Chiny są największym na świecie producentem akumulatorów elektrycznych. Producenci akumulatorów z Państwa Środka odnotowali dynamiczny wzrost produkcji spowodowany popytem na samochody elektryczne. Akumulatorowa hossa może wkrótce się skończyć wraz ze spadkiem popytu na elektryki.
Potencjał Państwa Środka w sektorze elektryków stwierdza raport od Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA). Według raportu, ponad połowa samochodów elektrycznych jeżdżących po drogach na całym świecie znajduje się w Chinach. Co godne odnotowania, chiński gigant sektora automotive, jakim jest BYD, sprzedał więcej pojazdów elektrycznych niż Tesla w IV kw. 2023 roku, odnotowując 62-proc. wzrost całorocznego wolumenu sprzedaży, podczas gdy inny chiński producent, Geely, odnotował wzrost o 18 proc.
Potencjał rynku samochodów elektrycznych produkcji chińskiej ma swoje bezpośrednie przełożenie na dominację Państwa Środka w sektorze akumulatorów do pojazdów elektrycznych.
Najnowszy raport „Automotive Predictions in 2024” wydany przez GlobalData stwierdza, że w ubiegłym roku Chiny odpowiadały za 73 proc. globalnej akumulatorów przeznaczonych do pojazdów elektrycznych.
Chociaż oczekuje się, że liczba ta spadnie wraz ze wzrostem konkurencji w innych krajach, oczekuje się, że kraj ten pozostanie największym globalnym dostawcą ogniw akumulatorowych w ciągu dekady pod względem produkcji – stwierdza raport.
W 2023 roku eksport akumulatorów z Państwa Środka wzrost o 87,1 proc. r/r – podaje rządowe „China Daily”. Co godne odnotowania, wśród 10 największych firm produkujących akumulatory na świecie pod względem wolumenu, sześć to – co nie stanowi niespodzianki – firmy chińskie.
Jak podaje S&P Global, produkcja akumulatorów zasilających i magazynujących energię w Chinach osiągnęła w styczniu łącznie 65,2 GWh, co stanowi wzrost o 68 proc. r/r, ale jednocześnie spadek o 16 proc. m/m.
W czym tkwi przyczyna sukcesu?
Chińscy gracze samochodów elektrycznych oraz akumulatorów cieszą się bliskością wielu krytycznych dostaw surowców, w tym 70 proc. globalnej produkcji minerałów krytycznych (surowców krytycznych) kluczowych komponentów do produkcji baterii. Oznacza to, że chińskie firmy produkujące akumulatory zajmują kluczową pozycję w łańcuchu dostaw.
Do głosu dochodzą również kwestie środowiskowe, które w Chinach – podobnie jak w całej Azji – traktowane są znacznie bardziej liberalnie aniżeli w UE:
„(…) przemysł akumulatorowy jest stosunkowo zanieczyszczający i może rozwijać się tylko w miejscach takich jak Chiny, przy tolerancji i wsparciu rządu; w miejscach takich jak Europa, byłby hamowany przez grupy środowiskowe i rygorystyczne procesy przeglądu środowiskowego” – zauważa Yu Hong z Narodowego Uniwersytetu Singapuru przywoływany przez „Think China”.
Jak stwierdza Fastmarkets w analizie „Battery materials market facing oversupply and macroeconomic headwinds in 2024 | 2024 preview”, w tym roku nastąpi spowolnienie sprzedaży pojazdów elektrycznych.
W analizie oszacowano, że tegoroczna sprzedaż pojazdów elektrycznych pozostanie na trajektorii wzrostowej, aczkolwiek z niższą prognozowaną stopą wzrostu rok do roku (23 proc.) niż w 2023 roku (36 proc.).
Wpływ na produkcję w Państwie Środka ma również sytuacja na Zachodzie, gdzie właśnie kończy się elektryczne Eldorado, jakim było finansowanie pojazdów odgrywających kluczową rolę w zakupach konsumenckich.
Raport „Global Light Vehicle Hybrid and EV” wskazuje na sprzedaż 11,42 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych w 2023 r., co stanowi niemal 3,5-raza więcej od Stanów Zjednoczonych, będącym drugim rynkiem zbytu na świecie (3,35 mln pojazdów).
Według przywoływanego we wstępie raportu „Automotive Predictions in 2024”, oczekuje się, że sprzedaż będą szybko rosła w tempie 16,1 proc. w latach 2023-2028. W tym okresie produkcja pojazdów elektrycznych na baterie wyprzedzi produkcję pojazdów hybrydowych.
Mając na uwadze tak optymistyczne prognozy (a jednocześnie pamiętając o mniej owocnych wnioskach – vide: Fastmarkets), nie dziwi nerwowość Państwa Środka oraz regulacje antydumbingowe uderzające w chiński automotive:
„To niedorzeczne, że niektórzy amerykańscy politycy próbują wykluczyć chińskie akumulatory z amerykańskich łańcuchów dostaw pojazdów elektrycznych. Jeśli chińskie akumulatory zostaną wykluczone z łańcuchów dostaw amerykańskich producentów pojazdów elektrycznych, spowoduje to znaczny wzrost cen pojazdów elektrycznych dla amerykańskich konsumentów. To, do czego dąży garstka polityków, nie tylko podważa zasady rynkowe i szkodzi amerykańskim firmom, ale także zmusza obywateli USA do płacenia rachunków” – stwierdza anonimowy autor na łamach cytowanego wcześniej „China Daily” w analizie o wymownym tytule „Costly idea of replacing Chinese EV batteries”.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |