Swój pierwszy zeroemisyjny autobus wodorowy zaprezentowała w piątek spółka MPK Poznań; nowy pojazd zacznie wozić pasażerów od soboty.
Łącznie w Poznaniu będzie jeździć 25 takich pojazdów. Dostarczy je Solaris Bus & Coach. Autobus napędzany jest energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Spółka MPK Poznań podała, że urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu.
„Wodorowce będą kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania, gdzie obecnie wciąż jeszcze dominują autobusy spalinowe. Dworce Rataje i Śródka będą tymi, na których będą pojawiać się najczęściej. Autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej” – powiedział prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni.
Wszystkie zamówione autobusy mają być dostarczone do 15 grudnia.
„Prezentując pierwszy we flocie poznańskiego przewoźnika autobus wodorowy, po raz kolejny udowadniamy, że dla Poznania kwestie związane z ochroną środowiska są nie tylko symboliczne. To realne działania, dzięki którym powietrze w mieście staje się czystsze. Ten kierunek będziemy konsekwentnie kontynuować, bo zależy nam na tym, aby poznaniacy mogli w pełni korzystać z udogodnień i najnowszych technologii, poprawiających jakość życia w mieście” –powiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Spółka MPK Poznań poinformowała w piątek o zakończeniu odbiorów dwóch autobusów wodorowych. W sobotę taki pojazd spotkać będzie można na liniach 152, 162, 166 i 184. W kolejnych tygodniach liczba wodorowych pojazdów i linii, na które będą kierowane, będzie wzrastać. Jednocześnie zmniejszy się liczba najstarszych autobusów, spełniających niższe normy emisji spalin - będą one wycofywane z ruchu.
Pojazdy są w pełni klimatyzowane i monitorowane. Do dyspozycji pasażerów są m.in. system informacji pasażerskiej, ładowarki urządzeń mobilnych, terminale umożliwiające zakup biletów przy pomocy płatności zbliżeniowej oraz tzw. kasowniki dwusystemowe, pozwalające zarówno na skasowanie biletu papierowego, jak i dokonanie operacji przy pomocy karty PEKA.
Każdy pojazd wyposażony jest w system aktywnej kontroli bezpieczeństwa, informujący kierowcę o pieszych, rowerzystach i innych uczestnikach ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach. W pojeździe zastosowano również nowoczesny, modułowy komputer pokładowy wyposażony w dotykowy wyświetlacz graficzny.
Paliwo do autobusów wodorowych dostarcza PKN Orlen.
Zakup 25 autobusów Urbino 12 hydrogen był możliwy dzięki
dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ drag/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |