W czwartek 21 lipca otwarto największą w Polsce imprezę jachtową. To trzecia edycja tego największego w Polsce wydarzenia w świecie luksusowych łodzi. Przez cztery dni uczestnicy mogli zwiedzać pokłady zacumowanych jachtów i katamaranów, a, jak powiedział organizator, Gdynia zamieniła się w „polskie Cannes”.
Jak co roku, podczas czterech dni festiwalu Polboat w Gdyni odbywały się
premiery polskich jachtów, wystawy i panele z udziałem firm związanych z
branżą – stoczni, dystrybutorów łodzi, producentów sprzętu i gadżetów
do wyposażenia na pokładzie.
– Polboat to festiwal pokazu mocy
polskiej branży jachtowej. To święto polskich przedsiębiorców i
polskiego produktu, tego, z czego jesteśmy sławni za granicą –
powiedział Sebastian Nietupski, prezes Polskiej Izby Przemysłu
Jachtowego i Sportów Wodnych Polskie Jachty, organizatora imprezy.
Wśród
wystawców nie zabrakło największych polskich stoczni jachtowych jak
Sunreef Yachts i Galeon. Ta ostatnia w tym roku obchodzi 40-lecie
swojego istnienia.
– Firma została założona 1982 roku i pomimo że
dziś jesteśmy największą polską firmą produkującą luksusowe łodzie
jachtowe, to nadal pozostajemy biznesem rodzinnym, z polskim kapitałem –
powiedziała Paulina Marwińska, dyrektor marketingu w Galeon Yachts.
Podczas
Polboat można było oglądać różne rodzaje jednostek pływających: fishing
i speed boaty, katamarany, duże jachty i małe jachty sportowe. Oprócz
tego – łodzie motorowe i skutery wodne. W sobotę o 14 odbył się pokaz
tych ostatnich, organizowany przez firmę Taurus Sea Power. Poprowadził
je wicemistrz Polski w skuterach wodnych. Zaprezentowane tam skutery to
Wake 230 i Spark Trixx 90 koni.
Taurus Sea Power jest
dystrybutorem nie tylko skuterów, ale też łodzi motorowych. Dla tego
rodzaju jednostek firma prezentowała elektryczny silnik Mitek Electric
Propulsion.
– Elektryczne napędy zyskują coraz większą popularność – powiedział Maciej Skibski, właściciel Taurus Sea Power.
Zielone rozwiązania dla branży były motywem, który przewijał się przez imprezę.
–
Napędy elektryczne są nowością, która już się dzieje. Naszym wyzwaniem
będzie natomiast sieć ładowarek w marinach – mówił z kolei Sebastian
Nietupski.
Swoim najnowszym eko-produktem chwaliła się firma
Pearl Yacht Group z Dolnego Śląska. Stocznia, istniejąca dopiero od
stycznia tego roku, zapowiadała swój flagowy produkt, stuprocentowo
zeroemisyjny houseboat E-Vision.
– Jest w pełni samowystarczalny,
ma panele słoneczne i silniki elektryczne Rim Drive Technology. Cała
konstrukcja wykonana jest z aluminium, drzewa i materiałów naturalnych
typu skóra. Nie mamy żadnych zbędnych elementów z plastiku – powiedział
Tomasz Zygiel, manager z Pearl Yacht Group. Przeznaczona na rzeki i
zamknięte akweny łódź będzie miała swoją oficjalną premierę 15 sierpnia w
Berlinie.
Podczas festiwalu nie zabrakło też ekspertów
konsultujących firmy i nabywców luksusowych łodzi. Adwokat Patryk Zbroja
zwrócił uwagę na zapobieganie ryzykom związanym w jachtami. Wziął
udział w wystąpieniu „Jak bezpiecznie kupić jacht?”. Z kolei radca
prawny Mariusz Sanocki, którego kancelaria WP Law konsultuje m.in.
„zielone” projekty dla branży stoczniowej, powiedział, na co zwracać
uwagę przy wprowadzaniu do swojej firmy rozwiązań na miarę XXI wieku,
jak fotowoltaika czy uzdatnianie wody.
– Temat ekologii napędza
rozwój tej branży. W najbliższych latach możemy się spodziewać
projektów, współfinansowanych ze środków UE i krajowych, które będą
miały na celu podwyższenie konkurencyjności polskich rozwiązań w tym
aspekcie. Moim zdaniem polska myśl naukowa i techniczna jest w stanie
podołać temu wyzwaniu – powiedział Sanocki. Przedstawicielka jego
kancelarii WP Law Marine wzięła udział w panelu poświęconym
zrównoważonemu rozwojowi „Strategia zrównoważonego rozwoju a
rzeczywistość – co kreujemy dla przyszłych pokoleń”.
Pomimo
kryzysu globalnej gospodarki klientów zainteresowanych nabyciem
luksusowych łodzi polskiej produkcji nie brakuje. Oprócz potencjalnych
nabywców, w dniach festiwalu Polboat Gdynię odwiedzili też dziennikarze z
zagranicy, m.in. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii
czy Serbii.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |