Cruisery na zielonym kursie. Floty pasażerskie coraz bardziej ekologiczne

Strona główna Transport, Elektromobilność Cruisery na zielonym kursie. Floty pasażerskie coraz bardziej ekologiczne

Partnerzy portalu

Cruisery na zielonym kursie. Floty pasażerskie coraz bardziej ekologiczne - ZielonaGospodarka.pl
Fot. MSC Cruises

Armatorzy statków pasażerskich zamawiają statki przyjazne dla środowiska z silnikami dwupaliwowymi i kadłubami oraz systemami emitującymi mniej hałasu. MSC Cruises upowszechniło niedawno informację o pierwszym na świecie rejsie, w czasie którego statek MSC Euribia z systemem LNG wykonał podróż, podczas której uzyskano bilans zerowej emisji gazów cieplarnianych netto.

Ponad rok temu francuska Grupa Chantiers de l’Atlantique informowała, że dostarczyła pierwszy statek wycieczkowy z silniami zasilanymi gazem z układu LNG. Odbiorcą MSC World Europa był szwajcarski operator wycieczkowców MSC Cruises. 

Ceremonia przekazania statku odbyła się w w stoczni w Saint-Nazaire we Francji. Ze stocznią tą od lat współpracuje CRIST, który dostarcza kompletne kadłuby statków wycieczkowych dla tego odbiorcy. 

Cruisery na gazie


Royal Caribbean International również postawił na silniki dwupaliwowe przystosowane do spalania gazu. Budowę serii statków zlecił firmie MEYER TURKU. W Finlandii zamówiono serię trzech dużych pasażerów oceanicznych 250 800 GT. 

Pierwszy statek wiodący serii Icon o numerze NB 1400 dla 5610 pasażerów  wypłynął ze stoczni w Finlandii na oceany w br. Jak podał Meyer Turku w mediach społecznościowych, Icon of the Seas ma sześć silników głównych Wärtsilä. Mogą one wykorzystywać paliwo okrętowe jak i gaz ziemny. Pierwszy z silników uruchomiono w stoczni na 15 marca br. 

Do Icon of the Seas dołączą dwie kolejne jednostki z silnikami dwupaliwowymi Wartsila. Nowa seria statków będzie składać się z trzech luksusowych liniowców o tonażu około i przestrzeni wystarczającej dla maksymalnie. Oznacza to, że statki wycieczkowe klasy Icon będą podobnej wielkości do tych wcześniej dostarczonych firmie operatorskiej. 

Wszystkie luksusowe statki pasażerskie  będą wyposażone w zupełnie nową technologię napędu. Operator zapowiada, że ich ekologiczny układ napędowy z systemem LNG zapewni znaczną redukcję emisji substancji szkodliwych. Drugi wycieczkowiec serii Icon  zostanie wprowadzony do eksploatacji przez Royal Caribbean International w 2025 r., a trzeci w 2026 r.

CRIST z kadłubem X-BOW dla Ulsteina


Również Ulstein wprowadza na rynek luksusowe statki pasażerskie zapewniające oszczędne zużycie paliwa i minimalna emisję szkodliwych spalin. Z firmą od dawna współpracuje stocznia CRIST. Stocznia Crist zrealizowała już ponad 15 projektów dla tego armatora. Tu powstał m.in. National Geographic Resolution. To polarny statek ekspedycyjny National Geographic Resolution, który posiada innowacyjny kadłub X-BOW. Pozwala on na znaczne oszczędzanie energii dzięki specyficznemu kształtowi zmniejszającemu opór falowy. 

Projektant postawił na tradycyjne silniki wysokoprężne. Układ napędowy  składa się z czterech silników firmy Wabtec, po dwa w każdej maszynowni. Chodzi o gwarancję bezpiecznego powrotu do portu (SRtP – wymagania Safe Return to Port). Silniki Wabtec spełniają wymagania IMO Tier III dotyczące emisji substancji szkodliwych do powietrza. 

Silniki zamontowane na National Geographic Resolution oraz National Geographic Endurance spełniają wymagania IMO Tier III bez stosowania reaktorów katalitycznych (SCR). A dokładniej oznacza to, że przy około 1000 obrotach na minutę silniki powinny emitować maksymalnie 2 g NOx na KWh. Jest to o 80% mniejsza emisja niż w przypadku standardów IMO określonych w NOx Tier I.

Całkowita moc zainstalowana na każdym statku wynosi 10 MW. Jest ona wytwarzana przez cztery zespoły prądotwórcze. Każdy napędzany silnikiem wysokoprężnym. Są to zaawansowane technicznie średnioobrotowe  morskie silniki wysokoprężne MDC firmy Wabtec.  

Silniki dostarczane zostały przez VMS Group, która zespoły prądotwórcze zaprojektowała i wykonała ich próby obciążeniowe oraz montaż na statkach. I co najważniejsze morskie silniki na wspomnianych statkach  spełniają wymagania amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA Tier 4) i IMO III. 

Spaliny prawie bez tlenków azotu


W przypadku MSC Euribia (2 419 kabin dla  6 327 pasażerów, 183 500 dwt), dział rejsów wycieczkowych Grupy MSC twierdzi, że ten 331-metrowy statek jest największym na świecie statkiem wycieczkowym napędzanym gazem i jednym z pierwszych, w których zastosowano technologię ogniw paliwowych.

Jak twierdzi firma, czterodniowy rejs z Saint-Nazaire we Francji do Kopenhagi w Danii pozwolił zaoszczędzić 43 tony paliwa i umożliwił statkowi działanie o 11% lepsze niż cyfrowy bliźniak statku, czyli lądowy wirtualny statek, który symulował optymalne zużycie paliwa i odzwierciedlał wykorzystanie paliwa w rejsie w warunkach optymalnych.

MSC Euribia jest napędzany pięcioma 14-cylindrowymi, dwupaliwowymi silnikami Wartsila 46DF, wyposażonymi w reduktory tlenków azotu i przystosowanymi do zasilania gazem z systemów LNG. Silniki zapewniają moc wyjściową w zakresie od 6,2 MW do 18,3 MW przy 600 obr./min. Statek jest wyposażony w dwa systemy magazynowania i zasilania paliwem Wartsila LNGPac, siedem sterów strumieniowych Wartsila i dwie śruby napędowe Wartsila o stałym skoku. Statek może pływać z maksymalną prędkością 22,3 węzłów. 

Zastosowany na statku system redukcji katalitycznej pozwala statkowi spełnić standardy IMO Tier niezależnie od wykorzystywanego paliwa. Statek posiada też system zarządzania podwodnym hałasem, który  minimalizuje wpływ wibracji na ekosystem podwodny nawet w czasie pływania cała naprzód.

Kadłub statku pokryty jest farbą przeciwporostową, aby ograniczyć rozwój organizmów i opór, a także zwiększyć wydajność systemu napędowego.

Statek wyposażony jest w system przyłączy do nabrzeżowego systemu zasilania. Pozwoli to na wyłączanie agregatów prądotwórczych w porcie i korzystanie z lądowej sieci energetycznej. Pobór prądu z lądu znacznie zmniejszy emisję substancji szkodliwych w czasie postoju statku w porcie.

Ekologiczny Albatros na polarne wycieczki


Statki przyjazne dla środowiska wprowadza również armator Albatros Expeditions. W kwietniu 2023 r. stocznia CMHI Haimen w Chinach dostarczyła szósty ekspedycyjny statek wycieczkowy projektu Infinity – Ocean Albatros. Statek będzie działał w ramach całorocznego czarteru dla Albatros Expeditions. Siostrzane statki Ocean Victory i Ocean Albatros działają już na trasach wycieczkowych.  

Ocean Albatros ma długość 104,4 m i szerokość 18,4 m i może pomieścić 199 pasażerów. Ocean Albatros ma 95 komfortowych kabin i apartamentów, wszystkie z widokiem na morze. Większość kabin ma  balkon. Statek zamówiła amerykańska SunStone Ships zdecydowała się na projekty CX103 firmy Ulstein Design & Solutions AS. Pierwsze statki typu Infinity zaczęto zamawiać w 2017 r., a wprowadzać do eksploatacji w 2019 r. Od tego czasu morskich turystów na polarne wycieczki wożą Greg Mortimer, Ocean Explorer, Ocean Victory, Sylvia Earle, Ocean Odyssey, a w 2023 r. na oceany wypłynął Ocean Albatros. Statki pływają na długoterminowych czarterach u różnych operatorów.

Statki posiadają oczywiście klasę lodową (PC6) i mogą pływać na wodach wokół Arktyki i Antarktydy. Dwuprzedziałowa siłownia zapewnia bezpieczny powrót do portu. I co najważniejsze hybrydowy układ napędowy zapewnia ochronę środowiska, wysoki komfort pływania (brak drgań kadłuba) i optymalizację zużycia energii. 

Między innymi dzięki zastosowaniu kadłubów X-Bow projektowanych przez Ulstein. SunStone twierdzi, że statek cechuje najlepsza w swojej klasie efektywność energetyczna. Ma też systemy odzysku ciepła. Konstrukcja Infinity nagradzana była za innowacyjne rozwiązania techniczne, unikatowy projekt oraz proekologiczne rozwiązani.

Morska turystyka odżyła po pandemii, a operatorzy statków pasażerskich walczą o klienta oferując nie tylko coraz ciekawiej wyposażonymi statkami i ciekawymi rejsami. Statki pasażerskie są coraz bardziej przyjazne dla środowiska i komfortowe. 

Morscy turyści poznając nowe porty i zakątki świata wybierają coraz częściej statki przyjazne dla morskiego środowiska. Można się cieszyć również z tego, że w tym procesie uczestniczy polska stocznia CRIST. Czas, by polskie porty włączyły się w przyjęty przez operatorów cruiserów kurs. Dobrze, by nabrzeża, gdzie cumują statki pasażerskie zapewniały również możliwość zasilania z nabrzeża energią elektryczną. 

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.