– Nie możemy zatrzymywać inwestycji w polskich portach, bo to jest ich pięć minut – podkreśla wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jak podkreśla, ubiegły rok po raz kolejny z rzędu okazał się dla morskich portów rekordowy pod względem przeładunków i bez większych problemów poradziły sobie one z przeładunkiem importowanego do Polski węgla i innych surowców. W kolejnych latach ich rozwój będą warunkować dalsze inwestycje, których wartość też jest obecnie rekordowa.
– Ubiegły rok w polskich portach był imponujący. Rekord, który został
osiągnięty, przerósł nasze oczekiwania – to 133 mln t przeładowanych
towarów w stosunku do 113 mln t w 2021 roku. Z drugiej strony oczywiście
ten rok był trochę inny niż wszystkie, bo przecież wszystko, co jest
związane z bezpieczeństwem energetycznym, nie przyjechało na kołach,
tylko wpłynęło do polskich portów. To tym bardziej wzmacnia ich
znaczenie – mówi agencji Newseria Biznes Marek Gróbarczyk.
Według
danych przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury w Porcie
Gdańsk, który pod względem przeładunków jest drugim największym portem
na Bałtyku, przeładowano w ubiegłym roku 68,2 mln t ładunków, co stanowi
wzrost o ponad 28 proc. w stosunku do poprzedniego. Jest to zarazem
najwyższy wynik polskiego portu w historii. Dla Portu
Szczecin-Świnoujście te liczby wyniosły odpowiednio 36,8 mln t ładunków i
wzrost o prawie 11 proc. r/r. Z kolei w Porcie Gdynia przeładowano
ogółem 28,2 mln t ładunków, co stanowi wzrost o ok. 5,6 proc. w stosunku
do poprzedniego roku.
– Zadania, które zostały wyznaczone portom
w ubiegłym roku, miały nie tylko aspekt ekonomiczny, ale i w zakresie
bezpieczeństwa Polski – mówi wiceminister infrastruktury. – Zarzucano
nam, że nie poradzimy sobie z przeładunkiem węgla, że porty są
nieprzygotowane do tego typu działalności, że na pewno będą opóźnienia.
To wszystko okazało się nieprawdą. Operatorzy, zarządy portów świetnie
poradziły sobie z tym zadaniem. Dzisiaj mamy nadmiar węgla, w zasadzie
mamy jeszcze moce przerobowe. Operatorzy nie dość, że przeładowują w
terminie i w odpowiednich wolumenach, to jeszcze na dodatek przynosi im
to zyski, co dla nas jest bardzo ważne, bo wiąże się z rozwojem portów,
ich modernizacją i rozbudową.
W tym roku w polskich portach
pojawiło się także znacznie więcej zboża niż do tej pory. To kolejny
pośredni efekt wybuchu wojny w Ukrainie i blokady ukraińskich portów na
Morzu Czarnym, które przed agresja Rosji były hubem przeładunkowym dla
tamtejszych zbóż.
– Polska nigdy dotąd nie eksportowała zboża w
takiej ilości. Dzisiaj określamy ten wolumen na ok. 12,5 mln t i bardzo
intensywnie pracujemy nad tym wraz z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju
Wsi. Jesteśmy przygotowani na inwestycje w tym zakresie, natomiast
decyzje leżą już po stronie pana premiera Kowalczyka, gdzie, w jakich
ilościach i w jakim zakresie – mówi Marek Gróbarczyk.
W gdańskim
porcie przeładunki zboża wzrosły w ciągu roku o 19,9 proc., do blisko 2
mln t. W tym samym czasie przeładunki węgla wzrosły o 175 proc., a
drewna – o 413 proc. W gdyńskim porcie wzrosty w tych dwóch kategoriach
wyniosły odpowiednio – 174,1 proc. i 109,1 proc. r/r.
Statystyki
pokazują, że polskie porty morskie notują bardzo dynamiczne wzrosty już
od kilkunastu lat. Od 2008 roku przeładunki wzrosły w nich o 154 proc.
(z 52,5 mln t w 2008 roku do 133,2 mln t w ubiegłym). Wiceminister
ocenia, że te sukcesy to m.in. efekt zrealizowanych ostatnimi laty
inwestycji, które przyczyniły się do rozwoju sektora i zwiększenia
możliwości przeładunkowych.
– Te wzrosty pokazują, że inwestycje
muszą być nadal realizowane – podkreśla wiceminister infrastruktury. –
Dla nas najważniejsze jest przede wszystkim zwiększenie możliwości
przeładunku kontenerów, a więc budowa terminala T3 i T5 w Gdańsku.
Przetargi są już rozstrzygnięte. Baltic Hub, który będzie realizował te
zadania, powiększy swoje zdolności przeładunku kontenerów do blisko 5
mln TEU rocznie. Dalej mamy budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni i
modernizację nabrzeży, która cały czas trwa. Natomiast budowa terminala
kontenerowego i offshore’owego w Świnoujściu to zadania, które się
rozpoczęły i mamy nadzieję, że nie będziemy mieli opóźnień w zakresie
ich realizacji.
Według danych Ministerstwa Infrastruktury łączna
wartość inwestycji realizowanych w polskich portach morskich to ok. 10
mld zł. Z tego na Port Gdańsk i Gdynia przypada po 3,13 mld zł, a na
Port Szczecin-Świnoujście – 3,8 mld zł. W tym ostatnim w ubiegłym roku
zakończyła się już modernizacja toru wodnego, który został pogłębiony do
12,5 m. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł 1,9 mld zł. Z kolei w
Porcie Gdańsk zakończono jedną z największych inwestycji – projekt
„Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków
żeglugi w Porcie Wewnętrznym”, którego koszt wyniósł ponad 595 mln zł.
Zrealizowane
zostały również inwestycje poprawiające kolejowy dostęp do portów w
Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni, które zwiększyły
efektywność kolei i możliwości obsługi żeglugi morskiej. Ponadto w
Porcie Gdynia zawarto kontrakt na 30-letnią dzierżawę terminalu
kontenerowego. Jest to największa umowa dzierżawy zawarta dotąd w tym
mieście, która determinuje dalszy stabilny rozwój portu oraz branży TSL.
Jedną
z największych prowadzonych inwestycji jest również budowa drogi wodnej
łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2022 roku zakończył się jej
pierwszy etap, który obejmował budowę przekopu Mierzei Wiślanej.
Zaawansowanie prac dla dwóch kolejnych etapów inwestycji wynosi ponad 80
proc.
– Jeżeli chodzi o prognozy dla polskich portów na ten rok,
to musimy wziąć pod uwagę bardzo duży kryzys, który dotknął Azję, a
przede wszystkim Chiny. Tutaj widzimy duży spadek wolumenu przeładunków
kontenerów. W związku z tym, że Polska jest bardzo mocno
zdywersyfikowana – ponieważ mamy tutaj operatorów z Singapuru, Filipin
czy chociażby Wielkiej Brytanii – to liczymy, że poradzimy sobie z
utrzymaniem wolumenu przeładunku kontenerów, bo one będą kluczowe –
podkreśla Marek Gróbarczyk.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PGE EO wybuduje trzy farmy PV o łącznej mocy ponad 100 MW
Udział atomu w polskim miksie może w ’45 wynieść 17,8-35,8 proc. - [RAPORT]
Metacon podpisuje MoU z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w sprawie projektu zielonego wodoru
Okrągły stół dla sektora energii odnawialnej
GoldenPeaks Capital podpisała 12-letnią umowę z Mondelez International
Pierwsza w Polsce maszyna do kablowania sieci energetycznych przyspieszy inwestycje PGE [WIDEO]
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 30300,00 $ | tona | 1,25% | 25 sty |
Cynk | 3439,00 $ | tona | 0,56% | 25 sty |
Aluminium | 2605,00 $ | tona | 0,42% | 25 sty |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |