Jak ocenia, to właśnie Europa ma w tej chwili największe wymogi związane
z niskoemisyjnością, chociaż dążenie do redukcji emisji w transporcie
morskim to nie tylko domena UE. W czerwcu 2021 roku także International
Maritime Organization (IMO) przyjęła obowiązkowe przepisy mające na celu
zmniejszenie emisyjności statków i ich emisji CO2 – co wymaga od
operatorów m.in. wprowadzenia pomiarów efektywności energetycznej.
–
Rosną wymogi stawiane armatorom. Dotyczy to zarówno akwenów takich jak
Morze Bałtyckie, gdzie ogranicza się emisyjność lub wręcz nakazuje
stosowanie paliw niskosiarkowych, jeśli napędy są tradycyjnego typu.
Porty, do których jednostki zawijają, też wymagają, żeby ta emisyjność
była zminimalizowana albo wręcz zerowa, np. poprzez stosowanie napędów
hybrydowych czy elektrycznych – mówi Mirosław Roliński, inżynier
rzeczoznawca ze Stoczni CRIST. – Wszystko to wiąże się z rosnącą
świadomością społeczeństwa, jak i armatorów, którzy zachęcają nawet
przyszłych pasażerów do tego, żeby korzystali z jednostek bardziej
ekologicznych.
– Te zeroemisyjne jednostki będą musiały wchodzić w
produkcję. A stare jednostki będą przy okazji wycofywane albo będą
przechodzić upgrade’y. To powoli jest już wymóg – dodaje Daniel
Okruciński.
Gdyńska stocznia CRIST zasłynęła w 2019 roku dzięki
budowie hybrydowego promu pasażersko-samochodowego Color Hybrid dla
armatora Color Line. To największy na świecie prom hybrydowy, w którym
baterie są ładowane za pomocą kabla zasilającego z obiektów nabrzeżnych.
W
ostatnich latach do sektora żeglugowego wkracza coraz więcej takich
technologii i innowacji, które mają ograniczyć jego wpływ na środowisko.
Jedną z nich są autonomiczne, bezzałogowe statki. To trend analogiczny
do autonomicznych pojazdów w przemyśle motoryzacyjnym.
W tej
chwili na świecie prowadzonych jest wiele projektów badawczych
dotyczących autonomicznej żeglugi i ocenia się, że bezzałogowe statki na
dobre zagoszczą na rynku za kilka–kilkanaście lat. Jednak pierwsza tego
typu jednostka została już zaprezentowana w listopadzie 2021 roku w
Norwegii. Liczący 80 m długości autonomiczny statek cargo Yara Birkeland
jest napędzany przez baterie, które 100 proc. energii czerpią z OZE, i
ma zastąpić transport ciężarówkami (w skali roku zastąpi ok. 40 tys.
podróży ciężarówkami diesla) między fabryką firmy Yara w południowej
Norwegii a portem eksportowym w Brevik.
– Europa z pewnością
jest w tej chwili liderem w budowie jednostek ekologicznych, nisko- albo
zeroemisyjnych, pod tym względem przodujemy. Zwłaszcza kraje Morza
Bałtyckiego, gdzie ta emisyjność jest już naprawdę na bardzo niskim
poziomie – mówi Mirosław Roliński. – Oczywiście kraje Dalekiego Wschodu –
jak Chiny, Japonia, Tajwan czy Korea – też podążają tą drogą, podobnie
jak Ameryka Północna. Jednak ich technologie czy nakłady na
ekologiczność są znacznie mniejsze niż w Europie.
Jak wynika z
danych UNCTAD („Review of Maritime Transport 2021”), czyli agendy ONZ
ds. handlu i rozwoju, w 2021 roku światowa flota statków handlowych
liczyła 99,8 tys. jednostek o pojemności 100 t brutto i większej (wzrost
o 3 proc. względem stycznia 2020 roku). Największy udział w tej flocie
pod względem załadunku mają statki liczące od pięciu do dziewięciu lat.
UNCTAD zwraca też uwagę, że rośnie udział statków mających 10–14 lat, a
starzenie się floty jest coraz poważniejszym problemem, ponieważ starsze
jednostki są na ogół mniej wydajne i generują wyższe emisje.
Co
istotne, redukowanie emisji dotyczy jednak nie tylko statków, ale i
portów. Według Parlamentu Europejskiego ich cyfryzacja, automatyzacja i
uregulowanie dostępu do portów UE dla najbardziej zanieczyszczających
statków to rozwiązania, które mogą znacząco przyczynić się do
dekarbonizacji całego sektora morskiego transportu.
– Niektóre
państwa już to robią. Przykładowo, wchodząc do portu w Hamburgu, trzeba
wyłączyć silniki i podłączyć się do prądu z lądu. Barcelona całkiem
niedawno uruchomiła swój własny program podawania LNG na statki, bo jego
emisyjność jest niższa niż zwykłych paliw kopalnych. Jednak LNG to
paliwo przejściowe. W przyszłości będziemy musieli od niego odejść i
zastąpić jeszcze czystszym źródłem – mówi Daniel Okruciński ze Stoczni
CRIST.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W Kielcach ogłoszono przetarg na zakup 24 autobusów elektrycznych
Solaris Urbino 18 hydrogen zwycięża w międzynarodowym konkursie na autobus roku
MOL i Chevron współpracują przy instalacji wiatrowego napędu na statku do transportu LNG
Chrzest kolejnego, innowacyjnego statku Höegh Autoliners, napędzanego amoniakiem
Miasta łapią oddech z Nextbike podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności
Podczas InnoTrans 2024 Alstom zaprezentuje innowacje będące odpowiedzią na globalne wyzwania dekarbonizacji kolei
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |