– Nie możemy zatrzymywać inwestycji w polskich portach, bo to jest ich pięć minut – podkreśla wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jak podkreśla, ubiegły rok po raz kolejny z rzędu okazał się dla morskich portów rekordowy pod względem przeładunków i bez większych problemów poradziły sobie one z przeładunkiem importowanego do Polski węgla i innych surowców. W kolejnych latach ich rozwój będą warunkować dalsze inwestycje, których wartość też jest obecnie rekordowa.
– Ubiegły rok w polskich portach był imponujący. Rekord, który został
osiągnięty, przerósł nasze oczekiwania – to 133 mln t przeładowanych
towarów w stosunku do 113 mln t w 2021 roku. Z drugiej strony oczywiście
ten rok był trochę inny niż wszystkie, bo przecież wszystko, co jest
związane z bezpieczeństwem energetycznym, nie przyjechało na kołach,
tylko wpłynęło do polskich portów. To tym bardziej wzmacnia ich
znaczenie – mówi agencji Newseria Biznes Marek Gróbarczyk.
Według
danych przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury w Porcie
Gdańsk, który pod względem przeładunków jest drugim największym portem
na Bałtyku, przeładowano w ubiegłym roku 68,2 mln t ładunków, co stanowi
wzrost o ponad 28 proc. w stosunku do poprzedniego. Jest to zarazem
najwyższy wynik polskiego portu w historii. Dla Portu
Szczecin-Świnoujście te liczby wyniosły odpowiednio 36,8 mln t ładunków i
wzrost o prawie 11 proc. r/r. Z kolei w Porcie Gdynia przeładowano
ogółem 28,2 mln t ładunków, co stanowi wzrost o ok. 5,6 proc. w stosunku
do poprzedniego roku.
– Zadania, które zostały wyznaczone portom
w ubiegłym roku, miały nie tylko aspekt ekonomiczny, ale i w zakresie
bezpieczeństwa Polski – mówi wiceminister infrastruktury. – Zarzucano
nam, że nie poradzimy sobie z przeładunkiem węgla, że porty są
nieprzygotowane do tego typu działalności, że na pewno będą opóźnienia.
To wszystko okazało się nieprawdą. Operatorzy, zarządy portów świetnie
poradziły sobie z tym zadaniem. Dzisiaj mamy nadmiar węgla, w zasadzie
mamy jeszcze moce przerobowe. Operatorzy nie dość, że przeładowują w
terminie i w odpowiednich wolumenach, to jeszcze na dodatek przynosi im
to zyski, co dla nas jest bardzo ważne, bo wiąże się z rozwojem portów,
ich modernizacją i rozbudową.
W tym roku w polskich portach
pojawiło się także znacznie więcej zboża niż do tej pory. To kolejny
pośredni efekt wybuchu wojny w Ukrainie i blokady ukraińskich portów na
Morzu Czarnym, które przed agresja Rosji były hubem przeładunkowym dla
tamtejszych zbóż.
– Polska nigdy dotąd nie eksportowała zboża w
takiej ilości. Dzisiaj określamy ten wolumen na ok. 12,5 mln t i bardzo
intensywnie pracujemy nad tym wraz z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju
Wsi. Jesteśmy przygotowani na inwestycje w tym zakresie, natomiast
decyzje leżą już po stronie pana premiera Kowalczyka, gdzie, w jakich
ilościach i w jakim zakresie – mówi Marek Gróbarczyk.
W gdańskim
porcie przeładunki zboża wzrosły w ciągu roku o 19,9 proc., do blisko 2
mln t. W tym samym czasie przeładunki węgla wzrosły o 175 proc., a
drewna – o 413 proc. W gdyńskim porcie wzrosty w tych dwóch kategoriach
wyniosły odpowiednio – 174,1 proc. i 109,1 proc. r/r.
Statystyki
pokazują, że polskie porty morskie notują bardzo dynamiczne wzrosty już
od kilkunastu lat. Od 2008 roku przeładunki wzrosły w nich o 154 proc.
(z 52,5 mln t w 2008 roku do 133,2 mln t w ubiegłym). Wiceminister
ocenia, że te sukcesy to m.in. efekt zrealizowanych ostatnimi laty
inwestycji, które przyczyniły się do rozwoju sektora i zwiększenia
możliwości przeładunkowych.
– Te wzrosty pokazują, że inwestycje
muszą być nadal realizowane – podkreśla wiceminister infrastruktury. –
Dla nas najważniejsze jest przede wszystkim zwiększenie możliwości
przeładunku kontenerów, a więc budowa terminala T3 i T5 w Gdańsku.
Przetargi są już rozstrzygnięte. Baltic Hub, który będzie realizował te
zadania, powiększy swoje zdolności przeładunku kontenerów do blisko 5
mln TEU rocznie. Dalej mamy budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni i
modernizację nabrzeży, która cały czas trwa. Natomiast budowa terminala
kontenerowego i offshore’owego w Świnoujściu to zadania, które się
rozpoczęły i mamy nadzieję, że nie będziemy mieli opóźnień w zakresie
ich realizacji.
Według danych Ministerstwa Infrastruktury łączna
wartość inwestycji realizowanych w polskich portach morskich to ok. 10
mld zł. Z tego na Port Gdańsk i Gdynia przypada po 3,13 mld zł, a na
Port Szczecin-Świnoujście – 3,8 mld zł. W tym ostatnim w ubiegłym roku
zakończyła się już modernizacja toru wodnego, który został pogłębiony do
12,5 m. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł 1,9 mld zł. Z kolei w
Porcie Gdańsk zakończono jedną z największych inwestycji – projekt
„Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków
żeglugi w Porcie Wewnętrznym”, którego koszt wyniósł ponad 595 mln zł.
Zrealizowane
zostały również inwestycje poprawiające kolejowy dostęp do portów w
Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni, które zwiększyły
efektywność kolei i możliwości obsługi żeglugi morskiej. Ponadto w
Porcie Gdynia zawarto kontrakt na 30-letnią dzierżawę terminalu
kontenerowego. Jest to największa umowa dzierżawy zawarta dotąd w tym
mieście, która determinuje dalszy stabilny rozwój portu oraz branży TSL.
Jedną
z największych prowadzonych inwestycji jest również budowa drogi wodnej
łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2022 roku zakończył się jej
pierwszy etap, który obejmował budowę przekopu Mierzei Wiślanej.
Zaawansowanie prac dla dwóch kolejnych etapów inwestycji wynosi ponad 80
proc.
– Jeżeli chodzi o prognozy dla polskich portów na ten rok,
to musimy wziąć pod uwagę bardzo duży kryzys, który dotknął Azję, a
przede wszystkim Chiny. Tutaj widzimy duży spadek wolumenu przeładunków
kontenerów. W związku z tym, że Polska jest bardzo mocno
zdywersyfikowana – ponieważ mamy tutaj operatorów z Singapuru, Filipin
czy chociażby Wielkiej Brytanii – to liczymy, że poradzimy sobie z
utrzymaniem wolumenu przeładunku kontenerów, bo one będą kluczowe –
podkreśla Marek Gróbarczyk.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nexans finalizuje umowę serwisową z Equinor
Debaty eksperckie Polskiej Agencji Prasowej: Go green, be eco! Energetyka odnawialna i niskoemisyjna w Polsce
Rusza kolejna edycja wodorowego konkursu GOSPOSTRATEG w którym można zwyciężyć nawet 20 mln zł dofinansowania
Wiceprezes BOŚ: banki w Polsce są przygotowane do finansowania transformacji energetycznej
Vattenfall i BASF podpisują umowę sprzedaży udziałów niemieckich morskich farm wiatrowych Nordlicht 1 i 2
Darłowo ma apetyt na offshore wind
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |