Zaledwie niedawno podpisano porozumienie w
sprawie przyspieszonej budowy pierwszego niemieckiego terminalu LNG w
Brunsbüttel koło Hamburga. Niemiecki koncern RWE idzie o krok dalej.
Firma chce zrealizować w najbliższej okolicy terminala kolejny projekt:
terminal do importu zielonej energii, a dokładnie zielonego amoniaku.
Zielony
amoniak jako pochodna skroplonego wodoru może w znacznym stopniu
przyczynić się do zaopatrzenia Niemiec w zielony wodór. Jednocześnie,
dzięki temu projektowi Niemcy mogą zdobyć doświadczenie w zakresie
konwersji LNG (skroplonego gazu) na zielony wodór lub pochodne wodoru.
Już
w 2026 roku około 300 tys. ton zielonego amoniaku rocznie ma trafiać do
Niemiec przez terminal do klientów. Kolejnym krokiem jest budowa w
terminalu „krakera” na dużą skalę przemysłową, który będzie produkował
na miejscu ekologiczny wodór. Wodór ten będzie następnie transportowany
do odbiorców przemysłowych specjalnym rurociągiem.
Obiekt
będzie funkcjonował obok niemieckiego terminalu LNG o mocy 8 mld m3
rocznie, którego budowa została rozpoczęta w marcu podpisaniem MOU. W
niemieckiej spółce projektowej terminala LNG RWE objęło 10 proc.
udziałów, KfW ma 50 proc. udziałów, a Gasunie - 40 proc.
W
ramach tego etapu rozbudowy terminala planowane jest również zwiększenie
ilości produkcji amoniaku do dwóch milionów ton rocznie. Terminal jest
zatem początkiem budowy ekologicznej infrastruktury importowej. Dzięki
bezpośredniemu dostępowi do Morza Północnego i Morza Bałtyckiego oraz
połączeniu z europejskimi śródlądowymi drogami wodnymi, lokalizacja w
Brunsbüttel oferuje odpowiednie warunki logistyczne dla tego projektu.
Spółka Brunsbüttel Ports GmbH wspiera projekt udostępniając powierzchnię
jako partner logistyczny, dysponujący infrastrukturą portową do
rozładunku tankowców.
- Obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek
jest myślenie o ochronie klimatu i bezpieczeństwie dostaw jako o
tożsamym elemencie. Z jednej strony, jesteśmy zaangażowani w budowę
pierwszego terminalu LNG w Niemczech. Z drugiej strony zamierzamy
wybudować w tym samym miejscu terminal dla amoniaku, aby kontynuować
import zielonej energii na potrzeby dekarbonizacji przemysłu –
powiedział Markus Krebber, prezes zarządu RWE.
Federalny minister gospodarki i działań na rzecz klimatu Robert Habeck z zadowoleniem przyjął informacje o realizacji projektu.
- Brutalna wojna Rosji przeciwko Ukrainie wyraźnie pokazała, że musimy uniezależnić się od importu paliw z Rosji. Terminal LNG w Brunsbüttel jest ważnym elementem tego procesu, ponieważ zwiększy możliwości importu gazu do Niemiec. Teraz RWE dodaje do tego drugi centralny projekt: terminal do importu zielonej energii – powiedział przedstawiciel niemieckiego rządu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PE i kraje członkowskie porozumiały się ws. przyspieszenia wdrażania energii odnawialnej w UE
Rewolucja energetyczna w Wielkiej Brytanii: śmiałe kroki w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego
Wood doradza przy "ponad połowie" światowych projektów CCUS
Siemens Gamesa, jako pierwsza firma w branży wiatrowej odchodzi od SF6
Język angielski dla branży offshore - kurs dla techników i managerów
Do offshore wind nie ma drogi na skróty. Maciej Olczak o zasobach Enmaro
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 26097,00 $ | tona | 0,19% | 29 mar |
Cynk | 3034,00 $ | tona | 3,34% | 29 mar |
Aluminium | 2365,00 $ | tona | 2,20% | 29 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |