Niebieska gospodarka może pomóc nam osiągnąć cele Europejskiego
Zielonego Ładu - oceniła dyrektor generalna z DG Komisji Europejskiej
ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa podczas dyskusji z członkami
Komitetu Regionów.
Na pierwszym w tym roku posiedzeniu
Komisji ds. Zasobów Naturalnych Europejskiego Komitetu Regionów (NAT)
dyskutowano na temat planu działań UE w zakresie strategii morskiej na
Atlantyku - zaktualizowanego planu działania na rzecz zrównoważonej,
odpornej i konkurencyjnej niebieskiej gospodarki na obszarze atlantyckim
Unii Europejskiej.
"To właśnie niebieska gospodarka może
pomóc nam osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu. Niebieska
gospodarka jest częścią rozwiązania. Ponieważ dwa wyzwania, przed
którymi stoimy, jedno gospodarcze, drugie środowiskowe, są ze sobą
ściśle powiązane" - mówiła przedstawicielka Komisji Europejskiej.
Sprawozdawcą
opinii Komitetu Regionów ws. "Atlantyckiego planu działania 2.0" jest
minister spraw wewnętrznych, sprawiedliwości i działań zagranicznych
rządu Kantabrii w Północnej Hiszpanii Paula Fernandez Viana. Opowiada
się ona za ponownym utworzeniem makroregionu atlantyckiego.
"Makroregion
pomoże nam stawić czoła przyszłym wyzwaniom i podwójnemu kryzysowi
gospodarczemu spowodowanemu pandemią i Brexitem" - podkreśliła
Hiszpanka.
Samorządowcy zauważyli, że w pierwszej edycji
Atlantycki Plan Działania był w stanie zainspirować ogromną liczbę
europejskich projektów o łącznej wartości 6 miliardów euro inwestycji,
których celem jest stworzenie bezpieczniejszego, czystszego i bardziej
rozwiniętego gospodarczo obszaru Oceanu Atlantyckiego. Aktualizacja
planu działania - wersja 2.0 - jeszcze bardziej ma się skupić na
priorytetach Europejskiego Zielonego Ładu i nowych możliwościach
finansowania projektów regionalnych i badań.
Opinia zawiera
inicjatywy i propozycje mające na celu pobudzenie ożywienia
gospodarczego w obszarze morskim regionów Hiszpanii, Francji, Irlandii i
Portugalii oraz wzywa do stworzenia "konkurencyjnego i spójnego"
makroregionu z projektami skupiającymi się na możliwościach niebieskiej
gospodarki.
"Porty atlantyckie, które są strategicznie ważne
dla kręgosłupa europejskiego systemu transportowego i które obecnie
znajdują się poza siecią bazową transeuropejskiej sieci transportowej
TEN-T, muszą zostać w niej włączone, a działania muszą być finansowane,
aby umożliwić rozwój autostrad morskich" - argumentowała Fernández
Viaña.
Komisja NAT przeprowadziła również dyskusję na temat
wpływu pandemii koronawirusa na miasta i regiony UE. Opinia na temat
skutków pandemii, przygotowywana obecnie przez posłankę do parlamentu
flamandzkiego Joke Schauvliege, uzupełni ustalenia corocznego
regionalnego i lokalnego barometru KR-u, opublikowanego w 2020 r. Chodzi
o dodatkowe dane dotyczące tego, jakie są potrzeby społeczności
wiejskich i jak wykorzystują one nadzwyczajne "covidowe" środki unijne.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wojciech Dąbrowski: projekt budowy elektrowni jądrowej w Koninie przebiega zgodnie z planem
Kongres Polskie Porty 2030: jak przygotować infrastrukturę?
Gaz-System chce budować kolejne gazociągi i podążać za rynkowymi trendami w obszarze zielonych gazów
Morska Energetyka Wiatrowa. Szanse i wyzwania Szczecina
Rekordowe zainteresowanie programem "Mój Prąd 5.0". Na co stawiają Polacy?
Prezes Orlenu: Polska musi przejść całkowitą transformację energetyczno-paliwową (krótka2)
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |