Reprezentująca Radę UE szwedzka prezydencja i negocjatorzy Parlamentu Europejskiego osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie dekarbonizacji sektora lotniczego.
Porozumienie dotyczy wyznaczenia wiążących celów dla linii lotniczych w Europie, aby zwiększyć wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), ożywić rynek paliw ekologicznych i zacząć ograniczać ślad węglowy sektora lotniczego - podała Rada.
Wniosek ma na celu zwiększenie zarówno popytu, jak i podaży zrównoważonych paliw lotniczych, które charakteryzują się zerowymi emisjami netto CO2 lub niższymi emisjami CO2 niż paliwa kopalne. Na razie paliwa te produkowane są w niewielkich ilościach i są znacznie droższe niż konwencjonalne paliwa lotnicze.
Dostawcy paliw będą musieli zapewnić 2 proc. udziału SAF w paliwie udostępnianym na lotniskach UE w 2025 r., 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r.
Od 2030 r. 1,2 proc. paliw muszą stanowić również paliwa syntetyczne, a w 2050 r. odsetek ten wzrośnie do 35 proc.
Jak wskazuje Reuters, część linii lotniczych podkreśla, że umowa może zakłócić konkurencję, ponieważ cele SAF będą miały zastosowanie do linii lotniczych latających z europejskich hubów, ale nie do przewoźników długodystansowych latających z innych miejsc.
„Wzrost cen za podróż przez Stambuł lub Dubaj jest marginalny, ponieważ przy przesiadkach w tych hubach nie są ponoszone żadne koszty SAF” – powiedział rzecznik Lufthansy.
Linie lotnicze mają otrzymać około 2 miliardów euro (2,2 miliarda dolarów) dofinansowania z unijnego rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla, aby pomóc im przejść na SAF.
Wstępne porozumienie polityczne podlega teraz formalnemu zatwierdzeniu przez dwóch prawodawców - Radę i Parlament Europejski.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ mms/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kongres Polskie Porty 2030 już w czerwcu – zaproszenie i patronat Ministerstwa Infrastruktury
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24975,00 $ | tona | 1,11% | 26 maj |
Cynk | 2319,00 $ | tona | 4,32% | 26 maj |
Aluminium | 2241,00 $ | tona | 0,27% | 26 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |