W miarę globalnych wysiłków dekarbonizacyjnych, sektor pojazdów elektrycznych (EV) stał się kluczowym graczem zielonej transformacji. Chiny odgrywają wiodącą rolę w tym wyścigu, będąc największym na świecie rynkiem samochodów elektrycznych.
Chiny produkują obecnie 54 proc. wszystkich pojazdów elektrycznych na świecie, a ich udział w produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych jest jeszcze większy.
W I połowie br. Chiny wyeksportowały ponad 2,5 miliona samochodów, co stanowi wzrost o 42,4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zgodnie z chińskimi danymi celnymi, pojazdy elektryczne stanowią prawie 40 proc. eksportu samochodów, zaś w I kw. br., Chińczycy prześcignęli Japończyków w globalnym eksporcie samochodów. Warto zauważyć, że 1/3 chińskiego eksportu samochodów zostało wysłane do innych krajów azjatyckich, zwłaszcza do regionu Azji Południowo-Wschodniej.
Liczba publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na całym świecie wyniosła 2,78 mln w ubiegłym roku, co stanowi wzrost o 59 proc. r/r. Chiny dysponują liczbą prawie 2/3 globalnych publicznych stacji ładowania, zaś inne kraje pozostają daleko w tyle: Stany Zjednoczone dysponują liczbą na poziomie 5,7 proc., Korea Południowa na poziomie 4,8 proc. i Holandia na poziomie 4,5 proc. – informuje Nomura Connects.
Równie imponująco wyglądają dostawy chińskich pojazdów elektrycznych.
W lipcu br., dostawy pojazdów elektrycznych NIO wzrosły o 104 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym (do 20 462 sztuk), a Li Auto o 228 proc. (ponad 30 000 sztuk). Podczas gdy dostawy Xpeng były w dużej mierze płaskie w ujęciu r/r, nadal odnotowały wzrost o 28 proc. w ujęciu m/m – donosi South China Morning Post. Według prognoz BloombergNEF, Państwo Środka będzie odpowiadać za około 60 proc. tegorocznej światowej sprzedaży spośród 14,1 milionów osobowych pojazdów elektrycznych.
"Niewiele obszarów nowej globalnej gospodarki energetycznej jest tak dynamicznych jak pojazdy elektryczne. Sukces sektora w ustanawianiu nowych rekordów sprzedaży jest niezwykle zachęcający, ale nie ma miejsca na samozadowolenie" – zachowawczo twierdzi dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), Fatih Birol dla Światowego Forum Ekonomicznego (WEF).
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |