Konsorcjum kierowane przez lotnisko w Glasgow i firmę Ikigai, zajmującą się konsultingiem w zakresie zerowej emisji netto, ma przetestować zasadność budowy centrum produkcji, magazynowania i dystrybucji wodoru w szkockim porcie lotniczym.
Program uzyskał finansowanie od szkockiego rządu, które stanowi część wartego 7 milionów funtów programu Hydrogen Innovation Scheme, mającego na celu wspieranie rozwoju technologii opartych na zielonym wodorze.
W ramach projektu Glasgow Airport Hydrogen Innovation Hub zostaną określone najbardziej wydajne, opłacalne, ekologiczne rozwiązania w zakresie produkcji, magazynowania i tankowania wodoru a także zostanie przeprowadzona ocena wykonalności operacyjnej węzła wodorowego na lotnisku.
W skład międzynarodowego konsorcjum wchodzą H2GO Power, ZeroAvia, Ricardo, Altrad Babcock, sprzedawca ekologicznych paliw OG Clean Fuels, Uniwersytet w Glasgow, Scottish Water Horizons i dwie linie lotnicze (easyJet i Loganair).
Do przeprowadzenia studium wykonalności zostanie wykorzystane dedykowane oprogramowanie oparte o AI przygotowane przez H2GO Power w celu porównania względnej wydajności elektrolizerów i rozwiązań magazynowania energii, zintegrowania optymalnej modułowej technologii elektrolizerów z lokalną mikrosiecią solarną, która została już opracowana na lotnisku w Glasgow przez Ikigai, a także dokonania oceny i sporządzenia raportu dotyczącego, w jakim sposób i w jakim stopniu magazynowanie półprzewodnikowe może sprostać tym wyzwaniom.
W ramach tych działań, również zostanie zaprojektowana optymalna infrastruktura i proces dostarczania wodoru z magazynu półprzewodnikowego do gazowego mobilnego magazynu i jednostki dystrybucyjnej w celu dostarczenia wodoru do samolotów i sprzętu obsługi naziemnej.
Oczekuje się, że projekt zostanie ukończony na początku 2024 roku, a jego długofalowym celem będzie zastosowanie tej koncepcji w innych terminalach, tak aby docelowo stworzyć brytyjską sieć obiektów gotowych na wodór, w tym Aberdeen i Southampton, które wraz z Glasgow tworzą AGS Airports.
- Samoloty napędzane wodorem mają potencjał, aby całkowicie zrewolucjonizować lotnictwo, szczególnie na trasach regionalnych i krótkodystansowych -powiedział Jon Matthews, dyrektor ds. inwestycji kapitałowych w AGS Airports.
- Linie lotnicze czynią wymierne postępy w zakresie zeroemisyjnych lotów, a jako operator lotniska ważne jest, abyśmy zaczęli planować dostawy, magazynowanie i wytwarzanie wodoru. To finansowanie pozwoli nam zgromadzić zróżnicowaną grupę firm, aby sprostać wyjątkowym wyzwaniom związanym z bezpiecznym i wielkoskalowym magazynowaniem wodoru - dodał dyrektor.
Źródło: renews.biz
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wiceszef MKiŚ: akcyzę zastąpi nowa opłata od pierwszej rejestracji aut sprowadzanych do Polski
Pięć wodorowych Solarisów dla włoskiej Mantui
eSOV na prąd i amoniak za 20 mln funtów z Innovate UK. Rynek potrzebuje 300 SOV
Wodorowe Solarisy dla Île-de-France Mobilités
ID Logistics zrealizował pierwsze zeroemisyjne dostawy dla PepsiCo w Warszawie
Spółka ElectroMobility Poland wybrała wykonawcę fabryki w Jaworznie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |