Jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść

Jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść - ZielonaGospodarka.pl
29.08.2024 11:32
Strona główna Transport, Elektromobilność Jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść

Partnerzy portalu

Jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść - ZielonaGospodarka.pl

Jeżeli zielony wodór będzie używany również w pociągach i statkach a skala jego wytwarzania będzie znacznie większa, to może się okazać, że koszty tego paliwa oraz samochodów wodorowych będą bardzo spadać - powiedział PAP prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Jakub Faryś.

Z informacji podanych na stronie internetowej PZPM wynika, że w Polsce jest obecnie 258 samochodów wodorowych. Do tej pory w 2024 r. zarejestrowano ich 40, czyli o 50 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu. (stan na 31 lipca 2024 r.)

Prezes PZPM Jakub Faryś w rozmowie z PAP przekazał, że obecnie w Polsce funkcjonują cztery stacje tankowania wodoru. "Na koniec lipca mieliśmy cztery ogólnodostępne stacje z dziewięcioma punktami tankowania" - powiedział.

Zaznaczył, że ilość tych stacji jest wynikowa do ilości pojazdów. W jego ocenie, tego typu stacje będą powstawać wraz z popytem na samochody wodorowe. Ponadto, jak poinformował Faryś, obecnie w Polsce stacje wodorowe są budowane tak, aby były one uniwersalne - zarówno do samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężkich.

Grupa Orlen informowała wcześniej w sierpniu, że planuje ona zbudować ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.

"Biorąc pod uwagę wielkość tych krajów, spodziewam się, że Orlen zbuduje ok. 70 stacji w Polsce. Byłoby to mniej więcej cztery-pięć stacji na województwo, co oznacza, że jeżeli te stacje byłyby rozłożone równomiernie, to moglibyśmy mówić o wygodnym tankowaniu wodoru" - powiedział Faryś.

Ekspert zwrócił uwagę, że aby samochód wodorowy w świetle prawa był zeroemisyjny musi on być zatankowany zielonym wodorem.

"Komisja Europejska i władze krajów członkowskich parlamentu UE traktują samochody wodorowe z ogniwem paliwowym jako zeroemisyjne, ale oczywiście tam musi być tankowany zielony wodór" - podkreślił.

"Szarego czy niebieskiego wodoru nie można zatankować do ogniwa paliwowego, to jest technicznie niemożliwe. Do samochodu wodorowego należy tankować zielony wodór - wtedy będzie spełniał on wszystkie oczekiwania dot. zero emisyjności" - wyjaśnił.

W ocenie Jakuba Farysia, zaletą pojazdów na wodór jest fakt, że takie paliwo oprócz pojazdów kołowych można używać również np. w pociągach czy statkach. "Baterii można używać wyłącznie w pojazdach kołowych i nie szynowych. Natomiast wodór ma tę zaletę, że można go używać również np. w pociągach czy statkach. Jeżeli ten nośnik energii będzie używany w tego typu pojazdach i skala wytwarzania zielonego wodoru będzie znacznie większa, to może się okazać, że koszty tego paliwa i samochodów będą bardzo spadać".

Zielony wodór jest pozyskiwany w procesie elektrolizy wody przy użyciu zielonej energii. Najtańszym, ale i najbardziej szkodliwym dla środowiska typem tego gazu jest tzw. wodór szary. Uzyskuje się go wykorzystując węgiel i gaz ziemny. Podczas wytwarzania kilograma tego surowca do atmosfery trafia 9,3 kg CO2. Innym typem wodoru jest wodór niebieski, który pozyskuje się w ten sam sposób co szary, jednak CO2 jest w tym przypadku wychwytywany i składowany.

Autor: Filip Ostrowski

fos/ drag/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent $ baryłka  
 Cyna $ tona
 Cynk $ tona
 Aluminium $ tona
 Pallad $ uncja  
 Platyna $ uncja  
 Srebro $ uncja  
 Złoto $ uncja  

Dziękujemy za wysłane grafiki.