Konsorcjum kierowane przez lotnisko w Glasgow i firmę Ikigai, zajmującą się konsultingiem w zakresie zerowej emisji netto, ma przetestować zasadność budowy centrum produkcji, magazynowania i dystrybucji wodoru w szkockim porcie lotniczym.
Program uzyskał finansowanie od szkockiego rządu, które stanowi część wartego 7 milionów funtów programu Hydrogen Innovation Scheme, mającego na celu wspieranie rozwoju technologii opartych na zielonym wodorze.
W ramach projektu Glasgow Airport Hydrogen Innovation Hub zostaną określone najbardziej wydajne, opłacalne, ekologiczne rozwiązania w zakresie produkcji, magazynowania i tankowania wodoru a także zostanie przeprowadzona ocena wykonalności operacyjnej węzła wodorowego na lotnisku.
W skład międzynarodowego konsorcjum wchodzą H2GO Power, ZeroAvia, Ricardo, Altrad Babcock, sprzedawca ekologicznych paliw OG Clean Fuels, Uniwersytet w Glasgow, Scottish Water Horizons i dwie linie lotnicze (easyJet i Loganair).
Do przeprowadzenia studium wykonalności zostanie wykorzystane dedykowane oprogramowanie oparte o AI przygotowane przez H2GO Power w celu porównania względnej wydajności elektrolizerów i rozwiązań magazynowania energii, zintegrowania optymalnej modułowej technologii elektrolizerów z lokalną mikrosiecią solarną, która została już opracowana na lotnisku w Glasgow przez Ikigai, a także dokonania oceny i sporządzenia raportu dotyczącego, w jakim sposób i w jakim stopniu magazynowanie półprzewodnikowe może sprostać tym wyzwaniom.
W ramach tych działań, również zostanie zaprojektowana optymalna infrastruktura i proces dostarczania wodoru z magazynu półprzewodnikowego do gazowego mobilnego magazynu i jednostki dystrybucyjnej w celu dostarczenia wodoru do samolotów i sprzętu obsługi naziemnej.
Oczekuje się, że projekt zostanie ukończony na początku 2024 roku, a jego długofalowym celem będzie zastosowanie tej koncepcji w innych terminalach, tak aby docelowo stworzyć brytyjską sieć obiektów gotowych na wodór, w tym Aberdeen i Southampton, które wraz z Glasgow tworzą AGS Airports.
- Samoloty napędzane wodorem mają potencjał, aby całkowicie zrewolucjonizować lotnictwo, szczególnie na trasach regionalnych i krótkodystansowych -powiedział Jon Matthews, dyrektor ds. inwestycji kapitałowych w AGS Airports.
- Linie lotnicze czynią wymierne postępy w zakresie zeroemisyjnych lotów, a jako operator lotniska ważne jest, abyśmy zaczęli planować dostawy, magazynowanie i wytwarzanie wodoru. To finansowanie pozwoli nam zgromadzić zróżnicowaną grupę firm, aby sprostać wyjątkowym wyzwaniom związanym z bezpiecznym i wielkoskalowym magazynowaniem wodoru - dodał dyrektor.
Źródło: renews.biz
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Enefit wprowadza na polski rynek ładowarki do samochodów elektrycznych i będzie rozwijał publiczną sieć ładowania
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |