednostek portowych z silnikami spalinowymi pływających po akwenach Singapuru.
23.01.2023

RWE czarteruje nowe CSOV firmy Rem Offshore

Niemiecki koncern RWE podpisał długoterminową umowę na czarter specjalistycznej jednostki pływającej typu CSOV, przeznaczonej do budowy dla offshore. Statek będzie pracował przy brytyjskiej morskiej farmie wiatrowej.
20.01.2023

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA

W poprzednich swoich artykułach tematycznie związanych z morskimi farmami wiatrowymi na polskich obszarach morskich: ● Morskie Farmy Wiatrowe a bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim - zielonagospodarka.pl ● Polskie Morskie Farmy Wiatrowe bez niezbędnych przepisów? - zielonagospodarka.pl ● Morskie farmy wiatrowe jako infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa - zielonagospodarka.pl ● Nieefektywny System Bezpieczeństwa RP w odniesieniu do Morskich Farm Wiatrowych - zielonagospodarka.pl ● Ustawa o promowaniu wytwarzania ene
10.01.2023

Wodór na pokładzie. Norled przeciera szlak dla statków zeroemisyjnych. Polska ma w tym swój udział

Ponad rok od otrzymania nagrody Statek Roku, Hydra zabunkrowała w grudniu br. i ma wypłynąć na firody. Prom będzie przewoził ludzi i samochody na trasie między norweskimi portami Hjelmeland, Nesvik oraz Skipavik niedaleko Stavanger – poinformował mnie Erlend Hovland, Chief Technology Officer, Norled AS.
06.01.2023

Edda Wind informuje, że odbiór statków dla offshore wind może zostać opóźniony

Edda Wind, norweska spółka zapewniająca statki na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej, poinformowała, że spodziewa się opóźnień w odbiorze zamówionego statku serwisowego typu CSOV Edda Breeze oraz statków serwisowych typu SOV - Edda Brint i Edda Goelo (C416).
06.01.2023

Pierwsza pływająca farma wiatrowa produkuje energię od 5 lat. Jaką osiągnęła wydajność?

Norweski gigant energetyczny Equinor podsumował pięć lat pracy pływającej morskiej farmy wiatrowej Hywind Scotland. Współczynnik wydajności sięgnął poziomu 54 procent.
04.01.2023

Chińczycy wzbogacają flotę offshore wind o kolejne jednostki. W szeregi wszedł Incat Crowther 32

Australijska firma Incat Crowther poinformowała o przekazaniu specjalnie zbudowanego katamaranu Crew Transfer Vessel (CTV) firmie Goldsea Marine & Offshore Engineering z siedzibą w Szanghaju. Katamaran Incat Crowther 32, zbudowany przez AFAI Southern Shipyard w Guangzhou, wzmacnia chiński działania w sektorze offshore wind, oferując dużą strefę ładunkową i maksymalną prędkość do 25 węzłów.
01.01.2023

Norwegia chce ładować statki na terenie farm wiatrowych. Rząd dofinansuje projekt

Norweska grupa VARD poinformowała, że ich spółka córka Seaonic wraz z partnerami otrzymała 38 milionów koron norweskich (NOK) na realizację projektu budowy infrastruktury umożliwiającej ładowanie bezemisyjnych statków. Jednostki mają posłużyć m.in. do obsługi morskich farm wiatrowych.
30.12.2022

Zielony amoniak będzie źródłem wodoru. Japoński holownik wytyczy kurs

Zielony NH3 staje się preferowanym źródłem wodoru, ale nie jest pozbawiony wyzwań, pisze Noel Tomnay, dyrektor ds. konsultingu w zakresie wodoru w firmie analityk energetyczny Wood Mackenzie. Jego zdaniem „Ponad 85% zorientowanych na eksport niskoemisyjnych projektów wodorowych planuje transport amoniaku, a nie wodoru”.
29.12.2022

Wyciek oleju w basenie portowym w Świnoujściu. Akcja w toku

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa neutralizuje rozlew, do którego doszło wczoraj w Świnoujściu.
22.12.2022

Kto usunie zniszczony monopal na morzu? Vattenfall szuka wykonawcy

Na początku roku doszło do kolizji masowca Julietta D z fundamentem na terenie morskiej elektrowni wiatrowej Hollandse Kust Zuid. Uszkodzony element do tej pory pozostaje na terenie farmy wiatrowej. Deweloper poszukuje firmy, która mogłaby usunąć zniszczony monopal.
19.12.2022

Dekarbonizacja na kursie. Panele słoneczne i magazyny energii na statki. Polska ma swój udział

Coraz droższa energia i surowce energetyczne sprawia, że przyspieszają programy związane z wykorzystaniem energii elektrycznej. Fast Offshore Supply z Singapuru podpisał na początku grudnia protokół ustaleń w celu wspólnego opracowania systemu magazynowania energii (ESS). Partnerami projektu są Terasaki Electric Co., Shift Clean Solutions Ltd. i RINA. 
14.12.2022

Metanol ograniczy emisje podczas układania kabli morskich

Norweska spółka Cecon Contracting zawarła umowę na budowę najnowocześniejszego statku do układania kabli. Statek zostanie dostarczony ze stoczni Sefine w Turcji w pierwszym kwartale 2025 roku. Jednostka będzie napędzana metanolem, co staje się nowym trendem wśród projektantów. 
12.12.2022

MEWO ma nowy statek. Amber Cecilia już pod polską banderą

Firma MEWO ze Straszyna wzbogaciła swoją flotę o nowy statek. Specjalistyczna jednostka Amber Cecilia została już zarejestrowana pod polską banderą i jest przygotowywana do obsługi projektów offshore.
29.11.2022

Seatech Engineering: jesteśmy gotowi projektować statki dla polskiego offshore wind [WYWIAD]

Polska część Bałtyku weszła w czynną fazę realizacji zagospodarowania jej pod morskie farmy wiatrowe. Aktualnie złożonych jest ponad 137 wniosków. Realizacja związana z pierwszym etapem budowy farm wiatrowych jest na wysokim poziomie zaawansowania – organizowane są przetargi, spotkania z dostawcami, składanie łańcuchów dostaw. W tym momencie należy zadać kluczowe pytanie, kto i w jaki sposób dostarczy elementy do budowy tych farm, ile i jakie jednostki będą niezbędne do tego procesu, który przyczyni się do zielonej transformacji
29.11.2022

Paderewski dostarczył łopaty wiatraków do Gdyni

Kolejny transport łopat na potrzeby farm wiatrowych dostarczył do Gdyni statek Chipolbroku – Paderewski.
28.11.2022

Bałtyk basenem innowacji?

Ze względu na restrykcyjne normy ograniczające stosowanie statków wykorzystujących paliwo wysokosiarkowe, Bałtyk może stać się poligonem dla innowacji, twierdzą eksperci ABB. Szczególną rolę ma do odegrania zielony wodór, który jest niezbędny w realizacji celów zielonej rewolucji w żegludze.
25.11.2022

Equinor opracowuje koncepcję nowego statku do przewozu CO2

Norweski koncern naftowy połączył siły z rodzimą firmą projektową Breeze Ship Design, aby opracować koncepcję statku do przewozu CO2 i jego bezpośredniego wtłaczania na morzu.
22.11.2022

Przełom w technologii śledzenia oraz kontroli paliw

GoodFuels z powodzeniem przetestował stosowanie znaczników izotopowych w celu dbałości o jakość transportowanych produktów paliwowych. Według firmy jest to pierwszy krok w kierunku zwiększenia przejrzystości w łańcuchu dostaw i zapewnienia klientowi większej pewności odnośnie jakości i bezpieczeństwa towaru, dzięki skutecznej metodzie klasyfikacyji.
06.11.2022

OMSA: Holownik pod obcą banderą zauważony na amerykańskiej morskiej farmie wiatrowej

Stowarzyszenie Offshore Marine Services Association (OMSA) dokonało niezwykłego odkrycia: holownik pod holenderską banderą i z holenderskim kapitałem przepłynął przez Atlantyk i wykonał przynajmniej jedno zadanie na amerykańskiej morskiej farmie wiatrowej. Obecność tego statku wydaje się przeczyć oczekiwaniom, że sektor statków roboczych objętych Jones Act będzie miał wyłączny dostęp do kontraktów na holowanie i obsługę projektów związanych z morską energią wiatrową na amerykańskim szelfie kontynentalnym - jeśli niekoniecznie na
03.11.2022

Spółka Nord Stream AG zakończyła wstępne badania w sprawie uszkodzenia gazociągu

Operator Nord Stream 1, spółka Nord Stream AG, poinformowała w środę, że zakończyła wstępne zbieranie danych w miejscu uszkodzenia gazociągu w wyłącznej strefie ekonomicznej Szwecji. Znaleziono tam na morskim dnie dwa kratery o głębokości od 3 do 5 metrów, będące pochodną wybuchu.
03.11.2022

Farmy wiatrowe – wielomilionowe inwestycje w warunkach luki prawnej?

Ostatnio tocząca się dyskusja na temat farm wiatrowych koncentruje się głównie na kwestiach tzw. local content, bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej czy lokalizacji portów instalacyjnych i serwisowych. Ja jednak skupię się na tematyce, o której mówi się znacznie mniej, a która będzie miała także poważny wpływ na decyzje biznesowe podmiotów zaangażowanych w budowę i serwis farm wiatrowych – szczególnie tych zajmujących się finansowaniem tego przedsięwzięcia.
02.11.2022

Rosja wysłała do Francji gigantyczny magnes na potrzeby programu jądrowego ITER

Rosja wysłała statkiem do Francji 200-tonowy magnes o średnicy 9 metrów na potrzeby programu jądrowego ITER. Jest to międzynarodowy projekt naukowy, w którym Rosja nie przestała uczestniczyć mimo sankcji nałożonych na ten kraj po inwazji na Ukrainę.
02.11.2022

Polski offshore – szanse i zagrożenia teraz

Przedstawiciele wielu stron zaangażowanych w rozwój sektora morskich farm wiatrowych w Polsce spotkali się po raz kolejny. Tym razem w Gdyni, gdzie na konferencji Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej podsumowali najnowszy stan rozwoju i aktualne wyzwania rzucone branży.
01.11.2022

Projekt nowelizacji ustawy, która ma umożliwić administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych

Rządowy projekt nowelizacji ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi został w czwartek skierowany do dalszych prac parlamentarnych. Projektowana zmiana umożliwi również administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
28.10.2022

Norwegia zwiększyła kontrole gazociągów po uszkodzeniu Nord Stream

Zwiększyliśmy liczbę inspekcji rurociągów w związku z podejrzeniem eksplozji przy gazociągu Nord Stream - poinformował w czwartek Frode Leversund, szef norweskiej infrastruktury gazowej Gassco.
27.10.2022

DeepOcean czarteruje nowy MPSV do obsługi offshore

DeepOcean podpisał dwuletnią umowę czarteru na czas wielozadaniowej jednostki MPSV (multi-purpose support vessel) Stril Server od armatora Simon Møkster Shipping.
27.10.2022

Euronav zamawia z Chin tankowce zasilane amoniakiem i metanolem

Euronav pracuje w sprawie wprowadzenia na rynek tankowców zasilanych amoniakiem. Belgijska firma shippnigowa zamówiła ostatnio dwa ekologiczne Suezmaxy, które w przyszłości będą zasilanie amoniakiem i metanolem. Tankowce wyprodukuje chińska stocznia Daehan Shipbuilding Co.
25.10.2022

Bio-LNG nową ścieżką do dekarbonizacji żeglugi. LNG drożeje. Tradycyjne paliwa trzymają się mocno

Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
20.10.2022

We Francji powstanie pływająca farm wiatrowa. Maersk zainstaluje trzy turbiny

Duński lider usług dla sektora morskiego Maersk Supply Service otrzymał kontrakt na transport i instalację trzech turbin wiatrowych o mocy 10 MW na farmie wiatrowej EFGL (Eoliennes Flottantes du Golfe du Lion). Jest to pilotażowy projekcie pływających turbin wiatrowych u wybrzeży Francji.
19.10.2022

Maersk: Pierwsze cięcie stali dla Offshore Wind Jack-Up

W stoczni Sembcorp Marine w Singapurze pocięto pierwszą stal dla statku do instalacji morskich turbin wiatrowych (WIV) zamówionego przez Maersk Supply Service.
17.10.2022

Dziękujemy za wysłane grafiki.